ביה"ד לענייני קורונה: 55% מהעררים נגד רשות המסים מתקבלים

כשנה לאחר שהחל לפעול ביה"ד, שמטרתו לדון בהשגות על מענקי הקורונה, מתפרסם דוח המצביע על כך שרוב העותרים הם עסקים קטנים שמחזור פעילותם עד 10 מיליון שקל
רונן לוי |
רשות המסים, ארכיון.

דוח הפעילות השנתי של בית הדין לענייני קורונה (השתתפות בהוצאות קבועות ומענקי פגיעה ממושכת לעסקים) פורסם לציבור הרחב. הד"ח מציג נתונים אודות פעילות בית הדין והחלטות שהתקבלו בעררים שהגישו בעלי עסקים על החלטות רשות המסים בבקשתם למענקים, מאז תחילת פעילותו בחודש ינואר 2021. על פי הדוח משך זמן הטיפול הממוצע בתיק: 71 ימים וב-55% מהתיקים התקבל סעד לטובת העורר.

בית הדין הוקם מכוח חוק התכנית לסיוע כלכלי לעסקים בתקופת הקורונה, והוא משמש כערכאת ערר על החלטות רשות המסים בעניין מתן מענקים לעסקים שמחזור הכנסתם נפגע כתוצאה מהשלכות נגיף הקורונה על המשק. בית הדין הוקם כערכאה דיגיטלית פורצת דרך, במסגרתו השירות לאזרחים ניתן באופן מקוון 'מקצה לקצה', כשהגשת הערר אינה כרוכה בתשלום אגרה ומתבצעת באופן פשוט ונגיש באמצעות אתר מקוון ייעודי.

פעילות בית הדין בשנת 2021

1358 תיקים נפתחו בבית הדין, 1315 פניות התקבלו במוקד הטלפוני (זמן המתנה ממוצע: 37 שניות), ב-55% מתיקי הערר התקבל סעד לטובת העורר, משך זמן הטיפול הממוצע בתיק: 71 ימים.

עילות סגירת התיקים: פשרה – 41%, הסתיימו בהחלטה מנומקת – 32% (מתוכן ערר נדחה 18%, ערר התקבל 5% והוחזר לרשות המסים 9%), ערר נמחק – 27%.

מחזור עסקאות של עוררים: מעל 10 מיליון שקלים – 28%, – 1.5 עד 10 מיליון שקלים – 47%, 300 אלף עד 1.5 מיליון שקלים – 19%, עד 300 אלף שקלים – 6%. חלוקת התיקים לפי מאפיין מגיש הערר: רואה חשבון או יועץ מס – 46.2%, ללא ייצוג – 32.6%, עורך דין – 21.2 אחוזים.

בית הדין מורכב מ-28 עובדים, בהם 7 דיינים לרבות ראשת בית הדין וסגנה, וכן 16 נציגי ציבור במינוי שר האוצר, המשמשים כחבר במותב של הדיינים. התפלגות מגדרית – 75% מכלל העובדים בבית הדין הן נשים (57% בין דייני בית הדין) ו-15% השתייכו לאוכלוסיות של ייצוג הולם (3% מקרב בני העדה האתיופית, כ-7% בני החברה הערבית וכ-3% מהמגזר החרדי).

סוגיות עקרוניות שנדונו על ידי ועדות הערר תיקי ועדות הערר עסקו, בין היתר, בסוגיות הבאות: קשר סיבתי בין ירידת המחזורים לבין התפשטות נגיף הקורונה; סמכות רשות המסים לסטות מהנוסחה הקבועה בחוק; סוגיית הגדרת עוסק הזכאי למענק; סוגיית הגדרת ויתור על דמי שכירות כפגיעה בהכנסות המזכה במענק ועוד.

שינוי מדיניות בעקבות ערר

בית הדין מפרסם בדוח מספר דוגמאות מתיקים שנדונו בשנה החולפת בבית הדין:

חולון סנטר השקעות בע"מ נ' רשות המסים – נדחתה טענת רשות המסים כי ירידה במחזורים של משכיר נכס אינה נחשבת כפגיעה במחזור המזכה במענק בעד השתתפות בהוצאות קבועות. בעקבות ההחלטה והחלטות נוספות בעררים מאוחרים שהכירו בוויתור על דמי שכירות כירידת מחזורים לצורך חישוב המענק, שינתה רשות המסים מדיניותה בנושא.

בערר אחר – ק. סלאמה בע"מ נ' רשות המסים – נדחתה עמדת רשות המסים כי כל פרויקט הנמשך מעל שנה יש בו כדי להחריג בהכרח את בעל העסק מהגדרת עוסק בחוק הסיוע ומזכאות למענק. נקבע כי יש לבחון מאפייניו של העוסק ולבדוק האם אכן מתבצעת עבודה ממושכת העשויה מקשה אחת.

בערר נוסף – אר – תור בע"מ נ' רשות המסים – נקבע שלרשות המסים נתונה סמכות לחרוג מהנוסחה הקבועה בחוק הסיוע ולקבוע את גובה המענק על פי גובה ההוצאות הקבועות בפועל של העסק, אך כי סמכות זו נועדה למקרים חריגים. על הרשות לנמק החלטתה ולתת למבקש המענק הזדמנות להשמיע טענותיו הן לגבי עצם ההחלטה לבחון את ההוצאות הקבועות בפועל, והן לגבי גובה ההוצאות הקבועות.

___________________________________________________________

עו"ד חיה אביסרור שמעוני

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות