האם תוארך תקופת ההתיישנות להגשת תביעת נזיקין על עבירות מין?

ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה הצעת חוק להאריך ל-15 שנה את משך הזמן שניתן להגיש תביעה לפיצויים ובמקרה של פגיעה בקטינים עד להגיעם לגיל 33
נעמה כהן |
אילוסטרציה envato

ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה את הארכת תקופת ההתיישנות להגשת תובענה אזרחית בשל עבירות מין. הארכת תקופת ההתיישנות לא תוגבל רק לתביעה כנגד הפוגע אלא תחול גם על תביעות כנגד צד ג' שהתרשל או הסתיר את הפגיעה.

לצד ההליך הפלילי, עומדת לנפגע עבירה הזכות לתבוע את הפוגע בו בהליך אזרחי – באמצעות תביעת נזיקין בשל נזקי העבירה או בתביעה אזרחית נגררת לפלילים. עם זאת, לפי דברי ההסבר להצעות, קיימים חסמים משמעותיים בפני הנפגעים ולפי מידע מהנהלת בימ"ש, למרות שבכל שנה יש כ- 1,000-800 הרשעות בפלילים לנאשמי עבירות מין, מספר התיקים האזרחיים שנפתחו הן במסגרת תביעת נזיקין "רגילה" והן בתביעה נגררת עומד על 58 תיקים ב-2021.

הצעות החוק מבקשות להאריך את משך תקופת ההתיישנות במקרים המפורטים לעיל כדי להפחית את החסמים ולהעלות את מספר התובענות האזרחיות לפיצוי בגין עבירות מין.

היום, חוק ההתיישנות קובע כי תובענות אזרחיות בעבירות מין יתיישנו בתוך 7 שנים מיום הפגיעה, או כאשר לנפגע ימלאו 25 שנים ואילו תובענות כנגד הפוגע בגין עבירות מין שנעשו בקטין יתיישנו רק כאשר לנפגע ימלאו 35 שנים. גם במישור הפלילי ישנה הארכה של תקופות ההתיישנות, ונקבע כי עבירות מין יתיישנו לאחר 15 שנים ועבירות מין בקטינים יתיישנו בהגיעם לגיל 33 ובנסיבות מסוימות בהגיעם לגיל 43.

תמיכה בקורבנות

ועדת החוקה מיזגה ואישרה לקריאה ראשונה את הצעות חוק ההתיישנות שיזמו חברות הכנסת מיכל רוזין ועאידה תומא סלימאן ואת הצעת חוק ההתיישנות – תביעה בגין אחריות לפגיעה מינית בקטין שיזמה חה"כ מיכל שיר סגמן.

הצעת החוק של חברות הכנסת רוזין ותומא סלימאן נועדה להאריך את תקופות ההתיישנות החלות על הזכות להגיש תובענות אזרחיות כנגד צדדים שלישיים בגין תקיפות מיניות של קטינים (או, בנסיבות מסוימות, עד גיל 21), או עבירות התעללות בקטין בידי בן משפחה או אחראי. ההצעה קובעת שהארכת תקופת ההתיישנות עד לגיל 35 לא תוגבל רק להגשת תביעה כנגד הפוגע עצמו כפי שקובע חוק ההתיישנות היום, אלא תחול גם על תביעות כנגד צד ג', דוגמת מוסד שידע על הפגיעה ולא מנע אותה.

הצעת החוק של ח"כ שיר סגמן נועדה לקבוע כי חריג הקיים היום בחוק, לפיו ההתיישנות לא תוארך עד גיל 35 אם הוגש כתב אישום בעניין העבירה – יחול רק אם כתב האישום הוגש לאחר שמלאו לנפגע 18 שנים.

בנוסף, כאשר ההתיישנות האזרחית מסתיימת במועד מוקדם יותר – היא תוארך עד חלוף שנה מהמועד שבו פסק דין פלילי המרשיע את הפוגע נעשה חלוט, גם ביחס לעבירות מין שנעברו בבגירים.

_________________________________________________________________________

עו"ד קרן ברק

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות