השוטר יזם עימות פיזי עם אזרח – אבל מי נעצר?

אזרח נעצר בעקבות קטטה בתחנת דלק עם שוטר ויוחסו לו איומים ותקיפה, אך בביהמ"ש התברר: "השוטר הוא שהסלים את האירוע"
דניאל בן חמו |
תחנת דלק, ארכיון. צילום: פלאש 90
תחנת דלק, ארכיון. צילום: פלאש 90

שוטר לא בתפקיד שמילא דלק בטעות על חשבון אזרח בקטנוע המשטרתי ואף יזם עימות פיזי עם האזרח לאחר שהעמיד אותו על טעותו, גרם למעצרו. המשטרה לא ויתרה, גם לאחר שבית משפט החליט לשחרר את האזרח ממעצר והגישה ערר אך לבסוף חזרה בה ואף העבירה את התיק למח"ש, אך השופטת המחוזית מתחה ביקורת נוקבת על התנהלות המשטרה וביקשה להעביר העתק מפרוטוקול הדיון לבחינתו של מפקד תחנת משטרת דימונה.

הכל החל כאשר תושב הדרום הגיע לתחנת דלק וניגש לחנות הנוחות כדי לשלם על תדלוק במזומן, לאחר שיצא מהחנות התברר לו שלמקום הגיע שוטר לא בתפקיד ומילא דלק באופנוע המשטרתי במשאבה ששולמה מראש על ידי אותו אזרח. המתדלקת הפנתה את תשומת לבו של השוטר לעניין ואמרה לו כי עליו לשלם לאזרח עבור הדלק ששולם לה עליו והשוטר בתגובה אמר למתדלקת שהיא תשלם על כך כי זו טעות שלה ולא שלו. במקום החל עימות בין השוטר והאזרח במהלכו, כך לטענת השוטר, האזרח הרים אבן וזה בתגובה שלף אקדח והזעיק שוטרים שיעצרו אותו.

מעצרו של האזרח הוארך בבית המשפט, לעבירה של איומים ותקיפה, אולם כאשר בית המשפט צפה בסרטוני האירוע והתברר כי מי שיזם את העימות היה השוטר, הוחלט לשחרר את האזרח למעצר בית.

אירוע שהחל כטעות?

המשטרה ערערה על ההחלטה לבית המשפט המחוזי ובו ציינה כי "מדובר באירוע שהחל כטעות אך התפתח לאירוע איומים ואלימות. כאשר אם היה מדובר באזרח שנקלע לסיטואציה מול החשוד, יתכן והאירוע היה נגמר אחרת. אך המקרה זה, למזלו של הציבור, האירוע התרחש עם שוטר. כאשר החשוד איים וניסה לתקוף את השוטר בצורה ברורה. ולא הוכנע, עד אשר ראה את אקדחו של השוטר בידו. לחשוד הרשעה ברת הפעלה בתחום האלימות והאיומים".

כמה דקות לפני שהחל הדיון, חוקרת המשטרה הודיעה לבית המשפט כי לאחר התייעצות עם קצין האח"מ של תחנת דימונה, הוחלט למחוק את הערר והתיק הועבר למח"ש. השופטת יעל רז לוי אומנם מחקה את הערר אך מתחה ביקורת נוקבת על התנהלות השוטר והמשטרה וכתבה בהחלטתה כי המדובר בארוע שניתן היה לפתור אותו בדרכי שלום והאירוע עצמו לא החל בשל אשם כלשהו של החשוד וכי ניתן היה לתהות על תגובתו של השוטר.

"השוטר אמר למתדלקת שהיא תשלם על כך כי זו טעות שלה, תגובה שמעוררת כלשעצמה תמיהה רבתית. שכן כל פי העדויות, המכונית בה רצה לתדלק המשיב עמדה ליד המשאבה ונראה כי אם הייתה פה טעות זו הייתה של השוטר, ובכל מקרה ברור היה גם לו שהוא תדלק במשאבה בה הדלק שולם על ידי החשוד", כתבה השופטת רז לוי בהחלטתה.

אשם תורם

על פי ההחלטה, תגובת השוטר לדברי החשוד, שלגרסתו אמר לו: "אתה לא יודע עם מי אתה מתעסק", הייתה באופן שתרם להסלמה. השוטר, כך צוין, אמר לו בתגובה: "בוא תראה לי מי אתה, איזה עבריין אתה". לדברי השופטת, מדובר ב"תגובה שאינה מתאימה בנסיבות העניין, ובוודאי לא היה בה כדי להפחית את ההסלמה אלא להיפך".

השופטת רז לוי ציינה עוד, שיש לתמוה כיצד הוגש ערר, כאשר מדובר באירוע בו השתלשלות העניינים הייתה כפי שתוארה ואף המגע הפיזי והעימות הפיזי הראשוני היה מצד השוטר. "נראה כי למצער היה לו (לשוטר) חלק בהסלמת האירוע ומצופה ממנו לנהוג באופן אחר לגמרי – שיכל לקטוע את שרשרת ההסלמה ולמנוע את כל הסלמת האירוע והעימות שנוצר בסופו של דבר שהגיע עד כדי שליפת האקדח על ידו בתחנת הדלק וביתר שאת כאשר כפי שנראה בסרטונים, העימות הפיזי החל ע"י השוטר", סיכמה השופטת בהחלטתה.

__________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת יעל רז-לוי

__________________________________________________

עו"ד אביעד רייפר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות