5 שנות מאסר למחבלים שנמלטו מכלא גלבוע

ביהמ"ש השלום בנצרת גם גזר קנס של 5,000 שקלים לכל אחד מהאסירים שהצליחו לברוח בספטמבר האחרון. השופטת: "בריחה שלא הייתה כמוה במדינת ישראל"
אייל חן |
זכריא זביידי בביהמ"ש, אתמול. צילום: אורן זיו/פול - בשיתוף עם פלאש 90

שופטת בית המשפט השלום בנצרת, עדי במביליה-איינשטיין, גזרה חמש שנות מאסר לששת המחבלים שנמלטו מכלא גלבוע בחודש ספטמבר אשתקד וכן קנס של 5,000 שקלים לכל אחד. "פרשה זו עניינה בריחה שלא הייתה כמוה במדינת ישראל", כתבה השופטת בגזר הדין. "לא ניתן להתעלם מהנזק הציבורי הקשה שנגרם עקב כך, משיתוק חלק מהמדינה לאורך מספר ימים, מן ההוצאות הכלכליות הכרוכות במאמצי האיתור של הבורחים, מן הפגיעה בביטחון הציבור עקב בריחת אסירי עולם ועצורים בעבירות בטחון חמורות וכמובן שלא ניתן להתעלם מן הפגיעה בהרתעה".

על פי כתב האישום, זכריא זביידי, יעקוב קאדרי, מוחמד עארדה, מחמוד עארדה, איהם כממג'י ומונאדל אינפיעאת, הורשעו רק בבריחה ממשמורת חוקית. בכתב האישום נטען כי בסוף שנת 2020 החליט מחמוד עארדה לחפור מנהרה מהתא, על מנת להימלט מבית הסוהר. הוא פנה לקאדרי, לכממג'י ולאינפיעאת והציע להם להשתתף בחפירת המנהרה, ודרכה להימלט מהכלא – והם הסכימו לכך. בחודש מארס הצטרף גם מוחמד עארדה, בן דודו של מחמוד, לתוכנית הבריחה.

החל מסוף שנת 2020 ועד ליום הבריחה, חפרו הנאשמים שברחו מנהרה, שהפתח שלה מתחת למקלחת התא. הם הסירו לוח שיש מתחת לכיור, חפרו מתחתיו, והשיבו מדי יום את לוח השיש למקומו על מנת להסתיר את החפירה. המחבלים ביצעו את עבודת החפירה באופן יומיומי, במשמרות שהותאמו לסדר היום בכלא, כדי למנוע את חשיפת תוכנית הבריחה, ותוך שהם משתמשים בכלי חפירה מאולתרים.

השגיחו שהסוהרים לא ייכנסו לתא

על מנת לסייע לחופרים להוציא לפועל את תוכנית הבריחה, הנאשמים שסייעו לבריחה לקחו אף הם חלק בחפירת המנהרה. חלקם גם ישבו בתא ותפקידם היה להתריע מפני הגעת אנשי סגל, וכן להשגיח שאסירים אחרים לא ייכנסו אל התא. חלקם סייעו בהוצאת שקי חול מהמנהרה, כדי לאפשר לחופרים לצאת ממנה אל התא.

לקראת סיום חפירת המנהרה, החליטו בני הדודים מחמוד ומוחמד עארדה והנאשם ג'ראדאת לפנות אל זכריא זביידי, ולהציע לו לברוח עימם מהכלא, כדי שזביידי ינצל את מעמדו וקשריו ברשות הפלשתינית וידאג שלאחר הבריחה יזכו האסירים הנמלטים למעצר הגנתי ברשות. זביידי הסכים לתוכנית הבריחה והגיש בקשה לעבור לאגף 2.

החיפושים אחר האסירים שנמלטו מכלא גלבוע. צילום: פלאש 90

ב-5 בספטמבר עבר זביידי לתא, וביום זה הושלמה חפירת המנהרה, שאורכה כ-30 מטר אל מעבר לחומות הכלא. באותו לילה נמלטו ששת הנאשמים דרך המנהרה, כשהם מצוידים בבגדי החלפה, במזון ובמכשירי רדיו, על מנת לעקוב אחר התקדמות החיפושים ומיקום כוחות הביטחון. בריחת האסירים התגלתה כעבור כשעה וחצי, אז החלו חיפושים נרחבים לאיתורם.

אין הרתעה

ששת הנמלטים הגיעו לכפר נאעורה, כאשר מחמוד עארדה ביקש מאחיו שיגיע עם רכב כדי למלט אותם לשטחי הרשות הפשתינית. משלא הסתייע הדבר בידם, הם החליטו להתפצל לזוגות כדי להקשות אתאיתורם. בסופו של דבר, נתפסו כל השישה.

השופטת עדי במביליה-אינשטיין ציינה כי "פרשה זו עניינה בריחה שלא הייתה כמוה במדינת ישראל. בריחה מתוכננת, שמעורבים בה מספר רב של אסירים/עצורים ושהוצאתה לפועל ארכה תקופה ממושכת עם פעולות הכנה יומיומיות שהובילו לחפירת מנהרת בריחה".

"לא ניתן להתעלם", הוסיפה השופטת בהחלטתה, "מהנזק הציבורי הקשה שנגרם עקב כך, משיתוק חלק מהמדינה לאורך מספר ימים, מן ההוצאות הכלכליות הכרוכות במאמצי האיתור של הבורחים, מן הפגיעה בביטחון הציבור עקב בריחת אסירי עולם ועצורים בעבירות בטחון חמורות וכמובן שלא ניתן להתעלם מן הפגיעה בהרתעה".

____________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת עדי במביליה-אינשטיין

_____________________________________________

עו"ד יניב זוסמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות