מתי כספי: "מסעדה בת"א השתמשה בשיר שלי בלי רשות"

בתביעה שהגיש היוצר והזמר הוא דורש פיצוי של 200 אלף שקלים על השימוש בשירו "סיבה טובה" לצורך קידום העסק וטוען כי הוצע לו כפיצוי שובר קניה של 3,000 שקל
רונן לוי |
מתי כספי בהופעה. צילום: גלעד אבידן, מתוך: ויקיפדיה

היוצר והזמר מתי כספי הגיש תביעה נגד מסעדה בתל אביב, בסך 200 אלף שקלים לאחר שאלה השתמשו בשירו 'סיבה טובה' בסרטון שפורסם בפייסבוק לקידום המסעדה שלהם.

בעלי המסעדה הציעו לכספי לפני הגשת התביעה שובר בסך 3,000 שקלים לשימוש במסעדה.

טרם הוגש כתב הגנה.

על פי התביעה שהוגשה לאחרונה, בשנת 1981, כחלק מאלבומו השני של הזמר אריק סיני, התובע כספי יצר את הלחן לשיר "סיבה טובה".

הנתבעים, מסעדת 209 מעוז אביב, כחלק מקמפיין פרסומי ומיתוג מחודש של המסעדה, יצרו סרטון בן 01:22 דקות, בו עשו לטענת כספי שימוש בלתי מורשה ושלא כדין בשיר "סיבה טובה" שהולחנה על ידו ושזכויות יוצרים בלחן של יצירה זו שייכים לו.

במסגרת הסרטון הושק המיתוג החדש של המסעדה.

כספי באמצעות בא כוחו, שלח לנתבעים מכתב התראה טרם נקיטה בהליכים משפטיים בגין הפרת זכויות היוצרים במסגרתו נדרשו הנתבעים לחדול מפעילותם המפרה וכן לפצות את התובע לצרכי פשרה בלבד בסך של 140 אלף שקלים.

הנתבעים הבהירו לבא כוחו של כספי בשיחת טלפון ואף בכתב, שלו יפעל לממש את זכותו הקניינית ביצירה, הדבר יוביל אותם לפשיטת רגל.

עוד טענו הנתבעים כי השימוש שעשו בשיר הוא שימוש "בטל בשישים" ושלא נגרם לכספי כל נזק וטענו, כי היו בטוחים באמונה מלאה כי בתשלום השנתי שהם מעבירים לפדרציה למוסיקה על מנת לאפשר שימוש בסרטון.

שובר כספי כפיצוי

בהמשך לכך, כשהתבקשו הנתבעים להציע הצעה ראויה ומכבדת על שימוש שלא כדין בקניינו של התובע, הציעו לכספי, לטענתו, הצעת ״ברטר״ מבזה, לשון המעטה – שובר כספי על סך 3,000 שקלים אותו יכול לממש (או כל מי שמטעמו) במסעדה בכל עת שיחפוץ.

"הסרטון הועלה לדף הפייסבוק שלנו פעם אחת לפני שישה שבועות, בדף שלנו עם 479 עוקבים בסך הכול. את הסרטון ראו 80 איש(!) ומתוך השיר של כ-4 דקות, הסרטון כאמור הוא בן דקה אחת בלבד", נכתב על ידי המסעדה בתגובה למתי כספי.

"שימוש ביצירות לצרכי פרסום הינו התחום הרגיש ביותר ליוצרים והיקר ביותר מבחינת מקבלי הרישיונות", נכתב בתביעה. "רישיון לעשות שימוש ביצירה כה מוכרת לשם פרסום, הינו רישיון שעלותו יכולה להגיע למאות אלפי שקלים תלוי היקף השימוש".

"יתרה מכך, יוצרים אינם נוהגים להסכים שיצירותיהם ישמשו לצורך קידום מוצרים אשר הם אינם מזוהים עמם או שהם מתעדים להם או שהם חושבים שהם עלולים לפגוע באיכות יצירתם. הנתבעים נטלו ללא הרשאה את יצירות של התובע לצורך קידום מסעדה, שספק רב אם התובע היה מסכים בכלל להעניק רישיון (בתמורה) לשימוש", לשון התביעה.


עו"ד יורם ליכטנשטיין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות