רשות שדות התעופה יוצאת ממשבר הקורונה לתנופת פיתוח

רשות שדות התעופה תצמצם את היקף החוב לזמן קצר שנטלה בזמן המשבר ותפעל להרחבת ההשקעה בתשתיות תעופתיות חיוניות ובהן הרחבת טרמינל 3
דנה לווינסקי |
נמל תעופה בן גוריון. המצולמים אינם קשורים לכתבה. צילום: פלאש 90

מועצת הרשות אישרה פה אחד את התוכנית לצמצום הקיפי החוב לזמן קצר שנטלה הרשות וזאת לאחר אישור הממשלה. הרשות תפעל לגיוס אג"ח במטרה להמיר את החוב לטווח קצר בחוב לטווח ארוך לטובת תכנון יעיל והרחבת פיתוח התשתיות התעופתיות, ביניהן: תכנון הרחבת טרמינל 3 ובניית הזרוע החמישית, תכנון הקמת יחידת בקרת תעופה מרכזית בנתב"ג, תכנון חוות מכלי דלק נוספת בנתב"ג, הקמת רחבות חנייה למטוסים ועוד.

יו"ר המועצה האלוף במיל יצחק ג'רי גרשון ברך על החלטת הממשלה ואמר: "החלטת הממשלה, הנה החלטה חשובה המאפשרת לרשות שדות התעופה לעבור לתנופת פיתוח, הרשות תצמצם את היקף החוב לזמן קצר שנטלנו בזמן משבר הקורונה ויאפשר לנו לבנות ולהרחיב את התשתיות התעופתיות החיוניות לטובת הציבור".

הממשלה אישרה לרשות שדות התעופה לגייס חוב לטווח ארוך באמצעות הנפקת אג"ח ברצף המוסדי. בשנת 2021 הצפי לגירעון היה כ-1.5 מיליארד שקל. אולם הרשות סיימה את שנת 2021 בגירעון של כ-750 מיליון שקל בלבד.

הנהלת הרשות, המועצה וועדי העובדים פעלו יחדיו ונקטו צעדים שפגעו בהסכמי עבודה ובתנאים של העובדים כל זה תוך גילוי אחריות והסכמות של ועדי העובדים. עד כה ניצלה רש"ת מסגרות אשראי בהיקף של כמיליארד שקל ובכוונתה להמיר את החוב לזמן קצר בחוב לטווח ארוך.

צפי ל-10 מיליון נוסעים בשנה

תחזית תנועת הנוסעים ל-2022 צופה כי בנתב"ג יעברו בין 16 ל-18 מיליון נוסעים, ובשנת 2023 יעלה צפי תנועת הנוסעים לכעשרים מיליון נוסעים בשנה. בשנת 2024 צפויה תנועת הנוסעים בנמל התעופה בן גוריון להגיע לנתוני שנת השיא של כל הזמנים עם היקף של 2024 מיליון נוסעים. במטרה לתת מענה לגידול הצפוי בתנועת הנוסעים תצא רש"ת לתכנון התשתיות התעופתיות החיוניות לגידול הצפוי.

החל בחודש מארס 2020 עקב משבר מגפת הקורונה הוחלו הגבלות על הפעילות התעופתית הבינלאומית והיקף תנועת הנוסעים ירד באופן משמעותי . כמו כן חלה ירידה חדה בהכנסות הרשות.

מאז פרוץ המשבר ונוכח היקפי תנועת הנוסעים הנמוכה נקטה רש"ת בצעדים לצמצום בהוצאותיה , מאות עובדים יצאו לפרישה מוקדמת, וכן הקפיאה תכניות פיתוח בהיקף של כ 4 מיליארד ₪, תוך שהיא דאגה להבטיח המשך פתיחת הגבולות ותנועת הנוסעים והגעת מטענים. כמו כן המשכו השקעות מחויבות לטובת בטחון ובטיחות. משבר הקורונה חייב את רש"ת לצאת לגיוס מקורות כספיים לטובת מימון הפעילות השוטפת לצד המשך פיתוח מתחייב.

בשל משבר הקורונה וכצעד מידי מתחייב אישרה הממשלה בנובמבר 2020 לרש"ת לפעול לקבלת מסגרות אשראי בהיקף של 2 מיליארד שקל למימון הפעילות, ובינואר 2022 תקנה הממשלה את החלטתה ואישרה לרש"ת להגדיל את היקף מסגרות האשראי להיקף של 2.5 מיליארד שקל במצטבר.

הרשות נכנסה למשבר הקורונה עם יתרת מזומנים בהיקף ניכר אך נוכח העצירה המוחלטת של הפעילות בנתב"ג לתקופות ארוכות במהלך משבר הקורונה התרוקנה קופתה לחלוטין, ומאז מממנת הרשות את הגירעון המצטבר באמצעות מסגרות אשראי שהועמדו לה ע"י בנקים. רש"ת כיום בגירעון של כמיליארד שקל.

_____________________________________________

עורך דין יריב ואקנין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות