ועדת השרים לחקיקה תדון בהפחתה דרמטית בריבית הפיגורים

שר המשפטים סער יביא בתחילת השבוע תיקון חקיקה היסטורי לריביות של חייבים בהוצאה לפועל שמטרתה לעודד תשלום לקופת הנשייה. המהלך צפוי להפחית את הריבית בכ-60%
נעמה כהן |
פשיטת רגל

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים גדעון סער יביא ביום ראשון הקרוב לוועדת שרים לחקיקה תיקון היסטורי לריביות של חייבים בהוצאה לפועל – מהלך להפחתה דרמטית בריבית הפיגורים, והפיכתה לתמריץ מעודד תשלום במקום אמצעי שמייאש את החייבים ומנפח את חובותיהם. המהלך יוביל להפחתה של כ-60% עד 70% בשיעור התשלום שחייב יצטרך לשלם בגין איחור בתשלום החוב, אם יתמיד בפריסת התשלומים שנקבעה לו.

ועדת שרים לחקיקה צפויה לאשר שתי הצעות חוק ממשלתיות – הצעת החוק של שר המשפטים ושר האוצר לתיקון חוק פסיקת ריבית והצמדה, והצעת החוק של שר המשפטים לערוך תיקון היסטורי משלים בחוק ההוצאה לפועל. המהלך צפוי להשפיע באופן דרמטי על חלק גדול מאוד בציבור: למשל חייבים בהוצאה לפועל שתיקיהם נפתחו בגין פסקי דין, חוזי שכירות, חוזים צרכניים, ושיקים חוזרים, וכן חייבים רבים אחרים שהם צדדים לחוזים פרטיים שאימצו את מנגנוני הריבית שבחוק פסיקת ריבית והצמדה.

לריביות אלו השפעה משמעותית ביותר על מצבם של החייבים בישראל, על התמריצים שלהם לשלם את חובותיהם כמו גם על סיכוייהם להצליח לעשות זאת. יש להן כמובן השפעה משמעותית גם על הנושים בישראל ועל סיכוייהם לקבל את כספם בתוספת הפיצוי הראוי.

שינוי דרמטי

לדוגמא, אם יש חייב שיש לו חוב של 10 אלף שקלים, לפי המצב הקיים, החוב שלו יתפח לכ-15 אלף שקלים בחלוף חמש שנים ולכ-23 אלף שקלים בחלוף עשר שנים. לפי המוצע בטיוטות החוק, שינוי אופן חישוב דמי הפיגורים וביטול מנגנון ה"ריבית דריבית" על רכיב הפיגורים יפחיתו את קצב תפיחת החוב כך שבחלוף חמש שנים יעמוד החוב על 13 אלף שקלים ולאחר עשר שנים על כ-16 אלף שקלים.

בנוסף לכל אלו, אם החייב יתמיד בתשלום החוב לפי התשלומים שנקבעו לו, יגדל החוב רק לכ-12 אלף שקלים בחלוף חמש שנים ולכ-13 אלף שקלים בחלוף עשר שנים. כלומר, לפי החקיקה המוצעת, התוספת לחוב בגין ריבית ופיגורים עבור חייב שמתמיד בתשלומים תפחת ב 60-70% מהמצב הקיים היום.

עו"ד גיא קנפו: "שינוי מבורך"

עו"ד גיא קנפו, המתמחה בתחום חדלות הפירעון, התייחס לחקיקה, ואמר: מדובר בתיקון חשוב בחוק ההוצאה לפועל ובחוק פסיקת ריבית והצמדה. עד כה חייבים המשלמים את חובם בתשלומים חודשיים לא רואים את הסוף באמת כי כל תשלום נזקף לריבית הגבוהה, ריבית דריבית כאו ריבית אפקטיבית, המשמעות בשפת העם היא ריבית כפולה ומכופלת".

"מהלך זה קודם על אפם וחמתם של לוביסטים רבים של בנקים, חברות אשראי ומייצגיהם. טרם השינוי ישבה ועדה בין משרדית של האוצר, בנק ישראל רשות האכיפה והגביה ונציגי ציבור וקבעה את מסקנותיה שהובילו לשינוי החקיקה.

"קיבלתי את מסמך המדיניות וזכיתי למסור את התמצית ונייר עמדה שלי לשר המשפטים, כמקורבו ויועץ לו.
שמח על השינוי המבורך הזה שיטיב עם קהל החייבים המשלמים".

לאתר עו"ד גיא קנפו לחצו כאן


עו"ד גיא קנפו

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות