היועמ"שית מתנגדת להסדר פשרה בייצוגית: "אין פיצוי לקבוצה"

התביעה הוגשה נגד עיריית כפר יונה על שלא יישמה בזמן את החוק לזכויות אנשים עם מוגבלות. לעמדת בהרב-מיארה ההסדר חוסם את חברי הקבוצה מהגשת תביעה אישית
גילי סיוון-כהן |
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

היועצת המשפטית לממשלה הגישה לבית המשפט מחוזי מרכז, את התנגדותה לאישור הסדר פשרה שהוגש במסגרת הבקשה לניהול תובענה כייצוגית נגד עיריית כפר יונה, התנגדות להסדר מאחר שנקבע בו כי העיריה תקיים את החובות שמוטלות עליה על פי הדין ואינו כולל פיצוי לחברי הקבוצה.

במסגרת הבקשה, טען המבקש כי ניסה לבצע פעולות באתר המרשתת של העירייה, אך גילה כי זה אינו נגיש וזאת בניגוד לחוק. עוד לפני שהוגשה תשובת המשיבה לבקשה, הצדדים העדיפו ליישב את הסכסוך ביניהם מחוץ לכותלי בית המשפט. במסגרת הסדר הפשרה התחייבה העירייה, בין היתר, לבצע התאמות נגישות באתר שלה, לרבות בכלל המסמכים הקיימים באתר ואשר יועלו בעתיד לאתר בהתאם להוראות הדין, בתוך שלושים ימים ממועד הגשת הסדר הפשרה.

באשר לפיצוי חברי הקבוצה, המשיבה התחייבה כי בתוך שישים ימים ממועד הגשת ההסדר, תצא במכרז ייעודי לצורך העסקה של "רכז נגישות" שמטרתו לקדם את זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות. בנוסף, יקבל המבקש גמול בסך של 5,500 שקלים כולל מע"מ ושכר טרחה לעורך דין על סך של 52,540 שקלים בתוספת מע"מ.

איפה הפיצוי?

בעמדת היועצת המשפטית לממשלה שהוגשה על ידי עו״ד דניאל הורנשטין מפרקליטות מחוז מרכז המתנגדת להסדר הפשרה, צוין כי על פני הדברים נראה שישנה בתובענה זו עילת תביעה כדין בדבר הפרת התקנות. עמידה בהתאמות הנגישות ופרסומן הוא נושא בעל חשיבות רבה, ולעניין זה די לציין שלאדם עם מוגבלות קיימת זכות להשתתפות מלאה ושוויונית בכל תחומי החיים ויש להסיר חסמים משירותים הניתנים במרשתת כדי שאנשים עם מוגבלות יוכלו לקבל שירות באותה רמת נוחות ואיכות, כפי שמקבל כלל הציבור.

לטענת היועצת המשפטית לממשלה, נקבע בהסדר כי העיריה תקיים את החובות שמוטלות עליה על פי הדין ואינו כולל פיצוי לחברי הקבוצה. לעמדתה, מאחר שמדובר בעילת תביעה טובה ואין בהסדר כל סעד, אין גם כל הצדקה להחיל על חברי הקבוצה מעשה בית דין שיחסום את אפשרותם להגיש תביעות אישיות בעתיד.

בנוסף, אין כל הצדקה לכך שהמשיבה, המהווה רשות מקומית, תתמהמה בעמידה בהוראות חוק זכויות לאנשים עם מוגבלות. ביחס לשכר הטרחה והגמול שהציעו הצדדים, ציינה היועצת המשפטית לממשלה שאין מקום לאמץ את המלצתם לגמול ושכר טרחה, שעה ששכר הטרחה והגמול אמורים לשמש כתמריץ לקידום זכויות חברי הקבוצה, ואילו לפי ההסדר המוצע חברי הקבוצה לא מקבלים פיצוי כלשהו.

_______________________________________________________

עו"ד רונן בן צבי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות