ביהמ"ש: "תופעת הנשק הלא-חוקי עלולה לסכן את קיומה של המדינה"

שופטי המחוזי בחיפה קיבלו את ערעור הפרקליטות והחמירו בעונשו של נאשם שהורשע כי החזיק 2 תתי מקלע בחצר ותקף שוטר בעת מעצרו: "כלי נשק נועדו לזרוע הרס, חורבן ואובדן"
רונן לוי |
צילום ארכיון

הרכב שופטי בית משפט המחוזי חיפה, בראשות השופט אבי לוי, קיבל את ערעור המדינה על גזר הדין, שניתן על ידי בית משפט השלום ובמסגרת פסק הדין הטיל 28 חודשי מאסר על תושב אום אל פחם במקום 15 חודשי מאסר לאחר שהורשע, בעבירות שעניינן החזקת נשק שלא כדין, ותקיפת שוטר. "מדינה ריבונית איננה יכולה לקבל כ'מכת-גורל' תופעה של החזקת כמות אדירה של נשק בלתי-חוקי בקרב אזרחיה ותושביה. תופעה שכזו פוגעת בעצם משילותה; היא פוגעת בסדר הטוב שבה; היא חותרת תחת שלומם וביטחונם של אזרחיה. לבסוף, היא אף עלולה להקים סימן שאלה על עצם קיומה", כך כתבו השופטים בפסק הדין.

נגד הנאשם הוגש ערעור בשל קולת העונש שהוטל עליו לאחר שהחזיק בחצר ביתו שני תתי מקלע מאולתרים. במהלך עריכת החיפוש, תקף המשיב את השוטר כשהוא קופץ עליו ובועט ברגלו השמאלית. כתוצאה ממעשיו של המשיב, נחבל השוטר בירכו השמאלית ונגרמה לו נפיחות בירך. השוטר נזקק לטיפול רפואי והתקשה להזיז את רגלו מהלך מספר ימים.

הרכב השופטים ציינו כי אכן, מדובר בעונש אשר איננו נותן מענה ראוי לצורכי ההלימה, ההרתעה והמניעה הניבטים בבירור מעובדות המקרה וממצב הביטחון והסדר הציבורי השורר במקומותינו בימים אלו ובשנים האחרונות.

פגיעה במשילות

"אכן, עבירות הנשק: החזקתו, רכישתו, נשיאתו, הובלתו והשימוש בו הפכו זה מכבר למכת מדינה", כתבו השופטים. "פעם אחר פעם בשנים האחרונות, חוזר ושונה בית-המשפט העליון: נשק בלתי-חוקי, המוחזק בידיים בלתי-מוסמכות, סופו להגיע לכלל שימוש בלתי חוקי ומסוכן. בין אם יהא זה במסגרת סכסוכי-שכנים או סכסוכי נהגים, סכסוכים בין חברים בארגוני פשיעה, בין אם זה לצרכים פליליים, כגון גביית דמי חסות, ביצוע מעשי שוד ובין אם נעשה הדבר ממניעים ולצרכים טרוריסטיים".

עוד הוסיפו השופטים בפסק הדין, כי "כלי-נשק נועדו לזרוע הרס, חורבן ואובדן. הם נועדו להרוג. ככל שמדובר בכלי-נשק התקפי יותר, דוגמת מקלע, תת-מקלע או רובה סער, מידת ההרס וההרג אשר יש בכוחם לזרוע רבה יותר. מדינה ריבונית איננה יכולה לקבל כ'מכת-גורל' תופעה של החזקת כמות אדירה של נשק בלתי-חוקי בקרב אזרחיה ותושביה. תופעה שכזו פוגעת בעצם משילותה; היא פוגעת בסדר הטוב שבה; היא חותרת תחת שלומם וביטחונם של אזרחיה. לבסוף, היא אף עלולה להקים סימן שאלה על עצם קיומה".

עוד צוין כי הדברים ידועים וברורים. אין ביכולתן של רשויות האכיפה להגיע אל כל אחד ואחד ממחזיקי הנשק הבלתי חוקי מפאת כמותם והתנהלותם החשאית ומפאת מגבלותיהם הידועות והברורות. "לפיכך, רק ענישה חמורה וכואבת, שתוטל על מתי המעט מן המעט, אשר נתפסים כשהם רוכשים, מחזיקים, נושאים ומובילים נשק, עשויה לשנות במשהו את מאזן-הכדאיות של מי ששוקל לעבור עבירות שכאלו", נכתב בפסק הדין.


לצפייה ודירוג כבוד השופט אבי לוי


עו"ד יאיר בן שטרית

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות