ההורים רבו, ביהמ"ש הכריע: איזה שם משפחה יופיע ראשון?

איזה קרב, למען השם: אב ואם מהצפון פנו לביהמ"ש כדי שיכריע בסכסוך ביניהם איזה מבין שמות המשפחה יופיע ראשון ברישום בנותיהם. מי ניצח?
גילי סיוון-כהן |
תנאים למתן צו אימוץ – אימוץ ילדים
אילוסטרציה envato

יצאו בשם ועין: אב ואם מהצפון הגיעו עד לבית המשפט לענייני משפחה, על מנת שיכריע, השם משפחה של מי מהם ירשם ראשון בתעודת הזהות של בנותיהן. השופטת ג'מילה ג'בארין כליפה, קבעה לבסוף כי שם המשפחה של האם יופיע ראשון ברישום.

האב והאם נישאו זה לזו לפני כעשר שנים ומנישואיהם נולדו שתי ילדות. לפני שש שנים, עזב האב את הארץ ועבר להתגורר ולעבוד בארה"ב. יחסי הצדדים עלו על שרטון והם נפרדו והתגרשו בהמשך, כאשר האם מתגוררת בארץ יחד עם הקטינות והתובע המשיך להתגורר בארה"ב. התובע לא נרשם משום מה, כאביהם של הילדות במרשם האוכלוסין ועד היום הן נושאות את שם משפחתה של האם.

לפני כשנתיים חזר האב לישראל והגיש תביעה לקביעת אבהות וניתן פסק דין לפיו התובע הינו אביהן הביולוגי של הקטינות והוא אף נרשם במשרד הפנים. מאז, בין הצדדים מתנהלים תביעות והליכים משפטיים, האם הגישה תביעה למזונות והאב הגיש תביעה למשמורת משותפת, ובין לבין חודש הקשר בין האב לקטינות באופן הדרגתי.

טובת הילדות

בהמשך, הגיש האב תביעה לשינוי שם המשפחה של הילדות הוא עתר כי שם המשפחה שיירשם לקטינות יהיה כשם משפחתו ואף התנגד לרישום צירוף של שמות המשפחה של שני ההורים. לתיק הוגש תסקיר מטעם לשכת הרווחה בעניין 'טובת הקטינות בראי שם המשפחה', העובדת הסוציאלית המליצה לשנות שם המשפחה של שתי הילדות ולהוסיף שם משפחת האב לשם המשפחה הרשום של האם.

האם הודיעה כי היא מוכנה להוסיף את שם משפחתו של האב לשם משפחת הקטינות כך ששם המשפחה שלה ירשם ראשון ושל האב שני. באת כוחו של היועמ"ש הודיעה כי אין לה התנגדות להמלצות התסקיר ואילו האב התנגד להמלצות התסקיר אולם בהמשך הוא התרכך בעמדתו והודיע כי הוא לא יתנגד ששם המשפחה של הקטינות יהיה צירוף של שני המשפחות של שני ההורים ובלבד ששם משפחתו יהיה ראשון בסדר.

השופטת ג'בארין כליפה החליטה לבסוף כי שם האם הוא זה יופיע ראשון. בהחלטתה ציינה כי שם המשפחה הינו מרכיב מרכזי ומשמעותי ביותר לבניית הזהות האישית, "הוא החוט המקשר והמחבר אותנו לדמויות ההוריות ולמשפחות המורחבות. ועל כן מן הראוי כי במקרה זה ,הקטינות יישאו שם המשפחה של שני ההורים".

השופטת הוסיפה עוד בהחלטתה כי "בחינת טובת הקטינות כחלק ממכלול השיקולים, זאת בשים לב למעורבות שני ההורים בחייהם ונטילת חלק פעיל בגידולן ובדאגה להן, ביסוס קשר ויצירת זיקה לשני ההורים, תומכים ברישום שמות המשפחה של שני ההורים. על אף האמור לעיל, לא שוכנעתי כי במקרה שבנדון טובת הקטינות מחייבת רישום שם המשפחה של האב כשם ראשון בסדר, ולא שוכנעתי כי במקרה כזה קיימת נסיבה המצדיקה רישום שם המשפחה של האב לפני שם המשפחה של האם שכבר רשום לקטינות".

_________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת ג'מילה ג'בארין כליפה

_________________________________________

עו"ד אחמד בטאח

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות