רשות המסים איחרה בתשלום מענקי קורונה – ביהמ"ש נאלץ להתערב

שופטת המחוזי בחיפה קיבלה עתירת אזרח לקבלת מענק סיוע ומתחה ביקורת על רשות המסים: "בית המשפט לא 'יאשרר' את התנהלותה וחריגתה מהמועד הקבוע בחוק"
גילי סיוון-כהן |
רשות המסים, ארכיון.

שופטת בית המשפט המחוזי חיפה, אורית וינשטיין, קיבלה ערעור מנהלי שהוגש, בהתאם להוראות חוק התכנית לסיוע כלכלי, על החלטת ועדת הערר לענייני קורונה, בעניין מענקי השתתפות בהוצאות קבועות.

ועדת הערר דחתה את הערר שהוגש על ידי המערער על החלטות רשות המיסים בהשגות שהוגשו לה, בגין דחיית בקשות למענק סיוע בעד השתתפות בהוצאות קבועות לפי לחוק התכנית לסיוע כלכלי ממרץ 2020 עד יוני 2021. החלטת ועדת הערר חלה גם על בקשה למענק סיוע לעסקים בגין פגיעה ממושכת.

ועדת הערר דנה במאוחד בכל העררים והחליטה לדחותם, מאחר וקבעה כי דוחות המערער מצביעים על ירידת המחזורים טרם התפשטות נגיף הקורונה בישראל. מטעם זה קבעה ועדת הערר כי הנטל להוכיח כי הקשר הסיבתי לירידה במחזור עסקאותיו בין תקופת הזכאות לבין תקופת הבסיס נעוץ בהשפעתו הכלכלית של נגיף הקורונה – עבר לכתפי המערער, אך קבעה כי המערער לא עמד בנטל זה.

ועדת הערר אף דחתה את טענות המערער בפניה בעניין האיחור במתן חלק מההחלטות בהשגות וקבעה כי ההוראה המחייבת את המשיבה ליתן החלטה במועד הקבוע בחוק הסיוע הכלכלי היא הוראה בעלת אופי מנחה ומדריך בלבד, והפרתה – אינה מצדיקה מתן סעד דרסטי של קבלת ההשגה, אלא מדובר בליקוי הראוי לביקורת בלבד.

השופטת: "רשות המסים אינה רשאית לעשות דין לעצמה"

השופטת וינשטיין קיבלה את הערר וציינה כי טענות המערער הן לגופו של עניין והן בנושא המשמעות של איחור 126 ימים במתן החלטה בהשגה – התקבלו. נקבע כי החלטת ועדת הערר שלא לקיים דיון בעררים שהוגשו על ידי המערער – אינה סבירה בנסיבות העניין. עוד נקבע, כי קיים השתק עילה בסוגיית משמעות האיחור במתן החלטה בהשגה וכי טענותיה החוזרות של המשיבה, רשות המיסים, בסוגיה זו – מהוות שימוש לרעה בהליך משפטי, נוכח העובדה כי ניתן כבר פסק דין בסוגיה זו, בו נדחתה עמדת רשות המיסים, ולא הוגש ערעור לבית המשפט העליון.

"הובהר", נכתב עוד בהחלטה, "כי המשיבה אינה רשאית לעשות דין לעצמה ולהציג, בלא אישור מבית המשפט, טענות עובדתיות וראיות, אף בלא תצהיר, בעניין היקפי התביעות למענקים, מספרי ההשגות שטופלו וכיוצ"ב – במסגרת ערעור מנהלי, כאשר טענות אלו לא נדונו כלל על ידי ועדת הערר. ממילא נקבע כי לא ניתן לקבל את בקשת המשיבה כי בית המשפט 'יאשרר' את התנהלותה וחריגתה מהמועד הקבוע בחוק".

___________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת אורית וינשטיין

____________________________________________

עו"ד אלי סרור

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות