האם מרוסיה, האב ממזרח ירושלים – היכן תתקיים בדיקת האבהות?

היועמ"ש דרש כי הבדיקה הגנטית תיעשה בחו"ל, משום שהאם חסרת מעמד בישראל ומועמדת לגירוש. ביהמ"ש קבע אחרת: "לא להותיר את הילדים בחלל ריק, ללא תשובות"
רונן לוי |
אילוסטרציה envato

שופטת בית משפט לענייני משפחה בבאר שבע, רותם קודלר עיאש, בניגוד לעמדת היועמ"ש והפרקליטות, קבעה כי ביצוע בדיקה גנטית לבדיקת אבהותו של התובע לארבעה קטינים תעשה בישראל ולא ברוסיה שם יש להם מעמד.

התובעים בני זוג נשואים מאז שנת 2005 ולהם ארבעה ילדים (בני 15, 14, 13, 12 שנים). התובע הינו אזרח ישראל, עד לאחרונה תושב מזרח ירושלים והתובעת אזרחית רוסיה, נעדרת מעמד בישראל שאף תלוי ועומד נגדה צו גירוש.

בתביעה נטען כי לאורך השנים לא הסדירו התובעים את מעמד הילדים שכן במזרח ירושלים לא התעוררה בעיה עם רישומם למוסדות חינוך וקבלת טיפול רפואי ואולם עקב איומים על חייו של התובע, בטענה כי מכר קרקעות ליהודים, עברו להתגורר בעיר אחרת ושם נתקלו בקשיים בהסדרת חינוך ובריאות הקטינים. עוד נטען כי אחד מהילדים מתמודד עם בעיה רפואית מורכבת והסוגייה של הסדרת מעמדו היא קריטית עוד יותר.

בא כוח היועמ"ש בעמדתו אינו מתנגד לבירור שאלת האבהות, אף מדגיש כי הדרך הטובה ביותר להוכיח את האבהות הינה עריכת בדיקה גנטית לבדיקת קשרי משפחה אך דורש כי הבדיקה תבוצע בנוהל חו"ל כאשר האם והקטינים ייבדקו במדינה בה לאם יש מעמד – רוסיה.

מעגל שוטים

בהחלטתה השופטת הדגישה כי כלל הקטינים נולדו בישראל ושוהים בה מיום הוולדם ועל כך אין מחלוקת. לקטינים למעשה אין ולא הייתה אפשרות לצאת עד כה מן הארץ שכן אינם מחזיקים דרכון לצורך יציאה מהארץ וכמובן שאינם יכולים להסדיר מעמדם ברוסיה ככל שלא יגיעו לרוסיה.

"עניינה של התובענה סוגיית אבהות התובע ביחס לקטינים והקטינים עומדים לנגד עיני ביהמ"ש ובכל הכבוד ביהמ"ש אינו יכול להשלים עם מצב בלתי רציונלי, שבו מחד דורש ב"כ היועמ"ש לבצע בדיקת רקמות ומאידך לא מאפשר לבצע את הבדיקה", כתבה השופטת בהחלטתה.

עוד הוסיפה השופטת: "מובנת עמדת המדינה לפיה היא מבקשת שלא להותיר את התובעת בהעדר מעמד כאן בישראל ואולם בנסיבות התיק שבפני, שעה שכאמור אין בעצם מתן צו לביצוע בדיקת רקמות כדי לאיין את צו הגירוש, או להכשיר מעמד, החלופה של הותרת ארבעה קטינים בחלל ריק, במעגל שוטים שבו לא יוכלו לעולם לדעת האם התובע הוא אביהם, היא חלופה שיש לדחותה".

השופטת גם הדגישה כי שעה שעסקינן בארבעה קטינים שמקום מושבם מיום הולדתם, הוא במדינת ישראל, מדינת ישראל מחויבת על פי כל דין לדון בשאלת האבהות שלהם ושעה שיש אפשרות בצורה מדויקת ביותר לבדוק העניין באמצעות בדיקת רקמות, יש להעדיף דרך זו וליתן הוראות לצורך ביצוע הבדיקה בצורה היעילה, הקצרה והנוחה ביותר.

_________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת רותם קודלר עיאש

_________________________________________________

עו"ד רן רייכמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות