עו"ד גיל אלימלך: "לא לניכור הורי! חשבו על טובת הילדים"

עו"ד גיל אלימלך מסביר מהי תסמונת הניכור ההורי, מה ההשלכות על ההורים ועל הילדים, מדוע כדאי להימנע מכך ומה הסנקציות שמטילים ביהמ"ש במקרים שכאלו
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%92%d7%99%d7%9c-%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%9e%d7%9c%d7%9a |
עו"ד גיל אלימלך, צילום: מיכל קושרוב

תסמונת הניכור ההורי היא מונח המגדיר את הסיטואציה שבו הורה אחד מנסה להסית את ילדיו נגד ההורה השני. בשל הרצון לנקמה, מצייר אותו בן הזוג תמונה שלילית על ההורה שמנגד עד כדי כך שהילדים המשותפים אינם מעוניינים בקשר עמו. מדובר במונח שאותו טבע בשנות ה-80 של המאה הקודמת פסיכיאטר הילדים ד"ר ריצ'רד א. גרדנר.

הניכור ההורי השכיח יותר הוא זה שבו האם מנכרת את ילדיה מאביהם, עד כדי כך שהם אינם מעוניינים בקשר עימו. האם, הוא האב, מייצרים בעיני הילדים מעין דמות דמונית ובכך מסייעים ליצירת נתק בין הצדדים. בין אם מדובר באם מנכרת ובין אם מדובר באב מנכר, מדובר בסיטואציה שאינה מיטיבה עם הילדים ואינה דואגת לאינטרסים שלהם. ילדים זקוקים לקשר עם שני ההורים שלהם, ובאין סיבה מוצדקת אין הכרח שהקשר ביניהם ינותק.

ניכור הורי - אילוסטרציה
אילוסטרציה

המניע לניכור הורי יכול להיות כסף, קנאה או רצון לנקמה. התוצאה היא תפיסה מעוותת של הילד את מערכת היחסים שלו עם ההורה המנוכר והיא בעלת השפעות הרסניות עליהם. ישנם ילדים שנוכרו מהוריהם שלעולם לא יצליחו לשקם עמם את הקשר ויש כאלו שיצליחו אך הקשר לא יחזור להיות כשהיה.

הילדים הם לא כלי משחק

זה נכון שמקרי גירושין רבים מלווים בכעס, בטינה ובמשקעים רבים. יחד עם זאת, חשוב כי כל זוג שנפרד לא ישכח את טובת הילדים, גם בעת הגירושין, ואת הצורך להגן עליהם ולא להפוך אותם לכלי משחק. אומנם אתם מנסים לפגוע בשותף שלכם לשעבר, מבקשים לנקום, לשנוא ולכעוס, אך מי שבאמת משלם את המחיר הוא הילד המשותף שלכם, זה שנוצר מאהבה ובאהבה ונותר במרכזו של המאבק שלכם.

בשנים האחרונות הולכת ומציפה תופעת הניכור ההורי את בתי המשפט לענייני משפחה, וככל שהתופעה התרחבה כך הלכה וגדלה מגמת ההחמרה בהורים המנכרים. בשנים האחרונות פסקו השופטים, לא פעם, כי הורה מנכר יאבד את המשמורת על ילדיו ובמקרים אחרים הוטלו סנקציות כלכליות כבדות. זאת, מתוך נקודת המבט של הילד וההבנה שהניכור ההורי פוגע בעיקר בו. מתוך מטרה להגן על הילד, מפנים השופטים את ההורה המנכר לטיפול מקצועי בניסיון לתקן את דרכיו ואם הדבר לא מסתייע – צעדים קשים יינקטו.

אם אתם חווים ניכור הורי, אל תשארו לבד. תפנו עוד היום לייעוץ מקצועי של עו"ד לענייני משפחה המתמחה בנושא, כדי שהוא יוכל לסייע לכם, במהרה, לתקן את המצב שנוצר. במקרים של ניכור הורי קיימת חשיבות של מהירות תגובה ועל כן, אל תתמהמהו ופנו עוד היום לעורך דין מנוסה בתחום.

*לתשומת ליבך, המידע אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

לפרטים נוספים אודות עו"ד גיל אלימלך לחצו כאן


עו"ד גיל אלימלך

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות