בשל זיהום אוויר – כתב אישום פלילי נגד חברה בת של בז"ן

חברת כאו"ל ו-3 נושאי משרה בה נאשמים בהפרות חוזרות של תנאי היתר הפליטה ורישיון העסק. בעבר הטיל המשרד להגנת הסביבה גם קנס כספי בגובה 2.2 מיליון שקל
דניאל בן חמו |
מפעלי בז"ן בחיפה. צילום: פלאש 90

המשרד להגנת הסביבה הגיש כתב אישום כנגד חברת כאו"ל, מקבוצת בז"ן וכנגד שלושה נושאי משרה בחברה, בגין רימת זיהום אוויר והפרות חוזרות של תנאי היתר הפליטה ורישיון העסק. בנוסף להליך הפלילי, המשרד להגנת הסביבה הטיל במקרה זה בעבר עיצום כספי בסך כ-2.2 מיליון שקל על החברה בשל עבירות בקרת לפיד והפרות טכניות נוספות.

חברת כאו"ל היא חברה-בת בבעלות מלאה של בז"ן, העוסקת בין היתר בייצור ושיווק פולימרים המשמשים לתעשיית הפלסטיק במפעליה המצויים במפרץ חיפה. אחד ממתקני כאו"ל הוא מתקן המונומרים, הקרוי גם מתקן אתילן. פעילות המתקן מהווה מקור פליטה הטעון היתר פליטה מטעם המשרד להגנת הסביבה לפי חוק אוויר נקי. במסגרת ההוראות והיתר הפליטה של חברת כאו"ל נכללו דרישות לתפעול לפיד המתקן על מנת להבטיח כי יופעל ביעילות המרבית, אשר תוביל להריסת 99% מהגזים המוזרמים אליו.

הלפיד הוא מתקן חירום אשר תפקידו להשמיד באמצעות שריפה כמויות גדולות של חומרים אורגניים גזיים שלא ניתן לטפל בהם באמצעים אחרים, ומשיקולי בטיחות יש לשחרר כמויות חומרים אורגניים אלה בזמן קצר. מעבר הגזים ללפידים נועד לשרוף את מרבית הגזים, שכן פליטתם לאוויר ללא טיפול בשריפה עשוי לגרום לפגיעה באדם ובסביבה.

מהליך האכיפה ומהחקירה עלה, כי בין השנים 2016-2018 הפעלת הלפיד במתקן נעשתה באופן שלא הביא לערבול יעיל של האוויר וזרם הפחמימנים, שכן הפעלת הלפיד נעשתה שלא ביחס גז קיטור מתאים ובאופן החורג מהנחיות היצרן. כמו כן וכתוצאה מכך, הפעלת הלפיד נעשתה באופן שאינו מבטיח שריפה ביעילות מרבית ונטולת עשן לעין, ולפיכך גם לא בהתאם לטכניקה המיטבית הזמינה.

פליטה עודפת

עוד עלה מכתב האישום, כי לפחות ב-6 מהמקרים הפעלת הלפיד נעשתה בניגוד להנחיות היצרן, באופן שהביא לעשן נראה לעין, בפרקי זמן שונים במהלך אירועי הזרמת הגזים ללפיד. כמו כן, לפחות ב-5 מהמקרים לא ניתן היה לבצע מעקב וניטור רציף של הלפיד באמצעות מערכת הוידיאו, שכן אופן הצילום לא אפשר בקרה רציפה של להבת הלפיד והעשן הנראה לעין, בניגוד להיתר הפליטה. פעולות אלו של החברה עומדות בניגוד להוראות ולדרישות היתר הפליטה של המשרד, ובאופן שלא הבטיח שריפת חומרים אורגניים ביעילות המרבית והנדרשת.

כתוצאה מהפעלת הלפיד שלא על פי ההוראות, נגרמו פליטות לאוויר של עשרות טונות של גזים לאוויר, כך שבאירועים בשנת 2016 הייתה פליטה עודפת של כ- 61.12 טונות גזים; באירועים משנת 2017 הייתה פליטה עודפת של כ- 24 טונות גזים; ובאירועים משנת 2018 הייתה פליטה עודפת של כ-6.89 טונות גזים. תוספת הפליטות של הגזים הגדילה את פליטות החומרים האורגניים מהמתקן וגרמה להגדלה של ההשפעה הסביבתית של המתקן לסביבה.

כתוצאה מהשריפה הלא יעילה במועדים האמורים, עלולים להיווצר מזהמים נוספים כגון פחמן חד-חמצני המהווה חומר רעיל לנשימה. כמו-כן, הרכב הגזים שנפלטו, כלל בין היתר אתאן ומתאן, שהם גזי חממה שהפליטה העודפת שלהם משפיעה על שינויי האקלים, וכן אתילן ופרופאן, אשר לאחר שהם נפלטים לאוויר הם עוברים שינויים כימיים ויוצרים מזהמים שניוניים כגון פורמאלדהיד, שהוא חומר מסרטן וודאי לאדם, ואוזון הגורם לבעיות רפואיות ונזקים הדומים לנזקים הנגרמים מעישון.

_________________________________________________

עו”ד אפרת טרוים

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות