האם התחתנה מחדש – מה יהיה שם המשפחה של בנה בן ה-6?

האם ביקשה להשמיט את שם אביו הביולוגי של הילד משם משפחתו ולהוסיף תחתיו שם משפחה חדש המשותף לה ולבן זוגה הנוכחי. האם ביהמ"ש קיבל את בקשתה?
נעמה כהן |
אילוסטרציה envato

שופטת בית המשפט לענייני משפחה בקריות, גילה ספרא-ברנע, קיבלה תביעה לשינוי שם משפחה של ילד בן 6 לשם המשותף, שבחרו אימו ובעלה, תוך השמטת שם אביו הביולוגי. בפסק הדין השופטת ציינה כי אביו הביולוגי רשום כאביו של הקטין בתעודת הזהות, עניין שלא ניתן יהיה למחיקה.

התובעים חיים יחד בסמוך להתרת נישואי התובעת לנתבע וכיום נשואים, ולהם ילד משותף בן כשנה. הילד בן ה-6 גדל בביתם, רואה בשניהם הוריו, ורק שם משפחתו שונה. שם משפחת התובעים מורכב משילוב שמותיהם השונים מלפני הנישואין. הילד עתיד לעלות לכתה א' והתובעים טוענים כי היות שמו של הקטין שונה משם שניהם ואפילו משם אימו מערים עליהם קשיים מול הרשויות, ומעמיד אותם ואת הקטין בבלבול ומבוכה.

האם מסרה בתסקיר כי אינה שוללת כי תספר לקטין את נסיבות חייו, קרי שאביו הינו הנתבע וזאת בליווי מקצועי. לשאלת השופטת בדיון סיפרה כי אכן דיברה איתו על אביו, נראה לה כי הוא הבין, אך לא שאל יותר, וכי חשוב לו יותר לשאת את שם התובעים ואחיו הקטן.

האב לא התנגד

אביו של הילד הסכים לשינוי השם, וחזר על הדברים בדיון, אולם בתסקיר ממליצה העו"ס לסדרי הדין להוסיף את שם משפחת התובעים לשם הקטין, אך לא להשמיט את שם משפחת האב הביולוגי ולהותירו כחלק מחייו. כך גם ב"כ היועמ"ש במשרד הרווחה והבטחון החברתי, הסכימה כאמור להוספת שם משפחת התובעים אף כשם ראשון, אך עמדה על השארת שם הנתבע ממספר טעמים.

ראשית, הקטין צעיר, לא ניתן לשמוע דעתו בעניין, והוא אינו מודע להשלכות השינוי ושנית, מדובר בהסתרת חלק מסיפור חייו וניתוק משורשיו שספק אם הינו לטובתו ושלישית סבורה ב"כ היועמ"ש כי התובעים מבקשים לעשות "הליך עוקף אימוץ".

השופטת שקיבלה לבסוף את בקשת התובעים ציינה כי הטענה היחידה שעלתה מהתסקיר ועמדת ב"כ היועמ"ש, הינה החשש מהשמטת קיומו של הנתבע כאביו הביולוגי של הקטין, וכבניית "סיפור חיים" שאינו משקף את האמת העובדתית במלואה. "לעניין זה אשיב כי הנתבע רשום כאביו של הקטין בתעודת הזהות, עניין שלא ניתן יהיה למחיקה, ובהגיעו של הקטין לגיל בו יעמוד על דעתו, יוכל לברר את העובדות, אם יחפוץ. כעת במציאות חייו ציון שם משפחת האב הביולוגי, בשונה מהוריו ואחיו הצעיר, מהווה מעמסה מיותרת עליו. הורותו הפסיכולוגית של התובע הינה עובדה בחייו, ובעלייתו לכתה א', נמצא מועד מתאים, בו גם פורמלית יישא את השם המשותף לבני המשפחה עימם הוא חי רוב שנות חייו".

השופטת הוסיפה בהחלטתה: "משמיעתי את אביו הביולוגי בשני הדיונים, בתיק הקודם ובתיק זה, התרשמתי כי הוא שלם עם החלטתו של לקיים קשר עם הקטין, דבר שהוסבר על ידו גם בהיסטוריה משפחתית שלו עצמו, וגם בכך יש טעם להתאים את שם המשפחה למציאות החיים בפועל".

___________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת גילה ספרא-ברנע

____________________________________________________________

עו"ד שני ליבמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות