דובר צה"ל על תחקיר CNN: "טענה כי הירי היה מכוון משוללת יסוד"

בצה"ל מתייחסים לתחקיר שפורסם הבוקר (יום ד') ברשת האמריקאית שקבע כי צה"ל אחראי למותה של העיתונאית שירין אבו עאקלה לפני כשבועיים בג'נין: "קוראים לרש"פ לתחקיר משותף"
אייל חן |
הלווייתה של העיתונאית שירין אבו עאקלה. צילום: פלאש 90

הבוקר (יום ד') פרסמה רשת CNN תחקיר נרחב, המבוסס על סרטונים חדשים, מומחים ועדי ראייה. בתחקיר על נסיבות מותה של עיתונאית אל-ג'זירה, שירין אבו עאקלה בג'נין לפני כשבועיים, נאמר כי זו "נורתה במכוון על ידי כוחות צה"ל".

לפי התחקיר, מומחה הקול קבע כי הירי היה מ-200 מטר, היכן שעמדו חיילי צה"ל ומומחה הנשק פסק כי "הכדורים שפגעו זה ליד זה מעידים על הירי המכוון".

בצה"ל מגיבים לתחקיר ומבהירים כי "הטענה שהירי הינו מכוון משוללת כל יסוד". בהודעה של דובר צה"ל נאמר, כי מאז קרות האירוע, "צה״ל מתחקר ומברר את נסיבות מותה של הכתבת באופן מעמיק ויסודי. בתחקיר הביניים אשר פורסם עלה כי לא ניתן לקבוע מהו מקור הירי שפגע והרג את הכתבת. הטענה כי הירי הינו מכוון משוללת כל יסוד".

לפי הצבא, במסגרת מבצע מעצרים אליו יצא צה״ל כחלק מההתמודדות אל מול הטרור, נורתה אש נרחבת ולא נשלטת לעבר כוח צה״ל, לצד ירי מדויק והשלכת מטענים אשר פגעו בכלי הרכב הצבאיים ובסמוך ללוחמים. לקראת סיומו של המבצע, נפגעה עיתונאית פלסטינית אשר שהתה בתוך מרחב הלחימה בזמן חילופי האש.

‎"קבלת הקליע לבדיקה בליסטית מקצועית עשויה להכריע בין האפשרויות", אומרים בצה"ל. "נכון לרגע זה הפלסטינים לא נענו לבקשתנו לקיים תחקיר משותף או להעביר לנו את ממצאי החקירה שלהם ובין היתר גם את הקליע". הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי הנחה את הצבא להמשיך ולפעול, לברר ולתחקר את האירוע תוך שימוש בכלל הכלים שברשותם ותוך מחויבות לשקיפות ולחשיפת האמת.

תחקיר ביניים

לפי דובר צה"ל, מהתחקיר עולה כי ישנן שתי אפשרויות למקור הירי שפגע בה:

‎כחלק מהניסיון לפגוע בכוח הצבאי בוצע ירי מאסיבי של חמושים פלסטינים, בו נורו מאות כדורים ממספר מוקדים. כחלק מהניסיון של החמושים הפלסטינים לפגוע בכלי הרכב הצה״ליים נורו עשרות רבות של כדורים באופן לא מבוקר לכיוון כלי הרכב הצבאיים, שהוא גם הכיוון בו שהתה הכתבת וייתכן שזהו מקור הירי שפגע בה.

‎האפשרות השנייה היא שבמהלך הלחימה אחד הלוחמים ביצע ירי של כדורים אחדים מתוך חרך מיוחד בג'יפ ודרך כוונת טלסקופית לעבר מחבל שירה על כלי הרכב בו היה הלוחם.

עוד צוין, כי ‎המחבל ירה צרורות לעבר לוחם צה"ל מספר פעמים וישנה האפשרות שהכתבת שעמדה בסמוך למחבל החמוש ומאחוריו נפגעה מירי הלוחם לעבר המחבל. המרחק מכלי הרכב לכתבת הינו כ-200 מטרים.

‎בצה"ל אומרים כי ישראל אף הציעה לנציגים הפלסטינים (וכן לנציג אמריקאי) להיות נוכחים ולהשתתף בתהליכי הבדיקה המקצועיים, הפתולוגיים, הבליסטיים ואף בבדיקה הפורנזית של הקליע – הצעות אלו נתקלו בחוסר שיתוף פעולה וללא מענה.

"אנו מביעים את צערנו על מותה של שירין, רואים חשיבות רבה בחופש העיתונות ופועלים לשמרו. צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור בכל מקום שיידרש ולעמוד במשימותיו, תוך מאמץ להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים", לשון ההודעה.

_________________________________________________________

עו"ד אלון הראל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות