הדייגים חוסמים את הכבישים: "לנו אין לעבודה – גם לכם לא תהיה"

החל משעות הבוקר מקיימים הדייגים מחאה על הרפורמה בענף שחיסלה לשיטתם את פרנסתם. יו"ר איגוד הדייגים, גיל ססובר: "מונעים מאיתנו להשתכר בכבוד"
אייל חן |
מחאת הדייגים בכביש 4. צילום: איגוד הדייגים בישראל

הבוקר (יום ד') הגיעו דייגים ובני משפחותיהם למחלף אשדוד בכביש 4 לכיוון צפון וחסמו את הכביש במחאה על סגירת הענף לשיטתם.

לדבריהם, "אם לנו אין מקום עבודה ללכת אליו גם לכם לא יהיה. הדייגים לא מעניינים אף אחד".

בשבוע שעבר חסמו הדייגים את צומת אגד מחיפה על כביש החוף עד עתלית במחאה על איסורי הדייג בישראל וקראו "הדג אותו דג. הים אותו ים. רק את פרנסת מעל 1000 משפחות דייגים העבירו לעזה".

הדייגים העלו על הכביש סירות מחוברות לנגררים ופרשו רשתות דייג על כביש 4 מצומת אשדוד לכיוון צפון. "סגרו לנו את הענף.

מנעו מאיתנו את מקור הפרנסה היחיד שלנו ואיתו את הדרך לשלם חשבונות, מחייה וחינוך לילדינו. לנו אין מקצוע אחר או תואר.

מניעת האפשרות להתפרנס מדייג גזרה את דיננו למוות. משבוע לשבוע נחריף את חסימות הכבישים עד ששר החקלאות ייתן לנו פתרון" חזר ואמר עיאד מחמיד, דיג עם 12 ילדים מחיפה.

כזכור, הרפורמה בדייג התקבלה על ידי השר לשעבר, אורי אריאל, אשר קיבל את עמדת החברה להגנת הטבע ואחרים וחתם על מספר איסורים אשר חיסלו את ענף הדייג בהם איסור על דיג חופי בתקופת הרבייה, איסור על דיג מכמורת בתקופת הגיוס וכן איסור על דיג ברשת טבעת, במרחק הקצר מ- 500 מטרים מהחוף.

"תבינו, קיבלו החלטות להטיל חסמים ואיסורים שבפועל חיסלו את הפרנסה לבעלי ולעוד דייגים. מה הוא יעשה ? מאיפה יביא כסף? במה יתפרנס? הוא לא יכול להיות מחר בבוקר במחשבים או רואה חשבון, הוא דייג !! על זה המאבק, על 5,000 משפחות דייגים שהם יותר מ 20 אלף נפשות (נשים וילדים) . לא חשבו עלינו , אותנו אפשר לזרוק לים את מי בעלי הדייג מעניין", אמרו נור ופאטמה נשות דייגים.

"נלחם עד הסוף!"

"החליטו למנוע מכ-5,000 משפחות את המשך ההשתכרות בכבוד ללא מתן פיצוי בניגוד לעמדה המקצועית של אגף הדיג", אמר היום גיל ססובר יו"ר איגוד הדייגים בישראל.

"הקריבו את הדייגים בשביל חברות הגז, כפי שהראו בתחקיר הצינור וכפי שהזהירו גורמי מקצוע במשרד עצמו. בזמן שלנו אסור לעבוד במצרים, עזה לבנון וסוריה ממשיכים לעבוד כרגיל. זה נורא. אנחנו רואים כאן את הדגים ויום אחרי קונים אותם ממקום אחר. נהיינו שמורת טבע בשביל השכנות שלנו שלא מבינות מה אנחנו עושים. אין אף מדינה בעולם שעוצרים בה דיג מסורתי. את הדייג הזה מחבקים בכול העולם ורק אצלנו מחסלים".

עוד הוסיף ססובר: "בחודש שעבר אמרו באגף הדיג שיפרסמו בתחילת החודש את התנאים לפיצויים אבל כמו בכל שנה לא קבלנו כלום. אפילו לאסירים יש זוכויות. הם יודעים מתי יש בקורים, טלויזיה. ארוחות. אנחנו יותר גרועים בשביל משרד החקלאות. אותנו הורגים ואפילו לא טורחים להגיד לנו אם יהיו פיצויים, מתי, כמה ומי יקבל. אנחנו לא מצליחים להבין את המדיניות הרעה הזאת. זאת התעללות שלא התחילה היום. זאת מדינות מתמשכת של חיסול הדיג בישראל, ואנחנו לא נסכים לזה. אנחנו נלחם על הסוף!".

ססובר הבטיח כי במסגרת המאבק יחסמו הדייגים כביש מרכזי אחר מדי שבוע.

"נמנע", אמר, "מאזרחים להגיע לעבודה כל זמן שמונעים מהדייגים לעבוד בתחום עיסוקם. אנחנו דורשים משר החקלאות לשבת איתנו ולהבין כיצד גורמים בעלי עניין השפיעו על קודמו בתפקיד לקבל החלטה נוראית לעשרות אלפי אזרחים שקיומם תלוי בפרנסת הבעל מדייג. לציבור בישראל מגיעים דגים טריים מהים שלנו, כמו בכל מדינה שוכנת ים אחרת. הדיג הוא ענף מכובד בכל העולם, רק אצלנו הקריבו אותו וכולם יודעים בשביל מה. לא צריך להיות גאון".


עו"ד אפרת ברוש רותם

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות