הבעל המכה ביקש התחשבות מביהמ"ש: "אמי נרצחה ע"י אבי לנגד עיני"

שופט השלום בנתניה קבע כי נסיבות חייו הקשות של הנאשם אינם מהוות סיבה לביטול הרשעתו: "נהג ברעייתו משל הייתה חפץ ולא היסס לנקוט כלפי אלימות פיזית ומילולית"
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

שופט בית המשפט השלום בנתניה, גיא אבנון, גזר שנת מאסר בפועל נגד צעיר בן 28, שהורשע בריבוי עבירות אלימות במשפחה ולמרות שקצינת המבחן המליצה לבטל את הרשעתו השופט אבנון התעלם מההמלצה וקבע כי חשוב לתת עונש ההולם את חומרת העבירות והצטברותן, דבר שגובר על נסיבותיו הייחודיות של הנאשם. "הנאשם נהג ברעייתו משל מדובר בחפץ ולא היסס לנקוט כלפיה אלימות פיזית ומילולית, תוך ביזויה והשפלתה", כתב השופט וציין כי נסיבות חייו הקשות אינם מהוות סיבה לביטול הרשעתו.

מכתב האישום עלה כי, הנאשם והמתלוננת במלון באילת. על רקע ויכוח שנתגלע ביניהם, סטר הנאשם בפניה של המתלוננת, משך בשערה, השליך אותה על המיטה, ולקח ממנה את מכשיר הטלפון שלה. למחרת, משסירבה לשוחח עמו, שב ותקף הנאשם את המתלוננת כשמשך פעם נוספת בשערות ראשה. במקרה אחר בשל ויכוח לקח את הטלפון הנייד של המתלוננת וזו ביקשה מהנאשם להשיב לה את הטלפון, באומרה כי "אתה כמו אבא שלך".

אז, לפי כתב האישום, הנאשם סטר בפניה של המתלוננת, ירק בפניה, קרע את השרשרת מצווארה, קרע את חולצתה, ונשך בפניה באופן שהסב לה חבלה. לאחר מכן שלח לה מסרון בו כתב: "קשה לי עם מה שהיה.. אני ממש מצטער אני אוהב אותך". כתב האישום מציין מקרים נוספים של אלימות מצידו של הבעל.

המקרה ששינה את מסלול חייו

בתסקיר המבחן צוין כי הנאשם בהיותו בן 18, היה עד לרצח אמו ביריות על ידי אביו, אשר התאבד לאחר האירוע. הרצח אירע לאחר שהאב הורחק מביתו בשל אלימות מתמשכת כלפי האם.

טראומה מורכבת זו שינתה את מסלול חייו של הנאשם, שחווה בעקבותיה אובדן דמויות הוריות, אובדן בית, עומס רגשי ניכר. לאחר התלבטות המליצה קצינת המבחן לבטל את הרשעתו של הנאשם, מתוך הערכה כי השתלבות בטיפול תפחית מאוד את הסיכון לחזרה על מעשיו, וכן לנוכח גילו הצעיר, היעדר הרשעות קודמות, חשש מפגיעה בדימויו העצמי ומפגיעה ביכולת השתכרותו והשתלבותו התעסוקתית והחברתית, בפרט בהיעדר גורמי תמיכה.

השופט אבנון, שדחה את המלצת שירות המבחן, ציין כי רצף האישומים עליהם נתן הנאשם את הדין מורכב מאירועים חמורים יותר וחמורים פחות, אך ההצטברות לימדה על נאשם ש"נהג ברעייתו משל מדובר בחפץ, קניינו הפרטי שהוא רשאי לעשות בו ככל שיחפוץ, וכאשר העזה לפעול בדרך שחרגה מרצונו, לא היסס לנקוט כלפיה אלימות פיזית ומילולית, תוך ביזויה והשפלתה".

"המלצת שירות המבחן, בין אם לביטול ההרשעה, ובין אם לענישה מקלה באורח קיצוני, אין לה על מה שתסמוך. חומרת העבירות בהן הורשע הנאשם, כמו גם ריבוין, אינן עומדות בתנאי הראשון שנקבע בפסיקה, קרי, סוג העבירה וחומרתה אינן מאפשרות לבטל את ההרשעה. למעלה מן הצורך אוסיף כי הנאשם לא הצביע על נזק מוחשי, קל וחומר כזה המצוי בעוצמה העולה על הצורך במתן גושפנקא של הרשעה בדין למי שביצע מעשים כה קשים וחמורים", ציין השופט בגזר הדין.

______________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט גיא אבנון

_______________________________________________________

עו"ד מיכאל כרמל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות