ועדת החוקה אשרה את הצעת החוק לפסילת ראיה שהושגה שלא כדין

הצעת החוק מקנה לביהמ"ש את הסמכות שלא לקבל ראיה אם סבור הוא כי קבלתה תפגע בזכות להליך הוגן. שר המשפטים סער שקידם את החוק: "מחויב לחזק את זכויות האזרח בהליך המשפטי"
רונן לוי |
שר המשפטים גדעון סער בכנסת. צילום: פלאש 90

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה את הצעת החוק לפסילת ראיה שהושגה שלא כדין. החוק המוצע מעגן את שיקול הדעת השיפוטי לפסול ראיה שהושגה בניגוד לדין. הצעת החוק מבהירה, כי הכלל יחול על כל ראיה – הודאת נאשם, הודעת עד או ראיה חפצית. שר המשפטים גדעון סער, שקידם את הצעת החוק החל משנת 2005, אמר לאחר האישור כי הוא "מחויב לחזק את זכויות האזרח המתמודד בהליך המשפטי". לדבריו, יש "ערך רב הן בעיגון הכלל בחוק והן בהרחבתו".

החוק מעגן לראשונה בחקיקה את סמכות בית המשפט לפסול ראיה שהושגה שלא כדין. בנוסף, החוק מחיל את כלל הפסלות על כל סוגי הראיות החל מהודאת נאשם, הודעת עד וראיה חפצית.

חוק מתגלגל מ-2005

בהצעת החוק נכתב כי: ״בית המשפט הדן במשפט פלילי רשאי שלא לקבל ראיה, ובכלל זה הודעה, חפץ או כל ראיה אחרת, אם שוכנע שהראיה הושגה שלא כדין וכי קבלתה במשפט תפגע בזכות להליך הוגן, בשים לב לאינטרס הציבורי בקבלת הראיה״. עוד קובע התיקון, כי הוא יחול ״גם אם הושגה הראיה תוך הפרת הדין כלפי מי שאינו הנאשם״ (למשל – עד).

החוק עצמו הוגש לאחר שהצעת חוק פרטית של סער מהכנסת הקודמת נבחנה במשך כשנה בעבודתה של הוועדה המייעצת לשר המשפטים לעניין סדר דין פלילי וראיות בראשות שופטת בית המשפט העליון (בדימוס) עדנה ארבל.

שר המשפטים סער אמר כי מדובר מבחינתו בסגירת מעגל, מאחר ואת הצעת החוק הראשונה שלו בנושא הזה הגיש עוד בשנת 2005. "מדובר", אמר לאחר האישור בוועדת החוקה, "על מהלך חשוב המגן על 3 ערכים חשובים: טוהר ההליך השיפוטי, הזכות של נאשמים להליך הוגן וחובת רשויות אכיפת החוק לפעול בגדרי החוק. אני רואה ערך רב הן בעיגון הכלל בחוק ובהרחבתו. כפי שהתחייבתי במערכת הבחירות ועם כניסתי לתפקיד – אני מחויב לחזק את זכויות האזרח המתמודד בהליך המשפטי מול מערכות המדינה רבות העוצמה, וכך אמשיך לעשות".

_______________________________________________

עו"ד אמיר מורשתי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות