הפעיל מוסך פיראטי – נידון ל-30 חודשי מאסר

ליאון אריה אייל, בעל מגרש לסחר ברכבים באשקלון, הורשע כי שיקם מכוניות במוסך שהקים ויצא מצג שווא כאילו תוקנו במוסכים מורשים. הוא הורשע גם בהלבנת הון
נעמה כהן |
שמן סיכה, בקרוב המס? צילום אילוסטרציה: envato

שופט בית משפט המחוזי בבאר שבע, יובל ליבדרו, גזר על ליאון אריה אייל 30 חודשי מאסר וקנס בסך עשרת אלפים שקלים, לאחר שהורשע ב-64 עבירות של איסור עשיית פעולה ברכוש אסור, לאחר ששיקם רכבים במוסך פיראטי ויצר מצג שווא כאילו מדובר היה במוסכים מורשים בהם שוקמו הרכבים.

על פי לפי עובדות כתב האישום, בין השנים 2015-2017 הפעילה חברת יהב בבעלותו של ליאון אריה איל, מגרש למכירה וקניית רכבים בעיר אשקלון. אחד מתחומי העיסוק המרכזיים של המגרש היה שיקום רכבים מוכרזים ומכירתם. במקביל, החזיק לירון אריה בין השנים 2016-2017, מוסך פיראטי בו הוא ועובדיו היו מתקנים את הרכבים שנדרשו לשיקום, ללא כל הסמכה מתאימה. על מנת לקבל את הבעלות על הרכבים מחברות הביטוח וממגרשי ההסדר, יצר אריה איל מצג שווא לפיו הרכבים מטופלים במוסך מורשה.

באמצעות שימוש במסמכים כוזבים, עמד הנאשם בתנאי משרד הרישוי ומכר באמצעות חברת יהב בע"מ את הרכבים ששוקמו כאשר הכספים שנתקבלו ממכירת הרכבים הופקדו בחשבונותיהם של ליאון אריה וחברת יהב בע"מ. במסגרת הכרעת הדין, נמצאו אריה איל וחברת יהב אשמים לפי סעיף 3א לחוק איסור הלבנת הון וב-64 עבירות פעולה ברכוש אסור לפי סעיף 4 לחוק שהיקפם הגיע עד לסכום של 3.6 מיליון שקל.

עוד נקבע, כי הטמעתם של הכספים שנתקבלו ממכירת הרכבים בתוך חשבונה העסקי של חברת יהב, כערבוב של כספים שהתקבלו בפעילות עבריינית יחד עם חשבון עסקי לגיטימי של החברה, מוכיח כוונת הסתרה של הכסף השחור כנדרש בסעיף 3א' לחוק איסור הלבנת הון. כמו כן, נקבע כי "הכוונה להסתיר" נלמדת גם מנסיבות המרמה בהתנהלותו של הנאשם, החל מהקמת מוסך פיראטי מוסתר ועד "גלגול הכספים" לספקים נוספים באופן שמעיד על כוונתו להסוות את מקור הכספים.

אירוע פלילי מתמשך

בגזר הדין ציין השופט ליבדרו כי יש לראות את כלל מעשיהם של בעל החברה והחברה ככאלה המגבשים "אירוע" פלילי אחד מתמשך ומתגלגל הקשור לתכנית עבריינית אחת שמטרתה קבלת רישיון הרכבים שהוכרזו כאבדן להלכה ומכירתם, תוך ניסיון למקסם רווחים. כנגזר מכך יש לקבוע מתחם עונש הולם אחד.

"במעשיהם", נכתב בגזר הדין, "פגעו הנאשמים בערכים המוגנים של שמירה על זכות הקניין, על חיי מסחר תקינים, על הגינות בכלל, על האמון במערכת הביטוחית ואנשי מקצוע ענף הרכב בפרט, על חופש פעולה והאוטונומיה של תאגיד או אדם ועל אותנטיות המסמכים. באשר לעבירה של הסעה מסוכנת נפגעו הערכים המוגנים של הגנה על שלומו ושלמות גופו של אדם, לרבות של משתמשי הדרך, אמון במכוני בדיקה ואנשי מקצוע בענף הרכב. בעבירות הלבנת הון נפגעו הערכים המוגנים של שמירה על אמינות המערכת הפיננסית, כלכלת המדינה והשוויון".

השופט ליבדרו הוסיף: "התמונה המצטיירת היא שהחקיקה והרגולציה באשר לרכבים שהוגדרו על-ידי חברות הביטוח כ"אובדן להלכה" אכן לוקה בחסר והפיקוח אכן אינו מיטבי. חרף האמור, סבורני כי לא ניתן להשוות את התנהלות הנאשמים לזו של חברות הביטוח או לזו של מגרש ההסדר ולא ניתן לומר כי מדובר באכיפה בררנית. הנאשם היה מודע לדרישות החוק ולדרישות מגרש ההסדר איתו חתם על החוזה לקבלת הרכבים ומעשיו כאמור נועדו לעקוף את דרישות החוק ולהציג מצג שווא כאילו עמד בדרישות אלו".

__________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט יובל ליבדרו

__________________________________________________

עורך דין פלילי פאדי אסעד

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות