האפוטרופוס הכללי ימשיך לפעול להשבת נכסים של נספי השואה

החוק להארכת פעילותו עבר בקריאה ראשונה. החל משנת 2018, אז החל לפעול להחזרת הרכוש, הושבו כ-57 מיליון שקל ועשרות נכסי מקרקעין ליורשים
גילי סיוון-כהן |
מספר על זרועו של שורד שואה. צילום ארכיון: פלאש 90

האפוטרופוס הכללי השיב בשנים האחרונות למאות יורשים של אנשים שנספו בשואה כ-57 מיליון שקלים ועשרות נכסי מקרקעין. במדינת ישראל נמצאים כיום נכסים, שהיו בבעלותם של אנשים שנספו בשואה, ויורשיהם טרם אותרו והנכסים טרם הושבו להם. מדובר בנכסים שמקורם ברכישות ובהשקעות בארץ-ישראל של יהודים עוד לפני מלחמת העולם השנייה ובמהלכה.

החברה לאיתור ולהשבת נכסים של נספי השואה בע"מ הוקמה מכוח חוק נכסים של נספי השואה, ומטרתה העיקרית של החברה הייתה איתור יורשים והשבת נכסים ליורשים של נספי השואה. בהתאם לחוק, החברה סיימה את פעילותה הרגילה בתאריך 31 בדצמבר 2017, וכיום החברה נמצאת בהליכי פירוק תחת הכונס הרשמי.

עם סגירת החברה הועברה אל האפוטרופוס הכללי הסמכות לסיים את הטיפול בהליכי איתור יורשים של נספי השואה והשבת הנכסים ליורשים, לתקופת ביניים של חמש שנים, עד ה-31 בדצמבר 2022 ומשנת 2018 האפוטרופוס הכללי פועל לקדם את איתור היורשים והשבת הנכסים, שהחלה בימי פעילות החברה וטרם הסתיימה. במשך כ-4 שנות פעילות האפוטרופוס הכללי, מאז שהסמכויות הועברו אליו, הושבו למאות יורשים כ-57 מיליון שקלים ועשרות נכסי מקרקעין.

קשיי קורונה

יחד עם זאת, התברר כי התחזיות, שהוצגו ושימשו בסיס לקביעת ההסדר לתקופת ביניים של חמש שנים, היו נמוכות מהיקף הנכסים וכמות העבודה הנדרשת בפועל. בנוסף לכך, כתוצאה ממשבר הקורונה העולמי (COVID-19) התעוררו אתגרים וקשיים, הן בפעולות החקירה והן בהליכי ההשבה ליורשים, שרובם אנשים מבוגרים, חלקם בעצמם ניצולי שואה, הנמצאים בארץ ובכל רחבי העולם, שהביאו לעיכוב בטיפול.

על מנת למנוע פגיעה בבעלי הזכויות בנכסים האמורים, ולהביא ככל האפשר להגשמת תכלית החקיקה בנושא ולמען היורשים של נספי השואה, יזם האפוטרופוס הכללי תיקון לחוק, המבקש להאריך את תקופת הביניים שנקבעה בחמש שנים נוספות. בנוסף, הצעת החוק מבקשת לקבוע הוראות נוספות, שנועדו לאפשר השבה יעילה ליורשים בנסיבות שבהן כיום ההשבה אינה מתאפשרת, כך שיורשים של נספי השואה, שטרם אותרו או שטרם הצליחו להשלים את הדרוש לצורך השבת הנכס לידיהם לא יפגעו.

_________________________________________________________

עו"ד גיא קלינבוים

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות