"ביטוח תאונות אישיות לתלמיד לא מכסה פגיעה מינית"

תביעה שהוגשה לביהמ"ש ע"י הסיוע המשפטי במשרד המשפטים דורשת פיצוי מחברת הביטוח לקטין שנפל קורבן למעשה סדום במוסד חינוכי ונותר עם נכות נפשית
נעמה כהן |
תלמידים בבית ספר, צילום אילוסטרציה: Envato

תלמיד שעבר מעשה סדום במסגרת החינוכית בה למד גילה כי אף שנותר עם נכות נפשית בשל המקרה ולמרות שהתוקף עצמו הורשע בדין פלילי, הוא אינו זכאי לתגמולים מחברת הביטוח המבטחת את התלמידים בביטוח תאונות אישיות. "נכות נפשית (בלבד) מהטרדה מינית, שלא נובעת מנזק פיזי תאונתי אינה בגדר נכות", טענו בפני התלמיד נציגי חברת הביטוח איילון, הודעה שהובילה אותו להגשת תביעה בביהמ"ש.

לאחרונה הגיש התלמיד תביעה נגד פוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים, לאור החלטת חברת הביטוח שלא לפצות אותו על הפגיעה שעבר. על פי התביעה שהוגשה על ידי הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, נגד חברת הביטוח איילון ומשרד החינוך, עולה כי לפני מספר שנים עת היה התובע תלמיד מן המניין, הוא הותקף על ידי תלמיד נוסף כאשר זה ניסה לבצע בו מעשי סדום. כנגד התוקף הוגש כתב אישום בגין מספר הזדמנויות, לביצוע מעשה סדום שלא בהסכמה ובמסגרת ההליך הפלילי, הודה הנאשם בביצוע המעשים ונמצא כי ביצע אותם על פי הודאתו. משכך, לא היתה כל מחלוקת בדבר אירועי התקיפה.

לתובע נגרמו נזקים נפשיים ניכרים בעקבות התקיפות ולאחר גזר הדין, פנה התובע לחברת הביטוח תוך שהוא ציין מפורשות כי עסקינן בפגיעה בגין תקיפה מינית. התובע נדרש על ידה להמציא רשימת אישורים מהמשטרה והפרקליטות, זאת למרות שלא היה כל ספק בדבר מהות אירועי התקיפה ולאחר זמן רב בו פעל התובע לבקשת הנתבעת לקבל המסמכים הפליליים, העביר התובע לנתבעת את כלל המסמכים שנתבקש וכן הערכת נכות מטעמו, למרות כל המסמכים לפני כחודשיים, דחתה חברת הביטוח את תביעתו בטענה כי נכות נפשית כתוצאה מהטרדה מינית אינה מכוסה בפוליסה.

אין מקום להחרגה

בתביעה שהועמדה על סך 281 אלף שקלים צוין כי ביטוח תאונות לתלמידים כבר הוכר בעבר כביטוח סוציאלי שנועד להקנות לתלמידים כיסוי ביטוחי כתוצאה מפגיעה בתאונה. הוא אינו מוגבל בזמן או במקום ומהווה מעין הגנה ראשונית על אוכלוסייה צעירה. דווקא בשל בהיותה פוליסה המגנה על קטינים, יש לקחת בחשבון מגוון רחב מאד של מקרים וסיכונים שקיימים בעולמם של ילדים ולכן בפוליסה זו המוכתבת על ידי משרד החינוך, אשר מטרתה מענה לקטינים, אין כל מקום להחרגה של נכות נפשית הנובעת מהטרדה מינית.

התובע עצמו טען בתביעה כי מדובר בסעיף שחורג מגדר הסבירות, אינו מידתי, אשר מייצר אפליה בין סוגי פציעות ובין נפגעים שונים ומשכך עליו להיפסל מיסודו. עוד נכתב בתביעה, כי מעיון בלקט הנתונים מתוך שנתון הילדים בישראל 2021 של המועצה הלאומית לשלום הילד, מתואר עד כמה רחבה התופעה של פגיעות מיניות בקטינים, כאשר בשנת 2020 נפתחו 2241 תיקים בגין עבירות מין כלפי קטינים.

"לאור זאת קשה ההבנה, מדוע דווקא במקרה של נפגעי עבירות מין, ובמיוחד כאשר אנו למדים כי פגיעות מיניות בקטינים הינה תופעה נרחבת, דווקא אז שומטים חברת הביטוח ובהתאמה גם משרד החינוך את האחריות מידיהם ואינם נותנת מענה לנפגעי העבירה בשעתם הקשה ביותר", נכתב בתביעה, "נמצא בפועל כי קטין אשר נפל במגרש המשחקים בבית ספר ונגרמה לו נכות נפשית יקבל פיצוי מחברת הביטוח, ואילו קטין או קטינה אשר עברה תקיפה מינית תישאר ללא כל מענה, נדמה כי מדובר באבסורד ועיוות אמיתי של הדין".

_________________________________________________

עו"ד חנה בן יהודה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות