מי מנסה לעקוץ את יוצאי בריה"מ לשעבר?

המשטרה מזהירה את הציבור מפני הונאה טלפונית המבוצעת בעיקר נגד קהילות יוצאי חבר העמים. זאת, על רקע עליה במספר התלונות שדווחו מהן עלה דפוס פעולה דומה
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

המשטרה מזהירה מכך שבחודשים האחרונים קיימת עלייה בעבירות הונאה וקבלת דבר במרמה שמבוצעות בעיקר נגד קהילות יוצאי חבר העמים. ההונאה מתרחשת באמצעות יצירת קשר טלפוני והתחזות העבריינים לאנשי חוק או נציגי בנק וחברות אשראי. המגמה באה לידיי ביטוי בתלונות שהוגשו במשטרה שבמרכזן עומד דפוס פעולה דומה.

דפוס הפעולה הינו שהקורבן קיבל שיחת טלפון ובה עבריין המתחזה לעובד בנק או חברת אשראי, ומזהיר את הקורבן מפני ניסיון לפרוץ לחשבונו האישי. בחלק מהמקרים, לאחר השיחה הראשונית לכאורה מחברת האשראי או הבנק, יוצר קשר עם הקורבן אדם המתחזה לאיש חוק או שוטר, הדורש ממנו את פרטיו המזהים כולל פרטי גישה לחשבון הבנק באמצעות אפליקציה, וזאת באמתלה של לבלום את ניסיון הפריצה לחשבונו, ומוקמת הלוואה בשמו.

חשבון הבנק נפרץ

במקרים אחרים, נאמר לקורבן שכרטיס האשראי שלו בוטל והוא נדרש להפקיד כסף לחשבון 'האשראי החדש' שנופק לו ע"י חברת האשראי.

בשלב זה, הקורבן נדרש למשוך במזומן את כספי ההלוואה שהופקדו בחשבונו, ולהעבירם לידיו של אדם שמגיע לפגוש בו. או להפקיד כסף לחשבון האשראי החדש שנפתח לו כחלופה לאשראי שבוטל, וזאת באמצעות עמדות ציינג'ים 'מזומן בזמן' הפרוסות במקומות שונים בארץ. השיחות המתחזות מתקבלות ממספרי טלפון אמיתיים של חברת האשראי, הבנק ותחנת המשטרה.

במשטרה מדגישים, שאם אין בידי מקבל השיחה אינדיקציות המעידות על כך שאכן חשבון הבנק נפרץ – יש להניח שמדובר בהונאה וליצור קשר באופן אישי עם הבנק או חברת האשראי עפ"י המספרים המפורסמים באתרים הרשמיים. במשטרה המליצו להעביר הודעה זו לבני משפחה וחברים על מנת להזהיר אותם משיטת הונאה זו.

הונאת משקיעים: מכרו עסקים כושלים וגרפו מיליונים

אתמול (יום ב') פורסם כי פרקליטות מחוז ירושלים הודיעה לבא כוחם של אורן כהן, אלון כהן ורחל רובינשטיין כי נשקלת האפשרות להגיש נגדם כתב אישום, בכפוף לשימוע, כל אחד על פי חלקו, בחשד לביצוע עבירות של הונאה, מרמה, עבירות מס, עבירות הלבנת הון, עבירות פשיטת רגל ועבירות של הונאת נושים. וזאת לאחר שיזמו והפעילו מיזם מכירת עסקים כושלים תוך הצגת מצג שווא כי מדובר בעסקים רווחיים.

על פי כתב החשדות, בשנים 2021-2017 רכשו האחים אורן ואלון כהן עסקים כושלים בסכום נמוך ופרסמו אותם למכירה במקומונים במגזר החרדי. העסקים הוצגו בכזב כרווחיים ואורן הציג עצמו בכזב כבעל העסק, השתמש בשמות בדויים ונהג לספר לקונים הפוטנציאלים, בין היתר, כי מדובר בעסק רווחי ביותר.

מוטטו כלכלית את הרוכשים

החשודים, כך לפי החשד, הציגו מצגי שווא שונים ומתוחכמים באמצעותם הונו את הקונים הפוטנציאליים ושכנעו אותם לרכוש עסקים כושלים בסכומים של מאות אלפי שקלים.

קורבנות העבירה שרכשו את העסקים הכושלים, גילו עד מהרה כי הונו ונאלצו למכור את העסק שרכשו מהחשודים לאחר שנגרמו להם הפסדים של מאות אלפי שקלים, אשר מוטטו אותם כלכלית. בכתב החשדות מצוינים עשרה אירועים שונים בהם מכרו החשודים במרמה עסקים שונים, בין היתר, פיצריות, מכבסה ומסעדות. כתב החשדות מייחס לחשודים עבירות מרמה בהיקף של כ-5 מיליון שקלים.

_______________________________________________________________

עו"ד בן מעוז

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות