בג"ץ דחה את העתירה נגד הטלת המס על תחליפי דלק ושמני סיכה

העתירה שהגיש איגוד לשכות המסחר, ביחד עם גופים נוספים, דרשה לבטל את החקיקה שגובשה ברשות המסים ביחד עם משרד האנרגיה ושאושרה בוועדת הכספים
אייל חן |
שמן סיכה, בקרוב המס? צילום אילוסטרציה: envato

בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ דחה אתמול עתירה שהגישו איגוד לשכות המסחר, איגוד המוסכים ויבואני שמנים נגד רשות המיסים וועדת הכספים של הכנסת, כנגד הטלת מס בלו ומס קנייה בשיעור של 3,978 שקלים על טון תחליפי דלק ו-2,983 שקלים על אלף ליטר שמני סיכה. במסגרת העתירה דרשו העותרים את ביטול מיסוי שמני הסיכה בכללותו ולחילופין תיקון מתווה הפטור לשמני סיכה מתוספים.

במסגרת הדיון שנערך הבהיר בית המשפט העליון לעותרים על דעת כל השופטים כי נסיבות המקרה אינן מגלות עילה להתערבות של בג"ץ בחקיקה האמורה והמליץ להם למשוך את העתירה. בהתאם משכו העותרים את עתירתם והעתירה נדחתה.

בשנים האחרונות חלה עליה חדה ביבוא וייצור ממסים ושמני סיכה, מוצרים אלו משמשים בפועל גם כתחליף לסולר לבעירה או מהילה עם סולר ובנזין , לרבות לשם שימוש בכלי רכב. תופעה זו גורמת לפגיעה בהכנסות המדינה בסכום מוערך של מיליארד שקל, לפגיעה בכלי הרכב המונעים בתערובות אלו לזיהום אוויר ואף מהווה סכנה חמורה לבריאות הציבור ובטיחותו.

התערבות של גורמים עבריינים

בתופעה של מהילת החומרים האלו בדלקים מעורבים גורמים עבריינים שמרוויחים סכומי עתק על חשבון המדינה, ובנוסף התופעה גורמת להשפעות שליליות בתחומים רבים: תחרות בלתי הוגנת לעוסקים לגיטימיים מעולם הדלק, מקור הכנסה לארגוני פשיעה ועוד.

אשר על כן, גובשה ברשות המיסים החקיקה האמורה יחד עם משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה ובתאום עם משרד הכלכלה. חקיקה זו אושרה ע"י ועדת הכספים של הכנסת לאחר קיום מספר דיונים והכנסת תיקונים.

לאור העובדה שחומרים אלה משמשים גם כחומר גלם לייצור מוצרים בתעשייה, הוחלט להעניק פטור מהמס לתעשיות המפורטות בצו העושות שימוש בתחליפים אלה.

בנוסף, הוחלט לפטור ממס שמני סיכה מתוספים, אשר כוללים חלק גדול משמני המנוע, העומדים במספר פרמטרים קבועים, כמו רמת צמיגות, נקודת הבזקה ועוד. כל זאת, על מנת מצד אחד לצמצם ככל שניתן את הפגיעה בשימושים לגיטימיים בחומרים אלה ובתעשיות המשתמשות בהם שלא לצרכי אנרגיה, ומצד שני לשמור על תכלית המהלך למנוע את אפשרות ל"זליגת" חומרים אלו לשימושים בלתי לגיטימיים.

__________________________________________________

עו"ד נאוה הנס

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות