ביקורת על מח"ש: "התנהלות בעייתית בטיפול בנפגעי עבירה"

מ"מ נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה דנה בתלונה של שוטרת שטענה להטרדה מצד המפקד שלה וקבעה כי חל שיהוי ארוך במשך הטיפול בתיק: "יש לטפל בסוגיה"
דניאל בן חמו |
המחלקה לחקירות שוטרים, צילום: פלאש 90

ממלאת מקום נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, עו"ד ליעד מאיר צדר, קבעה כי מח"ש לא עדכנה מתלוננת נגד מפקדה בניגוד להוראות הדין וכן היא גם לא הופנתה על ידי מח"ש לגורמי הסיוע הרלוונטיים במשטרה, כפי שנדרש על פי דין. עו"ד צדר מתחה ביקורת על מח"ש וציינה כי נפגעי עבירה הפונים אל המחלקה מופלים לרעה ביחס לנפגעי עבירה אחרים.

המדובר בתלונה של סנגורית על התנהלותה של המחלקה לחקירות שוטרים בגין טיפולה בתלונת מרשתה, לפיה מפקדה הציב, ללא רשותה, מצלמות בחדר בבסיס בו שירתה, צפה והקליט אותה ברגעיה האינטימיים ביותר. על פי התלונה, המתלוננת, עולה חדשה אשר שירתה כלוחמת במשמר הגבול, זכתה ליחס מזלזל ורשלני מצד מח"ש, אשר נהגה בתיק בסחבת של ממש, בשיהוי בלתי סביר ומבלי להשיב לפניותיה של המתלוננת.

מ"מ הנציב קבעה בהחלטתה, כי אומנם פרקליטות מח"ש לא חרגה בטיפולה בתיק מזמני הטיפול המרביים הקבועים בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה לעניין זה. עם זאת, הליכי השימוע בתיק חרגו מהזמן הקצוב בהנחיה והתארכו מעבר לרצוי, כאשר חלק ניכר מהזמן האמור "בוזבז" בניסיונות לוודא אם החשוד קיבל את מכתב היידוע, וכן בהתארכות קבלת ההחלטה ביחס לטענות שהעלה בשימוע בכתב.

"להיכנס לעובי הקורה"

עוד קבעה מ"מ הנציב, כי בירור התלונה העלה, כי במשך למעלה משנה ממועד הגשת התלונה למח"ש, המתלוננת לא קיבלה עדכון כלשהו בנוגע לתלונתה, בניגוד להוראות הדין וכי המענים שנמסרו לה לאחר שנטלה לעצמה ייצוג, היו חסרים וחרגו מהמועדים הקבועים לכך בחוק. יתרה מכך, בירור העלה, כי המתלוננת לא הופנתה על ידי מח"ש לגורמי הסיוע הרלוונטיים במשטרה, כפי שנדרש על פי דין. בנוסף, בירור התלונה העלה, כי מח"ש לא עושה שימוש במערכת נפגעי עבירה (מנ"ע).

בנסיבות האמורות, קבעה מ"מ הנציב, כי הדבר עלול לפגוע בנפגעי העבירה הפונים אל מח"ש, ואף להפלותם ביחס לנפגעי עבירה אחרים הפונים לפרקליטויות המחוז ולפרקליטות המדינה. מצב דברים זה, בו נפגעי עבירה אינם יכולים לקבל מידע אודות ההליך הפלילי באמצעות מנ"ע, מרגע קליטת התיק בפרקליטות, פוגעת בזכויותיהם, הנתונות להם על פי דין.

מ"מ הנציב עו"ד מאיר-צדר, מצאה להמליץ לפני המשנה לפרקליט המדינה (עניינים פליליים) ומנהלת מח"ש, "להיכנס לעובי הקורה בעניין זה ולטפל בפערי המידע הקיימים במנ"ע מרגע קליטתם של תיקי חקירה בפרקליטות, לרבות תיקי מח"ש, כך שזכויותיהם של נפגעי העבירה לא יקופחו".

________________________________________________________________

עו"ד מיכאל כרמל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות