המדינה לבג"ץ: "שינינו את מתווה לכניסת פליטים מאוקראינה"

נציגי המדינה מבקשים לדחות את העתירה שהוגשה בתמיכת שגרירות אוקראינה משום שמדובר ב"מדיניות מתהווה ומשתנה – בהתאם לנסיבות המשתנות מיום ליום"
אייל חן |
יהודים מהגרים לישראל, בנתב"ג. צילום: נתי שוחט, פלאש 90

המדינה הגיבה לבקשה למתן צו ביניים שהוגשה במסגרת העתירה המבקשת להורות על ביטול מדיניות כניסתם של אזרחי אוקראינה לישראל אשר הוכרזה על ידי שרת הפנים לפני כחמישה ימים וטענה כי דין הבקשה למתן צו ביניים להידחות, הן בשל סיכוייה הנמוכים של העתירה, הן בשל שיקולי מאזן הנוחות, אשר נוטים לטובת דחיית הבקשה. "המדינה תטען, כי קיים קושי מובנה להביא להכרעת בית המשפט הנכבד את המדיניות עליה נסובה העתירה דנן, שכן מדובר במדיניות מתהווה, אשר נעשים בה שינויים תכופים, בהתאם לנסיבות המשתנות מיום ליום. בצד האמור, יצוין כבר עתה כי ההחלטה עליה נסובה העתירה דנן תקפה, לעת הזו, למשך שבועיים בלבד, או עד להשלמת המכסה שנקבעה, לפי המוקדם, ועתידה להיבחן בסמוך לתום תוקפה, או להשלמת המכסה, כאמור בהתאם לנסיבות המשתנות", נכתב בתגובה.

כזכור, בתמיכת ממשלת אוקראינה הגיש עו"ד תומר ורשה כי בית המשפט יקבע כי מדיניות כניסתם של אזרחי אוקראינה לישראל, אשר הוכרזה על ידי משרד הפנים, ואשר צפויה הייתה להיכנס לתוקף – "בטלה ולמצער מבוטלת". עו"ד ורשה ביקש עוד לקבוע כי המדיניות הקיימת במועד הגשתה של עתירה זו בהתאם לצו הכניסה לישראל, הצו או צו פטור מאשרה, תמשיך לחול בעניינם של אזרחי אוקראינה המבקשים להיכנס לישראל; כי כל מתווה אשר מתנה קטגורית על כניסתם של אזרחי אוקראינה לישראל צריך להיות מעוגן בהחלטת ממשלה ובשינוי של הצו במידת הצורך; וכי כל מתווה כאמור יתקבל בשים לב ובכפוף להתחייבויותיה ומחויבויותיה הבינלאומיות של מדינת ישראל.

"לא עתירה של ממשלת אוקראינה"

במקביל לעתירה הגיש העותר בקשה למתן צו ביניים ש"ימנע את כניסתו לתוקף של המתווה עליו הוכרז בערב יום שלישי לפני כשבוע ואשר עתיד להכנס לתוקף בחצות הלילה שבין שבת לראשון, עד להכרעה בעתירה למתן צו על תנאי"; כן ביקש העותר צו ארעי אשר "מקפיא את כניסת המתווה לתוקף ושומר על כנה את המדיניות הקיימת כיום בדבר כניסתם של אזרחי אוקראינה לישראל".

זמן קצר לאחר הגשת העתירה, הודיעה שרת הפנים איילת שקד על שינוי במתווה הקיים, כך שפליטים נוספים יוכלו להיכנס בשערי המדינה לתקופה זמנית. בתוך כך, נציגים נוספים בממשלה, כמו גם שקד, הבהירו כי ייערכו עוד שינויים במתווה וכי יתקיימו הערכות תכופות כדי לקבוע את המשכו של המתווה.

במקביל לכך, הגיבה המדינה לעתירה שהוגשה נגד השרה שרד לבג"ץ, בה כאמור, ביקשה לדחות את העתירה. נציג המדינה טוענים בפני בג"ץ כי דין הבקשה למתן צו ביניים להידחות, הן בשל סיכוייה הנמוכים של העתירה, הן בשל שיקולי מאזן הנוחות, אשר נוטים לטובת דחיית הבקשה.

"יובהר", כתבו נציגי המדינה לבג"ץ, "למען הסדר הטוב, כי עסקינן בעתירה של עותר ציבורי ולא בעתירה של שגרירות אוקראינה בישראל או על דעתה, כנטען בעתירה. בהקשר זה, יודגש כי כמקובל מערכת היחסים בין ממשלת ישראל לבין ממשלת אוקראינה מתנהלת באמצעות משרד החוץ הישראלי וגורמי הדרג המדיני. שגרירות אוקראינה אף הוציאה הבהרה בנושא מטעמה, במסגרתה הובהר כי ממשלת אוקראינה לא הגישה עתירה לבית המשפט הנכבד, אף שהיא תומכת בעתירה שהוגשה על-ידי עותר ציבורי ישראלי".

השרה איילת שקד בנתב"ג, אתמול. צילום: רועי אלימה, פלאש 90

עוד נכתב בבקשה כי "המדינה תטען, כי קיים קושי מובנה להביא להכרעת בית המשפט הנכבד את המדיניות עליה נסובה העתירה דנן, שכן מדובר במדיניות מתהווה, אשר נעשים בה שינויים תכופים, בהתאם לנסיבות המשתנות מיום ליום. בצד האמור, יצוין כבר עתה כי ההחלטה עליה נסובה העתירה דנן תקפה, לעת הזו, למשך שבועיים בלבד, או עד להשלמת המכסה שנקבעה, לפי המוקדם, ועתידה להיבחן בסמוך לתום תוקפה, או להשלמת המכסה, כאמור בהתאם לנסיבות המשתנות".

שיקול דעת השרה

המדינה גם ביקשה להבהיר, כי בניגוד לנטען בעתירה, לא ניתן לייחס למדיניותה של הממשלה משום ביטול או השהייה של האמנה הבילטרלית בין ישראל לאוקראינה, בדבר פטור מדרישות אשרה למחזיקים בדרכוני שירות או בדרכונים לאומיים של אוקראינה ושל מדינת ישראל. יובהר, כי הסכם זה, אשר מכוחו הוספה אוקראינה לתוספת הראשונה לצו פטור מאשרה, נועד לחול על כניסה לצרכי ביקור עד שלושה חודשים, ובפרט תיירים מישראל לאוקראינה ומאוקראינה לישראל.

לעמדת המדינה, במצב הדברים הנוכחי מדובר "בנסיבות שונות, המשליכות על אופן הפעלת שיקול דעתה הרחב של השרה בנסיבות העניין, והחלטות הדרג המדיני ממילא אינן סותרות את ההסכם והצו האמור".

_____________________________________________________

עו"ד לודמילה איליאגויב

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות