הפרקליטות מבקשת להחמיר בעונשו של מיידה אבנים

בערעור שהוגש לביהמ"ש העליון נטען כי העונש של 30 חודשי מאסר שנגזר על הנאשם אינו מעביר מסר חד וברור כי "תקיפה אלימה ממניע גזעני תוביל לענישה מרתיעה"
רונן לוי |
ידוי אבנים הפרות סדר שטחים פלסטינים
צעירים מיידים אבנים. צילום ארכיון: פלאש 90

לבית המשפט העליון הוגשה הודעת ערעור על קולת עונשו של הנאשם סאלח בכיראת, 21, שהורשע בביצוע מעשי טרור של יידוי אבנים לעבר עוברי אורח בירושלים ואיומים ממניע לאומני וגזעני, ונידון לעונש של 30 חודשי מאסר בלבד.

בהודעת הערעור, ביקשה הפרקליטות מבית המשפט "להעביר מסר חד וברור לפיו כל אירוע של תקיפה אלימה ממניע גזעני ולאומני-אידיאולוגי – ובוודאי כשהדברים עולים כדי מעשי טרור – הוא אירוע חמור שיוביל להשתת עונש הולם ומרתיע, והדברים נכונים ונדרשים ביתר שאת כשמדובר במי שחוזר על מעשיו בתוך זמן קצר ובמהלך תקופה רגישה ביותר. העברת מסר כזה תתרום תרומה משמעותית למלחמה בתופעה בזויה זו, שכדבריו של בית המשפט הנכבד – מגבירה מתח ומלבה שנאה בין הקבוצות השונות באוכלוסייה ופוגעת ברקמה העדינה של החיים במשותף בערים המעורבות ובמדינה כולה".

במהלך חודש הרמדאן אשתקד, בשתי הזדמנויות שונות, הנאשם סאלח בכיראת, בן 21, לקח חלק בידוי אבנים מרכב נוסע לעבר צעירים בעלי חזות יהודית-חרדית שצעדו בצד הדרך בירושלים, כל זאת במהלך תקופה שהתאפיינה באירועים רבים של תקיפות על רקע לאומני וגזעני ברחבי ירושלים.

אלימות בתקופה רגישה

באירוע הראשון, כך מפורט בכתב האישום, שהתרחש סמוך לנחל סטף בשכונת עין כרם, הנאשם שנהג ברכב נסע ישירות לעבר שני צעירים על מנת להפחידם, באופן שאילץ אותם לקפוץ הצידה מהכביש, ורגע לפני שחזית רכבו פגעה בהם, סטה הנאשם ונמנע מפגיעה בהם. בהמשך, חזר הנאשם למקום כדי לתקוף אותם באבנים, והכל מתוך מניע גזעני. אחת האבנים פגעה בידו של נפגע העבירה וגרמה לו לשבר. בזמן ששותפו יידה אבן לעברם, הנאשם תיעד את האירוע בטלפון הנייד שלו. שלושה ימים בלבד לאחר אירוע זה, בחר הנאשם פעם נוספת בדרך הטרור, עת חזר ולקח חלק בתקיפה דומה באמצעות יידוי אבן, והפעם – במרכזה של ירושלים.

הנאשם הודה והורשע בביצוע עבירת איומים ממניע גזעני ושתי עבירות אלימות העולות כדי מעשי טרור לפי חוק המאבק בטרור – חבלה בכוונה מחמירה וניסיון לחבלה חמורה בנסיבות מחמירות. בשלב הטיעונים לעונש, ביקשה הפרקליטות לגזור על הנאשם עונש של 8 שנות מאסר בפועל. בית המשפט המחוזי בירושלים גזר על הנאשם עונש של 2.5 שנות מאסר בלבד.

לעמדת הפרקליטות בהודעת הערעור, העונש שהוטל על הנאשם מקל מדי ואינו משקף נכונה את חומרת המעשים שבהם הורשע הנאשם ואת הצורך בנקיטת גישה מחמירה ובלתי מתפשרת כלפי מי שמבצע מעשי אלימות ממניע לאומני-אידיאולוגי וגזעני. כמו כן נטען, כי העונש גם אינו משקף את הצורך בנקיטת גישה מחמירה כלפי המבצע מעשי טרור- כמתחייב מהוראות חוק המאבק בטרור והחמרת הענישה הקבועה בו – במיוחד במהלך תקופה רגישה שהתאפיינה באירועים רבים של תקיפות על רקע לאומני וגזעני בעיר ירושלים.

________________________________________________

עו"ד אמיר אבו חאטם

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות