האם ניתן להשכיר שירותי אדם ללא כל תמורה?

חסר ישע המשותק ברגליו ביקש ממכר ללוות אותו לטיול לחו"ל, בלי תמורה אך בתשלום הוצאותיו. אולם במהלך הנסיעה השניים רבו והמלווה עזב, האם עליו לשלם פיצוי?
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

שופטת בית משפט השלום בתל אביב, כוכבה לוי, דחתה את מרבית התביעה שהגיש נכה משותק בשתי רגליו, נגד אדם שליווה אותו לטיול בחו"ל ללא כל תמורה, זאת לאחר שהצדדים הסתכסכו במהלך הטיול והמלווה נתבע לשלם פיצוי. בית המשפט קבע כי בחוזה שבין הצדדים לא נקבע שהתובע זכאי ליהנות משירות הנתבע, בכל תנאי. לצד זאת, חייבה השופטת את הנתבע ב-100 שקלים בלבד על הוצאת לשון הרע, על כך שהמלווה כינה את התובע "חזיר", "נכה נזקק" ואיחולי "שיקבל נמק בשתי הרגליים".

על פי כתב התביעה התובע כאדם נכה, חסר ישע מוגבל ומשותק בשתי רגליו, הסכים עם הנתבע שהוא "ילווה אותו", על חשבון התובע בנסיעתו לגרמניה לצורך ביצוע הכשרה והדרכה לגלישה בגלשני אוויר. על פי גרסת התובע, הוא התחייב לשאת בהוצאות טיסתו של הנתבע לצורך הליווי כאמור, יישא בהוצאות השכרת הרכב – שאמור היה לשרת את התובע – בהסעות לקורס הגלישה האווירית, יישא בהוצאות דלק ומזון גם של הנתבע ותמורת זה יסור הנתבע למרותו. כפי שמתאר התובע בתביעתו, על פי הסיכום בין הצדדים הוא רכש כרטיסי טיסה, הזמין חדר לשניים ושכר רכב.

בשלב מסוים, כך נטען, בין הצדדים נפלו חילוקי דעות פרסונליים כאשר כתב התובע לנתבע – "תתקשר אלי בבקשה", ענה לו הנתבע: "אני כבר בשדה". כעבור שעה הגיב התובע "בבקשה אל תנטוש אותי. אני מצטער עם פגעתי בך".

לטענת התובע, נתגלע הסכסוך בין הצדדים על רקע העובדה שהוא ביקש מהנתבע שלא להעלות תמונות שלו לקבוצת הוואטספ עד לאחר טיסת הסולו – גרסה שלא נתמכה בראייה חיצונית כלשהיא. כשהסתבר לו שהנתבע העלה תמונות שלו – של התובע, ביקש ממנו להסיר את התמונות מקבוצה ששניהם נמנים על חבריה. "במקום לכבד את רצונות התפרץ עליו הנתבע …".

"ננטשתי במדינה זרה"

לטענת התובע הוא "נינטש – ממש כך", כאדם חסר ישע במדינה זרה תוך שהנתבע גורם לו נזקים ממוניים ולא ממוניים ואף משפיל אותו בעיני חוג חבריו בשל מומו, בז לו וביזה אותו – מעשים העולים במובהק לשיטתו לכדי עוולות חוזרות ומטרידות של פרסום לשון הרע ופגיעה בפרטיות.

השופטת, שדחתה את התביעה ברובה, ציינה כי גם אם נכרת חוזה בין הצדדים שתנאיו עלומים, הרי שחוזה זה אינו כולל תנאי על פיו יהיה זכאי התובע ליהנות משירות הנתבע, בכל תנאי, ובהתעלם באופן טוטלי מהתייחסות התובע כלפיו.

"לא ארחיב ולא אצפה לאסירות תודה מצד התובע אלא שביחס הוגן ומכבד הוא בהחלט חייב מה גם שהנסיבות מצביעות על 'התנדבות' של הנתבע ללוות את התובע במשך 7 ימים ללא תמורה ממשית", כתבה השופטת בהחלטתה.

עוד הוסיפה: "התביעה הכספית בעילות השונות מלבד לשון הרע נדחית בזאת. התביעה בגין פרסומי לשון הרע מתקבלת באופן מזערי. הגם שניתן לראות בכינוי 'חזיר', 'נכה נזקק', באיחולי -'שיקבל נמק בשתי הרגליים', שמאחל ומייחס הנתבע לתובע בבחינת לשון הרע שיש בה לפגוע ולבזות את התובע, הרי שהקשר הדברים ותרומתו של התובע לסכסוך בין השניים, שתיאר עצמו בפני חבריו כחסר ישע יש בה למזער את חומרת הפגיעה ככל שעסקינן בפרסום לשון הרע".

______________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת כוכבה לוי

_____________________________________________________

עו"ד תום שנפ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות