במהלך מבצע שומר חומות: האסיר איים על הסוהר

חסן אל כרים סלאימה, 24 מירושלים, נאשם כי במהלך הפרות הסדר, בעודו שוהה במעצר בבית הסוהר רימונים, הוא איים על סוהר מתוך גזענות: "אנחנו נשחט את היהודים"
דניאל בן חמו |
המתין שנה ושבעה חודשים. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

לבית משפט השלום בנתניה כתב אישום כנגד חסן אל כרים סלאימה, 24, מירושלים, בגין איומים מתוך מניע גזעני, אשר השמיע על רקע מבצע "שומר חומות" כלפי סוהר בבית הסוהר רימונים בו היה עצור.

על פי כתב האישום, במועד הרלוונטי היה הנאשם עצור עד תום ההליכים בבית הסוהר רימונים, במסגרת הליך פלילי אחר שנוהל כנגדו. במקביל, באותו מועד, התקיים מבצע "שומר חומות" בו תקף צה"ל אלפי מטרות טרור ברצועת עזה, בתגובה לירי מסיבי של אלפי רקטות ופצצות מרגמה מרצועת עזה, לשטח ישראל.

במהלך תקופה זו, התרחשו הפרות סדר, מהומות ופרעות אלימות רבות ורחבות על רקע לאומני, אידיאולוגי וגזעני בין וכלפי ערבים, יהודים וכוחות הביטחון. בהמשך לכך, שררה מתיחות רבה בין עצורים/אסירים ערבים לעצורים/אסירים יהודים, בבתי הסוהר.

בכתב האישום צוין כי על רקע המתיחות האמורה לעיל, ניגש אחד הסוהרים בבית הכלא למטבחון, שם שהה אותה העת הנאשם. אז, מבלי שהסוהר פנה אל הנאשם בכל דרך, ובשל עצם היותו של הסוהר יהודי, איים עליו הנאשם: "מחר זה החג שלנו ואנחנו נשחט את היהודים", בהתייחסו לחג המוסלמי עיד אל-פיטר.

אחרי המבצע: הוחמר העונש לצעיר שהשתתף בלינץ'

השבוע פורסם כי שופט בית משפט העליון, יוסף אלרון, קיבל את עמדת הפרקליטות והחמיר את עונשו של להב נגאוקר אוחנינה, אשר הורשע בעבירות של אלימות והסתה על רקע גזעני במהלך מבצע "שומר חומות" והחמיר את עונשו ל-20 חודשי מאסר. "האירוע בו נטל חלק הוא מביש ומקומם, בתקופה בטחונית רגישה, והמסר העונשי שיש להשמיע באופן חד וברור הוא כי מעשים מעין אלו הנעשים על רקע גזעני הם מן החמורים שבדין ויש להוקיעם מכל וכל- בין אם מדובר בקורבן מהמגזר היהודי ובין אם הקורבן משתייך למגזר הערבי, כבענייננו", לשון פסק דינו של השופט אלרון.

במהלך מבצע "שומר החומות" במאי 2021, הגיע אוחנינה לזירת התפרעות אלימה בעיר בבת ים, שבמהלכה השתתף בהשחתה של מסעדה שבבעלות אדם מהמגזר הערבי, קרא קריאות גזעניות והשמיע דברי הסתה אלימים לעבר קהל המתפרעים. במהלך אירוע הלינץ' השתתף אוחנינה בהשחתת מכוניתו של קורבן הלינץ', גנב חפצים מתוכה ולאחר שקורבן הלינץ' שכב מוטל על הקרקע, פצוע ומבוסס בדמו, ירק אוחנינה לעברו.

סמוך לאחר מכן, כך לפי הכרעת הדין, התראיין אוחנינה לערוץ כאן 11 והסית לאלימות ולגזענות בשידור חי. אוחנינה הורשע בעבירות של הסתה לאלימות, הסתה לגזענות התפרעות ממניע גזעני וחבלה במזיד לרכב ממניע גזעני, בית המשפט המחוזי גזר עליו 12 חודשי מאסר בפועל.

בפסק דינו של השופט אלרון, בית המשפט העליון קיבל את עמדת הפרקליטות והחמיר את עונשו של הנאשם ל-20 חודשי מאסר בפועל, במקום 12 חודשי המאסר שגזר עליו בית המשפט המחוזי. השופט הדגיש בדבריו כי "האירוע בו אוחנינה נטל חלק הוא מביש ומקומם, בתקופה ביטחונית רגישה, והמסר העונשי שיש להשמיע באופן חד וברור הוא כי מעשים מעין אלו הנעשים על רקע גזעני הם מן החמורים שבדין ויש להוקיעם מכל וכל- בין אם מדובר בקורבן מהמגזר היהודי ובין אם הקורבן משתייך למגזר הערבי, כבענייננו".

_______________________________________________

עו"ד ראיס אבו סייף

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות