האם רופא שיניים הוא רופא?

ביה"ד האזורי לעבודה בי-ם הקפיא מכרז של משרד הבריאות לאחר שסירב לאשר לרופא שיניים להתמודד במכרז לתפקיד מנהל מחלקה בטענה שאינו רופא
נעמה כהן |
אילוסטרציה Envato

שופט בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, עמי רוטמן, הקפיא זמנית מכרז של משרד הבריאות לאחר עתירה של רופא שיניים, שסורב לבקשתו להתמודד למכרז לתפקיד מנהל/ת המחלקה לחדשנות בקהילה ולטיפול באוכלוסיות ייחודיות במשרד הבריאות, זאת לאחר שנטען שרופא שיניים אינו באמת רופא.

"לכאורה", כתב השופט בהחלטתו, "לא קיימת הצדקה לפרשנות שניסו המשיבות ליתן לתנאי הסף שנקבעו בו תוך חסימת דרכו של המבקש להתמודד אליו. בהתאם לכך הורנו על הקפאת הליכי המכרז עד למתן פסק דין בהליך העיקרי".

רופא השיניים עתר כנגד החלטת נציבות שירות המדינה ומשרד הבריאות שלא לאפשר לו להתמודד במכרז, אשר נכתב בו כי הוא מיועד לרופאים ולאחים/ות. הרופא עתר לסעד הצהרתי קבוע לפיו החלטת המדינה לפסול את מועמדות התובע למכרז בטלה וכן סעד הצהרתי קבוע לפיו המכרז נערך באופן פסול ומשכך בטל וגם סעד הצהרתי קבוע לפיו על המדינה לנהל את הליכי המכרז באופן בו יוכלו רופאי שיניים להגיש מועמדותם למכרז וסעד הצהרתי קבוע לפיו החלטת המדינה לפסול את מועמדות התובע למכרז בטלה.

וסעד הצהרתי קבוע לפיו על המדינה לנהל את הליכי המכרז באופן בו יוכלו רופאי שיניים להגיש מועמדותם למכרז.

המבקש הבהיר כי הוא אינו מבקש להכריע בדבר התאמתו לתפקיד, וכי כל תכלית ההליך שהוגש לבית הדין היא לאפשר לו להופיע בפני ועדת הבוחנים. לטענת המבקש, נפל פגם בהפעלת שיקול הדעת מצד המדינה וההחלטה למנוע ממנו את ההזדמנות להופיע בפני הוועדה חורגת ממתחם הסבירות ויש לבטלה. לטענתו יש לדחות את טענת המשיבות לפיה קבלת הבקשה תוביל לפגיעה בשירות הרפואי, שכן אם המבקש ייבחר על ידי ועדת הבוחנים, חזקה שהוא מתאים לתפקיד.

פרשנות יצירתית לתנאי הסף

המשיבות טענו כי רופא שיניים איננו רופא והמכרז הגדיר את התפקיד באופן ברור לרופא/ה בעל רישיון ישראלי לעסוק ברפואה, שאינו כולל רופא שיניים.

המבקש אינו רופא בעל רישיון לעסוק ברפואה בהתאם לפקודת הרופאים, אלא רופא שיניים בעל רישיון לעסוק ברפואת שיניים פקודת רופאי השיניים. לטענתן, המבקש לא הוכיח את טענתו לפיה רופא שיניים נכלל בתוך ההגדרה שבמכרז, וטענתו אף נסתרה ע"י המכרזים שהציגו המשיבות בהליך. רופאים אינם מורשים לעסוק ברפואת שיניים ולהפך.

בית הדין קיבל לבסוף את בקשת רופא השיניים. בהחלטתו ציין השופט רוטמן כ "לאחר הדיון שקיימנו בתיק, מצאנו כי בשלב זה בהתאם לתנאי הסף שנקבעו למכרז, לכאורה לא קיימת הצדקה לפרשנות שניסו המשיבות ליתן לתנאי הסף שנקבעו בו תוך חסימת דרכו של המבקש להתמודד אליו. בהתאם לכך הורנו על הקפאת הליכי המכרז עד למתן פסק דין בהליך העיקרי, תוך חיוב המשיבות בתשלום הוצאות משפט בגובה 7,500 שקלים. יחד עם זאת, הבהרנו כי אין בהחלטה כדי למנוע מן המשיבות לאייש את התפקיד באופן זמני, בהתאם להוראות החלות על איוש זה".


לצפייה ודירוג כבוד השופט עמי רוטמן


עו"ד חנה בן יהודה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות