לטובת השיקום: הקלה בעונשו של צעיר שהורשע בקבלת רכב גנוב

הצעיר, שסייע לפורץ בניסיון להעבירו לתום הרש"פ ונתפס, הורשע גם בהחזקת סכין, אך נידון ל-200 שעות של"צ בלבד: "מקרה יוצא דופן המצדיק חריגה ממתחם הענישה"
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה Envato

שופט בית המשפט השלום בנתניה, גיא אבנון, גזר 200 שעות של"צ לנאשם בעבירות קבלת רכב גנוב והחזקת סכין, השופט אבנון ציין בגזר הדין כי החליט לחרוג לקולה זאת משיקולי שיקום הנאשם. "נסיבותיו של הנאשם, חריגּות האירוע לאורחות חייו, הדרך הארוכה והקשה שעבר כבר מילדות, התפתחותו והצלחתו כנגד כל הסיכויים, זאת בצד תהליך השיקום החיובי והמוצלח, כל אלו מצדיקים את העדפת שיקולי השיקום, בניגוד למצב הדברים הרגיל במסגרתו שיקולי ההלימה מקבלים את הבכורה", כתב השופט אבנון בגזר הדין.

מכתב האישום עלה כי אדם שזהותו אינה ידועה פרץ למכוניתו של המתלונן בכפר יונה, גנב את הרכב והשאירו בפרדס בקרבת מקום, לא לפני שהחליף את לוחיות הזיהוי. זמן קצר לאחר מכן הגיע הנאשם לאזור הפרדס בצוותא עם אחר, במכונית בה נהג הנאשם. האחר ירד ממכוניתו של הנאשם, נכנס לרכב הגנוב כשכפפות על ידיו, ונהג בו לכיוון שטחי הרשות הפלסטינית, בעוד הנאשם נסע לבקשתו לפניו.

בקרבת מחסום 109, כך מתואר באישום, הבחינו נציגי חברת איתוראן ברכב הגנוב, ובשלב זה החל האחר לנהוג בפראות בניסיון להימלט מהמקום בעוד הללו בעקבותיו, עד שנעצר. הנאשם הגיע אף הוא למקום ועצר בהתאם להנחיות נציגי איתוראן. בחיפוש ברכב נמצא סכין בתא הכפפות.

דרך ארוכה לשיקום

התביעה ביקשה לקבוע מתחם ענישה בין 10-20 חודשי מאסר, תוך שהפנו לנסיבות ביצוע העבירות, למדיניות הענישה הנוהגת ולהבחנה שיש לערוך בין הנאשם לבין שותפו לביצוע העבירות, אשר חלקו חמור יותר והוא נדון ל-13 חודשי מאסר בפועל. התביעה סברה כי בהינתן שלביו המוקדמים של הטיפול, הרי שאין מקום לחרוג לקולה מן המתחם, ומשכך ביקשו לגזור את עונשו של הנאשם למאסר בפועל בתחתית המתחם, בצד מאסר על-תנאי, קנס, פסילת רישיון הנהיגה וחילוט הרכב ששימש לביצוע העבירה.

בהמשך, לאחר קבלת תסקיר אחרון השלימו הצדדים בקצרה את טיעוניהם לעונש והתביעה שינו מעמדתם והסכימו לחרוג לקולה ממתחם הענישה, על רקע התהליך השיקומי המשמעותי עליו הצביע שירות המבחן וביקשו לשוב ולהפנות את הנאשם לממונה על עבודות שירות, ולגזור עליו מאסר בפועל בן 9 חודשים, אשר ירוצה בעבודות שירות בכפוף לחוות הדעת.

השופט אבנון, החליט לבסוף בניגוד לשיקולי ההלימה שמקבלים את הבכורה להעדיף את שיקולי השיקום. "לפנינו אחד מאותם מקרים חריגים", כתב השופט אבנון בגזר הדין, "המצדיקים חריגה משמעותית לקולה ממתחם הענישה, תוך אימוץ המלצתה של קצינת המבחן, המבוססת על אדנים ראויים ונכונים".

לדברי השופט, נסיבותיו של הנאשם, חריגּות האירוע לאורחות חייו, הדרך הארוכה והקשה שעבר כבר מילדות, התפתחותו והצלחתו כנגד כל הסיכויים, זאת בצד תהליך השיקום החיובי והמוצלח, "כל אלו מצדיקים את העדפת שיקולי השיקום, בניגוד למצב הדברים הרגיל במסגרתו שיקולי ההלימה מקבלים את הבכורה".


לצפייה ודירוג כבוד השופט גיא אבנון


עו"ד בן מעוז

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות