זוכה מתקיפה מפקד תחנת לב הבירה: "לא פלילי אלא משמעתי"

שופטת השלום בי-ם קבעה כי קצין המשטרה שהואשם בתקיפת מפגין בן 12 במהלך הפרות סדר פעל בצורה אסורה ומיותרת אך הדבר אינו מגיע לכדי פלילים וכי היה ניתן למצות את הדין עמו בתוך הארגון
אייל חן |
עו"ד יוני ג'ורנו
שוטר, ארכיון.

שופטת בית משפט השלום בירושלים, ג'ויה סקפה שפירא, זיכתה את ניצב משנה שמעון מרציאנו מפקד תחנת המשטרה "לב הבירה" בירושלים, שהואשם בעבירות תקיפה נגד מפגין במסגרת הפרות סדר. בהחלטתה ציינה השופטת כי אף שהמעשים "אסורים ומיותרים" ניתן היה למצות עם הקצין את הדין במישור המשמעתי בלבד. "אין כל ספק כי מעשה האלימות שהפנה כלפי המפגין לאחר מעצרו היה אסור ומיותר, ואולם מכלול הנסיבות במקרה דנן חייבו את מיצוי הדין עם הנאשם במישור המשמעתי, וזאת בהתאם לתבחינים שנקבעו בהנחיה המקצועית המתווה את מדיניות האכיפה בעניין זה", כתבה השופטת בהכרעת הדין.

על פי כתב האישום הנאשם פיקד על כוח משטרתי אשר אבטח הפגנה רבת משתתפים של מפגינים מהמגזר החרדי בירושלים ופעל למניעת הפרות סדר. בשלב מסוים הפכה ההפגנה לאלימה והיא כללה הפרות סדר, לרבות הבערת פחי אשפה, יידוי אבנים לעבר שוטרים והשמעת קריאות גנאי וגידופים כלפיהם.

במהלך ההפגנה, סמוך לחצות, החל הנאשם לרוץ לעבר קבוצת מפגינים, אשר על פי החשד השליכו אבנים לעבר הכוח המשטרתי. נער, כבן 12, שעמד יחד עם יתר המפגינים במקום, החל לברוח מהנאשם, כמו יתר המפגינים. הנאשם תפס אותו, אחז בו ודחף אותו בחוזקה לעבר קיר אבן שמצוי במקום. כתוצאה מכך הוטח הנער בקיר ונפל ארצה.

תנאי שטח קשים

בשלב זה, כך על פי האישום, בעוד מרציאנו רוכן מעליו הצטרפו אל הנאשם שני שוטרים נוספים. או אז, בעוד שהנער ישב על הקרקע וצעק "לא עשיתי כלום", אך לא התנגד ולא עשה כל פעולה אחרת, סטר לו הנאשם בפניו ללא כל סיבה או הצדק.

סמוך לאחר מכן, בהמשך הפעילות, הבחין מרציאנו בנער אחר, אשר אחז בידו בטלפון נייד ותיעד בצילום את הובלתו של הנער על ידי שוטר אחר. מרציאנו אחז בצווארון חולצתו באזור העורף, הדף אותו בחוזקה והפילו ארצה, לעבר שיחים המצויים במקום.

השופטת סקפה שפירא, שזיכתה את הקצין, ציינה בהחלטתה כי מעשיו היו אסורים ומיותרים, אולם היה נכון למצות את הדבר במישור המשמעתי בלבד.

"מעשיו של הנאשם באירוע", כתבה השופטת בהחלטתה, "בוצעו בתנאי שטח קשים, כשהוא נאלץ להתמודד עם מאות מפגינים שהשליכו אבנים וחפצים וקראו קריאות נאצה קשות, לאחר עבודה מאומצת של שעות ארוכות ולאחר ששוטרים שהיו תחת פיקודו סירבו לחתור למגע עם המתפרעים והוא נאלץ לעשות זאת בעצמו".

"אין כל ספק כי מעשה האלימות שהפנה כלפי הא' לאחר מעצרו היה אסור ומיותר, ואולם מכלול הנסיבות במקרה דנן חייבו את מיצוי הדין עם הנאשם במישור המשמעתי, וזאת בהתאם לתבחינים שנקבעו בהנחיה המקצועית המתווה את מדיניות האכיפה בעניין זה", כתבה השופטת בהכרעת הדין.

______________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת ג'ויה סקפה שפירא

_____________________________________________________

עו"ד יאיר בן שטרית

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות