44 חודשי מאסר לבכיר במשרד השיכון שהורשע בשחיתות

גדי רייבוך, שניהל את החטיבה הטכנית, הורשע בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים. במסגרת הסדר טיעון הוא הודה בהטיית מכרזים, הדחה בחקירה ובהלבנת הון
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

שופט בית המשפט המחוזי מרכז, חגי טרסי, גזר 44 חודשי מאסר, מאסר על תנאי וחילוט בגובה של 5.6 מיליון שקלים על גדי רייבוך, מנהל חטיבה במשרד הבינוי והשיכון, שהורשע על פי הודאתו בעבירות של לקיחה ומתן שוחד, מרמה והפרת אמונים, עבירות של הלבנת הון ועוד.

בתום הליכי גישור ממושכים גובש בין הצדדים הסדר טיעון במסגרתו הוגש כתב אישום מתוקן, על פיו הנאשם עבד כ- 22 שנים במשרד הבינוי והשיכון, כאשר בתפקידו האחרון שימש כמנהל החטיבה הטכנית במחוז המרכז. במסגרת תפקידו היה אמון הנאשם על שיווק תכנון וקידום תוכניות בניין עיר ופיקוח על ביצוע עבודות הקבלנים במחוז. במסגרת הסדר הטיעון הודה הנאשם בשישה אישומים שונים הכוללים קבלה ומתן שוחד לקבלנים ומפקחים, הטיית מכרזים, הדחה בחקירה ועבירות הלבנת הון לאחר שהעביר 3.5 מיליון שקלים במזומן לקרובי משפחה באופן שנחזה ללגיטימי.

במסגרת הטיעונים לעונש ציינו בפרקליטות: "שקלנו מחד את חומרת העבירות שבוצעו על ידי הנאשם הייחודי שבפנינו במשך שנים בהיותו עובד ציבור בכיר ורם מעלה, מעמדו של הנאשם ביחס לנאשמים אחרים בפרשייה, ומידת השפעתו הרבה עליהם בביצוע מעשים פליליים, ניצול כוחו, מעמדו במשרד השיכון, ריבוי העבירות, טיבן, הערכים המוגנים בהם פגע הנאשם והעובדה כי המניע המרכזי לעבירות היה בצע כסף וגם ברכיב זה הנאשם נענש בצורה משמעותית".

פגיעה באמון הציבור

בגזר הדין קבע השופט טרסי כי יש לציין את החומרה הרבה הכרוכה בעבירות השוחד השונות. עבירות אלה פוגעות פגיעה חמורה בערכים חברתיים מרכזיים ובהם הצורך לשמור על טוהר המידות של פקידי ציבור, הצורך לוודא את פעילותו התקינה של המינהל הציבורי והצורך לחזק ולהעמיק את אמון הציבור במערכת השלטונית.

"עבירות השוחד", כך לפי השופט, "כמו גם עבירות המרמה והפרת האמונים, פוגעות פגיעה ממשית בערכים חברתיים חשובים אלה, ומדובר למרבה הצער במעשים שכיחים אשר מלאכת חשיפתם קשה, ומדיניות הענישה הנגזרת מכך חייבת להיות מחמירה כפי שקבע בי"מ העליון לא פעם".

"באשר למקרה הספציפי שלפניי", כך נכתב עוד בגזר הדין, "הרי שהסכום השוחד שקיבל הנאשם כמפורט באישום הראשון אינו גבוה באופן יחסי, אך מדובר באיש מקצוע הבכיר במחוז המרכז של משרד השיכון שעל פי יישק דבר. הנאשם עמד בראש המערכת המקצועית במחוז וככזה השפעתו על כלל ההתרחשויות במחוז הייתה רבה. העובדה כי פקיד ציבור במעמד כה בכיר ביצע שורה ארוכה של עבירות כה חמורות לאורך שנים מעוררת דאגה ומחייבת מענה עונשי משמעותי".

_______________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט חגי טרסי

_______________________________________________________

עו"ד אלון ארז

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות