פיילוט בשב"ס יבחן ביקורי משפחות מרובות ילדים בכלא

ועדת ביטחון הפנים של הכנסת דנה במשך הביקור של משפחות אסירים טרם תקודם חקיקה בנושא. יו"ר הוועדה, ח"כ בן ארי, ביקשה משב"ס לבחון את הסוגיה במתקן כליאה
דנה לווינסקי |
המתין שנה ושבעה חודשים. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

ועדת ביטחון הפנים של הכנסת דנה היום (יום ד') בסוגיית משך הביקור של משפחות אסירים טרם תקודם בחקיקה. יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן ארי, אמרה בפתח הדיון כי "חברי הכנסת משה ארבל וינון אזולאי הגישו הצעת חוק במליאה וביקשתי שנקיים דיון על מנת להגיע למתווה הגיוני לפני שאנחנו נוקטים בצעדי חקיקה".

ח"כ משה ארבל ממגישי הצעת החוק, אמר כי "המטרה של כולנו להביא לכך שילדים של אסירים יגדלו ולא יכנסו למעגל הפשע. אחד הכלים המשמעותיים לאותו בן של אסיר הוא לחוות ולראות סמכות הורית. אני מדבר על משפחה ברוכת ילדים שמגיעים לבקר את האב או האם ומכיוון שנקצבים זמן מוגדר לאותו ביקור הילד צריך לבחור כמה זמן לשהות בביקור, זה מעט מידי".

"אני מעריך מאד את שב"ס", הוסיף ח"כ ארבל, "אבל כאשר מנסים להזיז ולשנות את התרבות הארגונית זה תמיד קשה. אני לא רוצה לראות את הנושא בהיבט של פריבילגיה לאסיר אלא שלנו כחברה אל מול ילדי האסירים".

חברו לסיעה, ח"כ ינון אזולאי הוסיף: "אתמול היה יום שיקום האסיר ובוועדה לזכויות הילד דיברו על כך שילדים לא צריכים להיענש וצריכים את החום של ההורים גם כאשר אלה משלמים את חובם לחברה על מעשים שעשו. אנחנו מבקשים לתקן את הנושא בחוק לטובת הזכויות של הילדים כחובה לא כטובה של שב"ס".

צריך נתונים

אוהד בוזי, לשכה משפטית בשירות בתי הסוהר, אמר בדיון: "הביקור הוא טובת הנאה כאשר מרחב שיקול הדעת מופיעה בפקודת הנציבות של שירות בתי הסוהר ובסמכות מפקד בתי הסוהר. קבלת ההחלטה חשובה לניהול בתי הסוהר ביום יום . אפשר לבצע תיקון בפקודה עצמה וזה לטעמנו המקום המתאים".

חברתו לארגון עינת חסון, הסבירה על תהליך הביקורים: משפחת האסיר יכולה להזמין תאריך ושעה שנוחים להם במערכת תבל. ביקור הוא למשך 30 דקות כשמותר להכניס שלושה מבוגרים וקטינים ללא הגבלה. במידה והילדים הם מעל גיל 18 שלושה מבוגרים ועוד שני מבוגרים בסמכות מנהל בתי הסוהר כדי לאפשר לילדי האסיר הבגירים להצטרף. המטרה של כולנו שהאסירים ישתקמו ויוכלו להשתלב בחברה וזהו כלי ניהולי מצוין לתת תמריץ לאסירים. יש מפגשים ייחודיים אם יש בעיה חינוכית או טיפולית של אחד הילדים כאשר האסיר מבקש".

עו"ד אביב ישראלי, יועצת משפטית במשרד לביטחון פנים: "אנחנו חושבים שלא נכון להכניס שיקולים ניהוליים בעניין חקיקה ראשית או תקנות אלא לעגן ולהסדיר את הנושא בפקודת בתי הסוהר. עדיין מדובר על טובת הנאה".

יו"ר הוועדה, בן ארי: "האם אתם יכולים לתת לנו דוגמא האם זה קורה בשטח? להציג נתונים. לדעתי זה היה מניח את דעתם של חברי הכנסת".

כלי תמריצי לאסירים

מיכאל דיאן, שירות בתי הסוהר: "אנחנו יכולים לתת ולא אופתע אם הנתונים הם טובים מאד . הדגש היום בבתי הסוהר הוא טיפול ושיקום אסירים וזה שינוי מהותי. אנחנו נותנים את ההטבות לכלל האסירים ויש תבחינים ברורים לגבי תפקודו של האסיר. כמפקד בית סוהר לשעבר ומניסיון זה לא שרירותי. יש עשרות בקשות ולאחר חוות דעת של הגורמים הטיפוליים והמשמעתיים מתקבלת החלטה. זה כלי תמריצי ממדרגה ראשונה לטובת האסירים שיתפקדו, ישתתפו בתהליך שיקומי וישובו הביתה".

ח"כ יעקב אשר: "האם ברמה העקרונית בבואם של מנהלי בתי הסוהר לאשר ביקורים האם יש עדיפות בין משפחה מרובת ילדים או משפחה עם שני ילדים או שזה אותו דבר? אני חושב שאין בעיה לקבל את זה בהצעה טרומית תחילה ואחר כך שיבחנו את הפרטים הקטנים של משך הזמן ומספר הילדים ומה אפשרי".

יו"ר הוועדה, בן ארי, ביקשה בתום הדיון כי בשב"ס יערכו פיילוט באחד ממתקני הכליאה ויבחנו אותו בהקשר של ביקורי משפחות. "תבדקו ותציגו בעוד חודש בפני הוועדה נתונים לגבי ביקורי משפחות מבחינת מספר הילדים ומשך הביקור. כך חברי הכנסת יקבלו נתונים ויחליטו האם זה מניח את דעתם. אני מציעה לחברי הכנסת להמתין עם ההצעה הטרומית", אמר בן ארי.

ח"כ אזולאי: "אני אבקש לקבל נתונים מיוני שעבר אז התחלנו לדון בהצעה".

בן ארי: "מציעה שנקבל נתונים חודשיים אחורה מאז נפתחו השערים לאחר הקורונה ונתונים של פיילוט חודש קדימה ולאחר מכן נקבע דיון בעוד חודש מהיום ב 20 ליוני. בהסכמת כל הצדדים יש לנו מתווה".

_________________________________________________

עו"ד מור עטיה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות