העליון הפך את ההחלטה: תושבי מצפה כרמים לא יפונו מבתיהם

בעבר נקבע כי המאחז, שנבנה על קרקע פלסטינית פרטית, יפונה אך כעת קובעים השופטים כי הפקעת הקרקע נעשתה בתום לב ועל כן תושביו זכאים להמשיך ולהתגורר בו
גילי סיוון-כהן |
מאחז מצפה כרמים. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הרכב שופטי בית המשפט העליון, בראשות הנשיאה השופטת אסתר חיות, קבע בדעת רוב, במסגרת דיון נוסף בעניין היישוב "מצפה כרמים" כי ביחס לגבולות היישוב הקיים – להבדיל מקרקע נוספת החורגת מכך – חל ההסדר הקבוע בסעיף 5 לצו בדבר רכוש ממשלתי ומשכך אין לפנות את תושבי היישוב מבתיהם.

פסק הדין עסק בשאלה האם קרקע פרטית שהוקצתה על-ידי הממונה על הרכוש הממשלתי לצורך הקמת היישוב מצפה כרמים תוכל להוסיף ולשמש אותו, על אף שהתברר כי אין מדובר ברכוש ממשלתי. בפסק הדין נדונה שאלת פרשנותו ויישומו של ההסדר הקבוע בסעיף 5 לצו.

במישור העקרוני, הוחלט ברוב דעות, כי תום הלב שנדרש מהממונה על הרכוש הממשלתי לפי סעיף 5 לצו בדבר רכוש ממשלתי הוא תום לב סובייקטיבי "ברף הגבוה", שיש לבחון אותו באמת מידה קפדנית. במישור היישומי, הוחלט בדעת רוב השופטים כי העתירה לדיון נוסף מתקבלת, כאשר השופטים עמית ו-ברק-ארז, סברו כי סעיף 5 חל רק ביחס לגבולות היישוב הקיים ותוך מתן פיצוי בעין לבעלים הרשומים או למי שיוכיחו בעלותם.

רוב דחוק

המשנה לנשיאה (בדימ') הנדל והשופט סולברג סברו כי סעיף 5 חל גם על יתרת השטח שבחלקות 14 ו-15, אך לצורך גיבוש רוב דעות במצב שבו יש שלוש דעות בקרב שופטי ההרכב ומטעמים מעשיים, החליטו להצטרף לדעתם של השופטים עמית ו-ברק-ארז. זאת, כנגד דעתם החולקת של הנשיאה חיות, המשנה לנשיאה פוגלמן והשופטת ברון שסברו כי יש להותיר את תוצאת פסק הדין נושא הדיון הנוסף על כנה.

אשר להוצאות משפט, הוחלט בדעת רוב כי ההוצאות שהוטלו על המשיבים בבית המשפט המחוזי יבוטלו וכי ההסתדרות הציונית תישא בהוצאותיהם ביחס לכל ההליכים בבית משפט זה בסך כולל של 25 אלף שקלים.

_______________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת אסתר חיות

_______________________________________

עו"ד נועם לאור

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות