החדרים האקוטיים תוקצבו אך לא נפתחו: "האנסים הפסיקו לאנוס?"

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ קושניר, מתח ביקורת חריפה על התנהלות המשרד שלא מוציא לפועל את המכרז להקמת החדרים, אף שקיבל תקציב: "לא הולמם משרד ממשלתי"
דניאל בן חמו |
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר, בדיון בכנסת. צילום מסך

ועדת הכספים בראשות ח"כ אלכס קושניר קיימה הבוקר (ד') דיון מעקב בנושא תקצוב הקמת חדרים אקוטיים. במהלך הדיון נמתחה ביקורת קשה מצד יו"ר הוועדה וחבריה על משרד הבריאות וקצב הקמת החדרים האקוטיים, כאשר כבר לפני שנתיים הועמד תקצוב להקמת 5 חדרים בפריסה ארצית עם דגש על אזורי הפריפריה, כאשר בהמשך במשרד הבריאות ציינו כי התקצוב לא מספיק להקמת 5 חדרים וסוכם לפני קרוב לשנה על הקמת 4 חדרים.

יו"ר הוועדה ח"כ אלכס קושניר ציין בפתח הדיון כי "הקצנו 5 מיליון ש"ח להקמת 5 חדרים, כעת אני מגלה שאין 4 וכי יצא מכרז להקמת 3 בלבד – בנצרת, קפלן ואיכילוב שהתחייב להקים חדר חדש. שאילתא של ח"כ אִבְּתִיסָאם נענתה שחדר רביעי לא יוקם בצפון עקב קשיים במכרזים, כאשר רק בי"ח העמק יכול לגשת כי כל השאר ממשלתיים, אם יש תקציב למה בית חולים ממשלתי לא יכול לקחת את התקציב ולהקים? עברו שנתיים מאז הקצנו את הכסף, מאז לא הוקם אף חדר, אין לו"ז להקמה גם ב-3 שזכו במכרזים, לגבי הרביעי אנחנו בערפל, אתם לא מקיימים את החלטות הכנסת? אנחנו מגיעים לסיכום וזה מופר כל פעם בתירוץ אחר?! בשנתיים האלה האנסים לא הפסיקו לאנוס, אני רוצה לצאת עם לו"ז ברור מתי ה-3 מוקמים ומה קורה עם החדר הרביעי, זו התנהלות שלא הולמת משרד ממשלתי".

נציגת משרד הבריאות, ד"ר זהר סהר ציינה כי פועלים כיום 7 חדרים אקוטיים בפריסה ארצית, וכי האתגר בהפעלה מהפן המקצועי הוא גדול. לדבריה המשרד פעל כדי לקדם את ההחלטות, וכי ניתן גם תקצוב לחדרים קיימים, כאשר יצאו 2 מכרזים – בצפון ובשפלה בהם נמצאו זוכים, וכן נבחר בי"ח איכילוב שאינו צריך מכרז כבי"ח ממשלתי.

"תפריטו את בתי החולים אם אתם לא יכולים לטפל בהם"

לעניין המכרז בצפון שלא יצא לדרך ציינה סהר כי "בצפת ונהריה השתדלנו לראות איך מקיימים את ההחלטה, שניהם הודיעו שהם לא מסוגלים כרגע להקים מרכז. מעבר לתקציב יש בעיות קשות לגייס ולהכשיר את הצוותים, שייקחו על עצמם את האתגר הזה. היו גם שנתיים של קורונה שהיו עמוסים מאוד, מדובר בעוד תפקיד עבור הצוות, שהוא לא תפקיד רפואי ממש בחלקו, אלא תפקיד נוסף בחלק הפורנזי, זה חלק מאוד מאתגר מבחינת המערכת. העמדה שלנו שאנחנו לא יכולים על בי"ח לכפות את זה, במיוחד דבר שדורש הרבה מחויבות ורצון לעשות זאת".

יו"ר הוועדה מתח ביקורת על הדברים: "בי"ח ממשלתי הוא בפיקוח ושליטה שלכם, תפריטו את בתי החולים אם אתם לא יכולים לטפל בהם".

בהמשך עלה נושא הדחיפות בפתיחת מרכזים נגישים יותר, וחברי הוועדה הדגישו כי ההיצע מייצר ביקוש וכי ככל שיפתחו יותר מרכזים שיהיו נגישים יותר, כך יגשו אליהם נפגעות ונפגעים רבים יותר.

לעניין הקמת המרכז בבית החולים האנגלי בנצרת עדכנו במשרד הבריאות כי הסתיימו ההכשרות במקום לפני כחודש לאחר שהתעכבו בשל הקורונה, ומבחינת המשרד התקציב הועבר לבית החולים והוא ממתין לפתיחתו, כאשר תאריך הפתיחה המקורי נקבע לפברואר.

על רקע הביקורת הציגה נציגת משרד הבריאות כי "לא נאמר שאין צורך בחדרים נוספים, אגיד שלאור הקושי לפתוח מכרז נוסף בצפון התקבלה החלטה לצאת במכרז ארצי, אך לא בטוח שזה ייתן מענה לצפון".

יו"ר הוועדה השיב לדברים: "מרכז אקוטי בצפון יוקם, אם צריך נעסוק רק בזה בוועדת הכספים, וכל מנהלי בתי החולים ישבו פה. לא יכול להיות שבי"ח ממשלתי לא מקים חדר כזה, אם הוא מקבל הוראה להקים אז מקימים. נקיים דיון בשבוע הבא, נביא את יועמ"ש המשרד, מנכל המשרד ואם צריך את השר, שאני יודע שהנושא מאוד מאוד חשוב לו. אני נפגש עם המנכ"ל במסבר נושאים והעלה את הסוגיה".

"תעשו חשיבה מחודשת"

במשרד הבריאות התחייבו להעמיד בתוך שבוע תשובה על סטטוס הקמת מרכז נוסף בצפון.

"איך לא עדכנתם אותנו?", אמר יו"ר הוועדה בתום הדיון. "אני מבקש בתוך שבוע לו"ז של 3 החדרים שצריכים לקום בקפלן, איכילוב ונצרת. בנוסף התחייבתם שאתם רוצים לצאת למכרז ארצי נוסף כי בצפון יש רק בי"ח אחד שמעוניין לגשת, אני לא בטוח שזה נכון, כי אם יקום לי חדר אקוטי במקום שכבר יש לי, לא התקדמתי, אני מבקש שתעשו חשיבה מחודשת ותעשו עבודה עם הלשכה המשפטית שלכם, כי יש מקומות בהם יש נותן שירות אחד והמדינה מצליחה למצוא דרכים להתקשר אתו. אני רוצה בדיון הבא נציג משפטי מהמשרד שלכם פה. אני רוצה גם לקבל תוכנית כוללת של חדרים אקוטים במדינה ישראל, אם אתם לא יכולים לעשות את זה דרך בי"ח, אפשר דרך מרפאות פרטיות וקופות חולים שפועלות מסביב לשעון".

ח"כ קושניר התייחס לעניין הקושי בהכשרות ואמר כי הוצע להכשיר אחיות לבדיקות האלה, וכי הנושא נבחן. "לצד כך", אמר, "קראנו לפעול בהסברה ופרסום, אנשים לא יודעים על החדרים האלה, ובמצוקה אין לאדם זמן או פניות לחפש. אני מבין שגם מד"א לא מספיק יודעים שיש חברים ויש לעדכן אותם. נקיים דיון בשבוע הבא, ואני מקווה שברביעי הבא נוכל לסכם את הדיון ולומר שאנחנו יודעים מה קורה עם לו"ז ועם המרכז הרביעי ובכלל עם התחום הזה".

__________________________________________________________

עו"ד קרן ברק

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות