"תנו לשורדי שואה הטבות כל עוד הם בחיים"

המועצה לצרכנות יוצאת נגד התנהלות קופ"ח כללית, שעל אף שהתחייבה, במסגרת ייצוגית, לפצות את הקשישים ב-15 מיליון שקלים, היא שילמה עד היום רק 760 אלף שקל
רונן לוי |
אילוסטרציה Envato

קופת חולים כללית קיבלה מאות מיליוני שקלים ממשלת גרמניה לטיפול בשורדי שואה, ולמרות זאת גבתה מהם דמי השתתפות עצמית עבור טיפולים ותרופות. למרות התחייבויותיה בהסכם פשרה בתובענה ייצוגית לתת הטבה בגובה 15 מיליון שקלים, עד היום שווי ההטבה שמומשה עומד על 761 אלף שקלים בלבד, כך עולה מבדיקת המועצה הישראלית לצרכנות. מאחר ולא ניתן לתקן או לשנות את הסדר הפשרה, מבקשת המועצה לצרכנות להקדים את מועד מתן ההטבה הנוספת לחברי הקבוצה "כל עוד הם בחיים".

בשנת 2010, הגישה שורדת שואה בשם יהודית בויטלר ז"ל, תביעה ייצוגית נגד קופת חולים כללית. בתובענה נטען כי בהתאם לדו"ח ועדת דורנר מ–2008, קופת חולים כללית קיבלה לאורך השנים מאות מיליוני שקלים מממשלת גרמניה לטיפול בשורדי השואה. הכסף נועד למימון טיפולים רפואיים ותרופות ללא עלות, לטיפול במחלות מוכרות.

בויטלר טענה כי קופת החולים כללית קיבלה את הכספים מממשלת גרמניה, אולם הפרה את התחייבותה, וגבתה מהמבוטחים דמי השתתפות עצמית, ולכן מחויבת להשיבם. בחלק מהמקרים מדובר בסכומים המגיעים לעשרות אלפי שקלים לכל מבוטח.

לא עושים מספיק

כעבור כשלוש שנים, במסגרת הסדר פשרה, התחייבה הקופה להשיב את הכספים לשורדי השואה שיפנו אליה. המועצה לצרכנות התנגדה להסדר וטענה שההסדר בעייתי, ואינו מבטיח ששורדי השואה יזכו לקבל בחייהם את ההחזרים להם הם זכאים. המועצה לצרכנות טענה כי לקופת החולים יש יכולת לאתר את השורדים ולזכותם באופן אוטומטי.

במסגרת הסכם פשרה מתוקן, הוסכם כי אין צורך בפניה מצד השורדים עצמם, וההחזר יבוצע אוטומטית לחשבונות המובטחים שלכללית יש את פרטיהם. לאחר יישומו של הסדר הפשרה, עם השבה של מעל שבעה עשר מיליון שקלים לחברי קבוצה, התברר כי קיימת קבוצה של כ-4,000 שורדים שלא פנו לכללית, וזכאותם להחזר כלל לא נבדקה.

לאחר ערעור לבית הדין הארצי, הצדדים הגיעו להסדר פשרה משלים שאושר בשנת 2021. בהתאם להסדר, שורדי שואה מבוטחי כללית מעל גיל 75 יקבלו פטור מדמי השתתפות עצמית בטיפולי שיניים, עד סוף חייהם. שווי ההטבה עמד על סכום של 15 מיליון שקלים. במידה והסך הכולל של מימוש ההטבה יהיה נמוך מ-12 מיליון שקלים תינתן הטבה נוספת לחברי הקבוצה.

במאי 2022 הגישה כללית דוח ביצוע ממנו עלה כי מימוש ההטבה בפועל עד כה עמד על 761 אלף שקלים בלבד. במסגרת הדיווח קופת חולים כללית לא סיפקה הסבר אפשרי לשיעורי המימוש הנמוכים. מאחר ולא ניתן לתקן או לשנות את הסדר הפשרה, המועצה לצרכנות מבקשת להקדים את מועד מתן ההטבה הנוספת לחברי הקבוצה "כל עוד הם בחיים".

_____________________________________________________

עו"ד יוסף-חי אביעזיז

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות