האם החייל שנעצר בתחנת רכבת עם אגרופן עוכב בגלל שהוא אתיופי?

ביהמ"ש זיכה את החייל לאחר שרמז לאכיפה בררנית ומתח ביקורת על החקירה בעניינו: "לא אתפלא אם במחסני הרכבת יימצאו סכינים ואגרופנים שבעליהם לא עוכבו"
אייל חן |
רכבת נכנסת לתחנה - רכבת ישראל
רכבת ישראל, צילום: פלאש 90

שופט בית משפט השלום בחיפה, גיל קרזבום, זיכה בימים האחרונים, חייל אתיופי מעבירה של החזקת אגרופן שלא כדין, לאחר שבית המשפט קיבל את טענות ההגנה כי לא הוכחה הסמכתו של המאבטח שמצא את האגרופן.

על פי כתב האישום, החייל רכש בחנות אגרופן וכאשר הגיע לתחנת רכבת חוף הכרמל בחיפה, בבדיקה בשיקוף נמצא בתיקו האגרופן. שוטרים שהוזעקו למקום עצרו את החייל ובכתב האישום שהגישה המשטרה, נטען, כי: "החייל החזיק באגרופן מחוץ לתחום ביתו או חצריו, ולא היה בידו להוכיח כי החזיקו למטרה כשרה".

במהלך המשפט, נטען על ידי הסנגור, לגבי חוקיות החיפוש והתפיסה של האגרופן מאחר והוא נתפס בחוסר סמכות מהטעם, שלא הוכחה הסמכתו של המאבטח שערך את החיפוש. כמו כן טען הסנגור, כי החייל לא היה מודע לטיב המעשה והוא טעה לחשוב, שניתן לשאת אגרופן, ומדובר בטעות שהייתה בלתי נמנעת באורח סביר.

השופט קרזבום שקיבל את דברי הסנגור באשר לחוקיות החיפוש, קבע כי הנטל להוכחת חוקיות החיפוש מונח לפתחה של התביעה המשטרתית ובמקרה זה היה עליה להוכיח שמבצע החיפוש אשר תפס את האגרופן, היה "מאבטח" מוסמך והתביעה לא עמדה בנטל בהקשר זה. "קשה להשתחרר מהתחושה כי החקירה במקרה זה לקתה בחסר, וזאת ב"לשון המעטה".

אכיפה בררנית

כאמור, הודעתו של המאבטח נגבתה דרך הטלפון. לדברי השופט, עד היום הוא טרם נחשף לצורת חקירה שכזו. "אין להתפלא על כך", כך לדברי השופט, "שגביית הודעה בדרך זו (גם אםהמאבח הגיע בשלב מאוחר לבצע את פעולת החתימה על גבי אותה הודעה), לא הניבה את הפירות הנדרשים להוכחת הסמכתו כמשקף וכמאבטח. מדובר במחדל חקירתי קשה, שמכרסם באופן משמעותי בראיות המאשימה, ופוגע קשות ביכולתו של בית המשפט לקבוע כי פעולות השיקוף, החיפוש, התפיסה והעיכוב היו חוקיות".

בפסק הדין התייחס השופט לגבי מצבים של 'שיטור יתר', בהם מאבטחים מחליטים במקום האם הם מעוניינים לשחרר את אותו אדם לדרכו או לעכב אותו ולהזמין משטרה כדי שתעצור אותו. "לא אתפלא", ציין השופט, "אם במחסני הרכבת או במקום אחר השמור לכך, ניתן יהיה למצוא סכינים ואגרופנים, שנתפסו במהלך פעולות חיפוש בתחנת הרכבת, שבעליהם לא עוכבו, והמשיכו בנסיעתם שמחים וטובי לב ללא החפץ שנתגלה ונתפס. אמנם ההגנה לא טענה בהקשר זה לאכיפה בררנית, אך מדובר בנקודה למחשבה, ועל הרשויות הרלוונטיות לגבש ולהפעיל מדיניות ברורה ואחידה בעניין".

___________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט גיל קרזבום

____________________________________________________________

עו"ד אסף גל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות