מגבירים שקיפות: אושרו תקנות בתחום ההתחדשות העירונית

שר המשפטים חתם על התקנות שנועדו להגביר את יחסי האמון בין היזמים ולבין בעלי הדירות העומדים בפני תמ"א ובמטרה לגשר על פערי כוח ומידע בין הנוגעים להליך
דנה לווינסקי |
קבלן קבלנים
אתר בנייה, ארכיון

שר המשפטים, גדעון סער, חתם על תקנות בתחום ההתחדשות העירונית, אשר נועדו להגביר את שקיפות התהליך ואת יחסי האמון בין היזמים ובין בעלי דירות הצפויים לעמוד בפני הליך של התחדשות עירונית, וכן לגשר על פערי כוח ומידע בין השחקנים השונים בתחום.

חוק פינוי ובינוי קובע כי לפני חתימה על עסקת פינוי ובינוי ראשונה עם בעל דירה בבית משותף יקיים היזם כינוס משותף לבעלי הדירות במהלכו יציג את העסקה המוצעת על ידו. כן מחייב החוק כי , לא יאוחר משבועיים לפני חתימת עסקה ראשונה, ימסור היזם לכל בעלי הדירות מסמך עיקרי הצעה. עוד מחויב היזם להודיע על חתימת עסקה ראשונה בבית המשותף לכל בעלי הדירות.

שר המשפטים גדעון סער. צילום: פלאש 90

התקנות שאושרו מפרטות את ההוראות בנוגע לאופן ביצוע הכינוס וההודעה עליו, תוכנו של מסמך עיקרי הצעה, צורתו ואופן מסירתו וכן על אופן מסירת הודעה על חתימת עסקה ראשונה. כך למשל, על פי התקנות, במהלך הכינוס ימסור היזם לבעלי הדירות מידע בדבר סוג העסקה המוצעת ומידע נוסף כולל זכויותיהם של קשישים ושל אנשים עם מוגבלות. כמו כן, יזם ייחשב כמי שעמד בחובת הכינוס אם השתתפו 40% לפחות בעלי הדירות בבית המשותף. אם שיעור ההשתתפות היה נמוך מהאמור, יערוך היזם כינוס נוסף.

שינויי קורונה

בשל התפשטות נגיף הקורונה וההתפתחות הטכנולוגית בכלל, נוספה לתקנות אפשרות לקיים את הכינוס גם בדרך של היוועדות חזותית, נוסף על התכנסות פיזית, שתאפשר לבעלי דירות שאינם מעוניינים במפגש פיזי או שאינם גרים בסביבת הבית המשותף (משקיעים) להשתתף בכינוס.

גם בנוגע למסמך עיקרי ההצעה, התקנות קובעות מה נדרש לפרט במסמך, כולל לוח זמנים משוער לקידום המיזם או שלביו העיקריים; עקרונות התמורה ופירוט הבטוחות המוצעות לבעלי הדירות; עלות התחזוקה הצפויה והגידול הצפוי בתשלומי הארנונה בבית המשותף החדש ועוד.

כמו כן, התקנות נועדו לגשר על פערי כוח וידע בין היזמים, אשר עוסקים בתחום הנדל"ן כעניין שבשגרה, לבין בעלי הדירות, שעבורם זו לעיתים הפעם הראשונה שבה הם עומדים בפני החלטה כל כך משמעותית. הכללים בתקנות יאפשרו לבעלי הדירות להבין את העלות והתועלת שתצמח להם מהמיזם ולקבל החלטה בעניין העסקה בצורה מושכלת.
_________________________________________________________________

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות