מי צריך לשלם על אשפוז בכפייה?

לאחר שהמדינה הורתה על אשפוזו בכפייה של תושב הצפון, בשל מצבו הרפואי, הוא נדהם לגלות כי היא חייבה אותו על הטיפול מקצבת הביטוח הלאומי שקיבל – ביהמ"ש הורה להחזיר לו את כספו
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

האם גם על אשפוז בכפייה המדינה גובה כסף? תושב הצפון שאושפז בכפייה במתחם בריאותי במרכז הארץ, בשל מצב רפואי בו היה נתון, נדהם לגלות כי המדינה גבתה ממנו אלפי שקלים מקצבת הביטוח הלאומי שלו. בית המשפט הורה למדינה להחזיר לו את כל כספו.

על פי התביעה, מדובר באדם, אשר אושפז בכפיה, בשל מחלה מדבקת ממנה הוא סובל. בשלב מסוים המאושפז ביקש לעבור למוסד אחר, גם הוא בבעלות המדינה, שלטענתו שם תנאי האשפוז שלו יהיו יותר טובים. אנשי המוסד הרפואי נענו לבקשתו והוא הועבר למוסד השני, אך הם לא טרחו לעדכן אותו, כי השהייה באותו מתחם תעלה לו כסף רב.

לאחרונה, כך לפי גרסתו, כאשר לא קיבל את קצבת הביטוח הלאומי שלו, הוא בדק במה דברים אמורים ואז גילה לתדהמתו שהמוסד הרפואי שבו אושפז בכפייה, גבה באמצעות הקצבה אותה הוא מקבל כ-7,000 שקלים.

ביהמ"ש: "הוא לא אושפז בהסכמתו"

המאושפז פנה למחלקת סיוע המשפטי במשרד המשפטים, לבקשת עזרה ואלה, הגישו עבורו בקשה לבית המשפט שיורה למדינה להשיב את כספו בחזרה באופן מיידי. שופט בית משפט השלום בחיפה, קיבל את הבקשה, קבע שהמהלך לא היה תקין והורה למדינה להחזיר לו את כספו.

"לא מדובר במסגרת אליה נכנס המשיב 'בהסכמה ומרצון' והוא לא היה חופשי לעזוב את המקום 'בהסכמה ומרצון', אלא מדובר היה בחלופה לאשפוז כפוי. באשפוז כפוי, הרי הכפייה מבטלת את הרציונל לניכוי ההשתתפות העצמית ולא ניתן לראות את הדברים אחרת. בדיון בו הוחלט על העברת המשיב למקום החדש, לא הובאה לידיעתו או לידיעת בא כוחו הכוונה לנכות לו את אותה השתתפות עצמית וגם עניין זה מקהה את יסוד ההסכמה ולכן יושבו הסכומים למשיב", נכתב בפסק הדין.

עוד בנזיקין: הגיע עם דלקת בתוספתן – נשלח לשתות קולה

השבוע פורסם כי לבית משפט השלום בתל אביב, הוגשה תביעה במיליוני שקלים, נגד קופת חולים לאחר שנער שהגיע לרופא המשפחה שלו , ביחד עם אימו, והתלונן על כאב בטן בשל אפנדיציט, הרופא הורה לו לשתות קולה, דבר שהעמיד בסכנה חמורה את חייו של הנער וגרם לו לנזקים בריאותיים משמעותיים.

על פי התביעה שהוגשה בשמו של הנער והוריו, לפני כשנתיים, הגיע הנער מלווה באימו, לרופא המשפחה, כאשר הנער, כך נטען, התפתל מכאבי בטן עזים, וסיפר כי הוא סובל מהקאות ומקלקולי קיבה תכופים. על אף תלונות אלו, לא מדד הרופא לנער חום ולא שקל אותו, ורק המליץ על טיפול בכדורי "קל בטן" וכן על שתיית 'קוקה קולה'. בחלוף חמישה ימים נוספים, כך נטען, הידרדר מצבו של הנער והוא הפך לאפאטי – ורק אז הפנה אותם רופא מחליף למיון, וגם זאת רק לנוכח התעקשותה של האם.

בחדר המיון של בית החולים, בוצעה בנער בדיקת CT בטן, שהדגימה דלקת תוספתן חריפה (אפנדיציטיס) שחייבה ביצוע ניתוח דחוף. בסיומו של הניתוח, יצא הרופא הכירורג אל ההורים וציין בפניהם, כי הם הגיעו אל בית החולים ברגע האחרון. לדבריו, אילו היו מתמהמהים, עלול היה הנער למצוא את מותו. שבועיים לאחר הניתוח, כך נטען, החל הנער סובל שוב מכאבי בטן עזים. הפעם, כך נטען, אובחנה אצלו דלקת ריאות, והוא אושפז במשך כשלושה שבועות במחלקת כירורגיית ילדים בבי"ח 'סורוקה'.

____________________________________________________________

עו"ד יובל אור

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות