מה העונש על זיוף של מאות אלפי דולרים?

ביהמ"ש העדיף את אלמנט השיקום, על אף העבירות החמורות שיוחסו בכתב האישום לבני ניסימוב שהודה והורשע במיוחס לו. אז מה העונש שנגזר עליו?
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

שופט בית משפט השלום בתל אביב, שמאי בקר, גזר 9 חודשי עבודות שירות על בני ניסימוב שהורשע על פי הודאתו בכתב אישום מתוקן המייחס לו עבירות של זיוף שטר כסף וקשירת קשר לביצוע פשע. השופט בקר, חרג ממתחם העונש מפאת שיקום עצמאי.

על פי עובדות כתב האישום המתוקן, סמוך לחודש דצמבר 2015, ערך הנאשם היכרות בין ריימונד סינטס ("גרפיקאי בעל ידע וכישורים בתחום העיצוב הגרפי ועריכת מסמכים") לבין אלון ליפשיץ. כאשר ליפשיץ הציע לריימונד "להשקיע כסף לצורך קניית מכונות וציוד נלווה להדפסת שטרות מזויפים מסוגים שונים. בהמשך קשרו הנאשמים קשר עם ריימונד לייצר שטרות כסף מזויפים מסוגים שונים ולהפיצם בכוונה להונות.

על פי כתב האישום, ריימונד ייצר שטרות כסף מזויפים על סך 50 דולר בשווי כולל של 600 אלף דולר, ומסר אותם לליפשיץ וניסימוב. ואלה מסר לנאשם אחר חלק מן השטרות המזויפים, והוא קיבלם ביודעו כי השטרות מזויפים. כתב האישום מתאר עוד, כי ניסימוב העביר שטרות כסף מזויפים לנאשם נוסף וזה החזיקם ביודעו שהם מזויפים.

ניסימוב, בתחילה כפר במיוחס לו בכתב האישום, והחלו להישמע הוכחות, עם זאת, בהמשך, הודה במיוחס לו בכתבי אישום מתוקנים, והורשע בהתאם לכך. תסקיר שירות המבחן התרשם כי ניסימוב התקשה לקחת אחריות על המעשים בהם הורשע, וטען בפני השירות שהוא נגרר אחר אחרים. שירות המבחן הוסיף כי הוא התרשם מהזדהות עם נורמות וערכים עבריינים אצל ניסימוב, ואי פניות לקבלת טיפול. עם זאת, צוין בתסקיר כי הנאשם משקיע מאמצים בעריכת שינוי באורחות חייו, ובניסיון להתפרנס בדרכים חוקיות.

חשש מהידרדרות במצבו של הנאשם

השופט בקר שקיבל את התסקיר, החליט שלא להטיל על ניסימוב עונש מאסר בפועל שלא יפגעו סיכוייו להשתקם. "החלטתי", נימק השופט בקר את החלטתו, "שלא לגזור על הנאשם עונש של מאסר בפועל, ותחת זאת להשית עליו עונש מאסר לריצוי בדרך של עבודות שירות. ההימנעות מהשתת מאסר בפועל על ניסימוב נעוצה, קודם כל, בשיקומו המוצלח והמלא, והחשש שריצוי מאסר מאחורי סורג ובריח תגרום להתדרדרות במצבו (אשר לא תעלה בקנה אחד עם האינטרס הציבורי)".

עוד הוסיף השופט: "הענקתי משקל גם לנזק שעלול להיגרם לעסקיו של הנאשם, במובן הרחב, אם יישלח לריצוי עונש מאסר מאחורי סורג ובריח; ניתן לשער, ונדמה שלא יכולה להיות מחלוקת על כך, כי שנים של היעדרות מעסקיו, שהוא היחיד שמנהל אותם (פרט לתחנת הדלק, שם קיים מנהל נוסף), תוביל, גם אם לא לקריסה מוחלטת של עסקיו, בוודאי לקושי משמעותי בהם. בהינתן העובדה שהליך השיקום של ניסימוב נשען בעיקר על הצלחתו העסקית, ברי כי נפילת עסקיו כתוצאה מעונש מאסר בפועל, אינה רצויה, אם בכלל ובאופן אישי, ואם גם בהיבט של המשפחות הרבות הנשענות על עסקיו".

__________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט שמאי בקר

__________________________________________________

עו"ד אביעד רייפר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות