מאות אלפי שקלים פיצוי לפועל שנפל מגג במהלך עבודתו

ביהמ"ש השלום בי-ם קיבל את גרסתו של העובד ודחה את זו של מעסיקו: "הקבלן ניסה להרחיק עצמו מהאירוע ולא בחל בהצגת התובע כרשלן וכחסר אחריות"
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

שופטת בית משפט השלום בירושלים, אורנה סנדלר-איתן, קיבלה תביעה של פועל שנפל מגג בזמן ביצוע עבודות רעפים והורתה לקבלן לפצות אותו בסכום של כ-360 אלף שקלים כולל שכ"ט עו"ד.

מנגד דחתה השופטת את התביעה שהגיש נגד מזמין העבודה וחייבה את התובע ב-68 אלף שקלים הוצאות ושכ"ט עו"ד.

"אני קובעת", פסקה השופטת בפסק הדין, "כי הקבלן התרשל באופן חמור כלפי התובע שהועסק על ידו, משהפר את הוראות החיקוק דלעיל, משלא הנהיג שיטת עבודה בטוחה, ומשלא סיפק לתובע עובר לאירוע כל ציוד מגן לעבודה על הגג או פיקח על השימוש בו.

אף לא הוצגה לי ראיה כלשהי מצדו של הקבלן על הדרכה כלשהי שעבר התובע בעניין עבודה בטוחה בגובה, וגם בכך התרשל הקבלן".

לפני מספר שנים, ביצע קבלן העבודה ומספר פועלים מטעמו עבודת תיקון רעפים בגג ביתו הפרטי של המזמין.

המזמין יצא את ביתו באותו היום בשעות הבוקר ושב אליו בשעות אחר הצהריים, לאחר שאירעה התאונה. על פי התביעה, התובע נדרש על ידי הקבלן לטפס על הגג על מנת לפרק את העצים והרעפים הישנים.

קרב גרסאות

"בשלב מסוים במהלך העבודה", סיפר הפועל בעדותו בביהמ"ש, "בזמן שלאחר הצהריים, בשעה 14:15 או בסמוך לכך, הייתי במצב שכיבה על ארגז הרעפים על גג הבית, אני שמתי את רגליי מתחת למורינות הרוחביות הישנות, כאשר חצי מגופי היה מוטה כלפי חוץ לצורך הרכבת עצים בדופן החיצוני של הארגז, ואז באופן פתאומי קרסו הקרשים (המורינות) הישנים בקצה ארגז גג הרעפים, ועפו חתיכות רעפים, רוכבים, ופגעו בראשי, ואני נפלתי ארצה מגובה גג הרעפים, שלהערכתי מדובר בגובה כשמונה-תשעה מטרים, ונפגעתי באורח קשה בגופי".

לעומת זאת, בתצהיר שהוגש מטעמו העיד הקבלן שעבד הוא עצמו בחצר בחתיכת קרשים וצביעתם ולא ציין כי הייתה אינטראקציה ישירה בינו לבין התובע עובר לאירוע. בתצהירו העיד הקבלן כי התובע לא היה זקוק לכל הדרכה או הנחייה. הקבלן העיד כי באותו הבוקר קשר את החגורות לגג כמדי בוקר וביקש מהעובדים לקשור עצמם באמצעותן. לדברי הקבלן, ככל הנראה החגורה הפריעה לתובע בביצוע עבודתו, ולכן הוא שם חגורה ואחר כך פירק.

רשלנות המעסיק

השופטת, שקיבלה את התביעה נגד הקבלן, דחתה את גרסתו המתפתחת והעדיפה על פניה את גרסתו של התובע. "ניכר היה", כתבה השופטת בפסק הדין, "שהקבלן ניסה בתצהירו להרחיק עצמו ככל האפשר ממתן הנחיות כלשהן לתובע עובר לאירוע, דבר שנסתר כאמור בהמשך מדבריו בעדותו שלו. הקבלן אף לא בחל בהצגתו של התובע כרשלן וחסר אחריות, והעיד כאמור בתצהיר כי התובע פירק את החגורה, 'הוציא את עצמו מאזור הגג לאזור הקצה ודרך על הלאטות החלשות בקצה בטרם השלמת בניית הארגז מסביב' ואף שוחח בטלפון במהלך ביצוע העבודה".

השופטת הוסיפה: "אני קובעת כי הקבלן התרשל באופן חמור כלפי התובע שהועסק על ידו, משהפר את הוראות החיקוק דלעיל, משלא הנהיג שיטת עבודה בטוחה, ומשלא סיפק לתובע עובר לאירוע כל ציוד מגן לעבודה על הגג או פיקח על השימוש בו. אף לא הוצגה לי ראיה כלשהי מצדו של הקבלן על הדרכה כלשהי שעבר התובע בעניין עבודה בטוחה בגובה, וגם בכך התרשל הקבלן".


לצפייה ודירוג כבוד השופטת אורנה סנדלר-איתן


עו"ד אהוד רוכב

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות