פרשת הנידה והפרסום הסמוי: בקשה לתביעה ייצוגית

בבקשה שהוגשה לביהמ"ש המחוזי בת"א נגד יעל בר זוהר ושי מיקה נטען כי השתיים הסתירו מקהל הצרכנים כי קיבלו כסף בעבור פרסומים שלהן לפיהם הן שומרות נידה
גילי סיוון-כהן |
יעל בר זוהר, צילום: פלאש 90

לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד יעל בר זוהר, שי מיקה ועמותת נשים מנהיגות שינוי, זאת בשל הפרסום הסמוי בפרשת הנידה.

המבקשת דורשת פיצוי של 300 שקלים לכל מי שנחשף לפרסום.

עדיין לא הוגש כתב הגנה.

על פי הבקשה, מדובר בפרסום סמוי ברשתות החברתיות שהוסתר מקהל הצרכנים והוצג בפרסום אותנטי של יעל בר זוהר ושי מיקה.

זאת לאחר שלפני שבועיים פורסם בערוץ היוטיוב של בר זוהר ראיון עם שי מיקה שנחזה להיות כראיון אותנטי בין השתיים.

הריאיון עסק בנושאי טבילה במקווה ושמירת נידה מצידה של הגבי מיקה, ועורר הדים רבים בכלי התקשורת לאחר פרסומן.

כעבור שבוע נחשף שהשתיים קיבלו תשלום בעבור הריאיון.

״המבקשת, שנחשפה לראיון ולפרסומים שבאו בעקבותיו, כלל לא ידעה בזמן אמת כי מדובר בתוכן שיווקי וממומן ובעקבות הכתבות שבהן נחשפו התשלומים שקיבלו בר זוהר ומיקה מעמותת נשים מנהיגות שינוי חשה עוגמת נפש, עלבון, כעס, תסכול ותחושה של זלזול בה ובזכויותיה, נכתב בבקשה.

לטענת המבקשת כאשר מפרסמים ברשתות החברתיות פרסומות ותוכן ממומן נהוג לסמן אותו כדי שהעוקבים לא יתבלבלו ויחשבו שמדובר בתוכן אמיתי.

ביהמ"ש: אתרי תיירות מחו"ל מחויבים בפרסום מחיר כולל מע"מ

השבוע פורסם כי בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל את עמדת היועץ המשפטי לממשלה שהוגשה במסגרת תובענה ייצוגית נגד חברת "אגודה" Agoda Company pte. LTD, אשר מפעילה אתר מרשתת שבו ניתן להזמין חדרי מלון בארץ ובחו"ל וקבע כי חברת אגודה נדרשת לפרסם את מחיר השירות כשהוא כולל מע"מ, בהתאם להוראות חוק הגנת הצרכן.

המבקש בבקשה לאישור תובענה יצוגית הזמין חופשה בבית מלון באמצעות אתר המרשתת של "אגודה", ולהפתעתו, כשהגיע לבית המלון נדרש להוסיף על הסכום גם מע"מ.

על כן הגיש המבקש בקשה לאישור ניהול תובענה כייצוגית כיוון שלטענתו, הצגת המחירים באתר ללא מע"מ עומדת בניגוד לחוק הגנת הצרכן הישראלי שקובע חובת הצגת מחיר כולל.

בית המשפט קיבל את הבקשה לאישור ניהול התובענה כייצוגית, ואימץ את עמדת היועץ המשפטי לממשלה.

בין היתר הוא קבע שחוק הגנת הצרכן נועד להגן על צרכן מפני עוסק שהוא בעל מעמד כלכלי עדיף ולצמצם את פערי הכוחות בין הצדדים. בעסקאות מקוונות מסוג אלה, הצרכנים כורתים עסקאות עם עוסק וירטואלי אשר מאוגד בחו"ל. אולם פעילות המשיבה, ע"י שיווק חדרים בבתי מלון ישראליים לאזרחי מדינת ישראל, באמצעות פלטפורמה בשפה העברית ובמטבע ישראלית, צריכה להיות כפופה להוראותיו של חוק הגנת הצרכן בכל הנוגע לפרסום המחיר הכולל על מנת להגן על הצרכנים הישראלים ולקיים את תכליות חוק הגנת הצרכן במרחב הווירטואלי.


עו"ד יוסף-חי אביעזיז

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות