המתכון הסודי לנישואים מאושרים  – הסכם ממון

לצד ההתרגשות של ארגון החתונה, כדאי לכם לשקול לערוך הסכם ממון. הצעה זו עלולה להישמע לכם מאוד לא רומנטית וסותרת את הרעיון האהבה הגדולה שביניכם, אך המציאות מלמדת כי הסכם ממון דווקא יכול לתת לכם שקט נפשי ולסלול את הדרך לנישואים מאושרים.
עו"ד גלית צור |
עו"ד דיני משפחה גלית צור

דואגים לעתיד

עבור חלק מן האנשים, הסכם ממון  עשוי להתפס כאקט ציני, אשר הצד המבקש אותו מביע למעשה חוסר אמון בבן/בת הזוג. אולם, בפועל, הסכם ממון מעניק לבני הזוג ביטחון אישי, וודאות משפטית וכלכלית. בחתימתם על הסכם זה, יכולים הצדדים לקיים חיי נישואין מאושרים, בידיעה ברורה כי מערכת היחסים שלהם נטולת אינטרסים כלכליים. כמו כן, הצדדים מבטיחים כי היה וייפרדו בעתיד, מכל סיבה שהיא, לא ייווצר ביניהם סכסוך כלכלי משחלוקת הרכוש נקבעה מבעוד מועד וזאת על פי שיקול דעתם ורצונם האישי.

מטבע הדברים, קשה לחשוב על עריכת הסכם ממון כאשר מערכת היחסים בין בני הזוג פורחת, שהרי בשלב זה, בדרך לחופה, לא עולה על דעת הצדדים כי אי פעם ירצו להיפרד. אולם, לצד הרומנטיקה, חשוב לזכור כי אחוז הגירושין הוא גבוה ועל כן קיים סיכוי כי מערכת היחסים בין הצדדים תעלה על שרטון. משכך, כדאי וחשוב לערוך הסכם ממון אשר יבטיח כי במקרה של גירושין, לא ייקלעו הצדדים למאבק משפטי על רקע כלכלי ויוכלו לסיים את הליך הגירושין באופן מהיר וקל יותר.

 

מי צריך הסכם ממון?

נהוג לחשוב כי הצורך בהסכם ממון עולה רק כאשר קיים פער כלכלי משמעותי בין בני הזוג, למשל כאשר בת הזוג מביאה עמה דירה לנישואין, או כאשר לבן הזוג יש עסק משגשג ורווחי. אמנם, ככל שישנו פער כזה, חשיבותו של הסכם ממון עולה משהוא אכן יעניק הגנה לבעל הרכוש, אולם, הסכם ממון רלוונטי לכל זוג באשר הוא. זאת משום שמדובר בהסכם צופה פני עתיד ועל כן, אף אם ערב נישואיהם אין בבעלות מי מבני הזוג נכסים רבים, הרי כי לאורך שנות חייהם יחד, בוודאי יצברו רכוש מסוגים שונים, אשר עלול ליצור מחלוקת כספית ביניהם בעת גירושין.

כדי למנוע סכסוך משפטי על הרקע הזה ולהקל על הליך הגירושין, הן מבחינה אישית והן מבחינה כספית, כדאי לערוך הסכם ממון הקובע כאמור, מבעוד מועד את אופן חלוקת הרכוש בין בני הזוג במקרה של פרידה. ניתן לערוך הסכם ממון לפני או אחרי הנישואין, כאשר הסכם זה חשוב מאוד גם עבור זוגות ידועים בציבור, המקיימים חיי זוגיות ומשק בית משותף, אך אינם באים בברית הנישואין.

 

לאחד מכם יש דירה? אתם זקוקים להגנה מעורך דין הסכם ממון

עריכת הסכם ממון  היא פעולה חשובה ורלוונטית עבור כל זוג, אולם חשיבותו של הסכם זה מתחדדת כאשר יש פער כלכלי מהותי בין הצדדים ו/או כאשר אחד מבני הזוג מגיע לנישואין כשבבעלותו דירה.

מדוע? על פי דיני המשפחה, בעת גירושין, יש לבצע חלוקה בין בני הזוג של הרכוש המשותף, הוא רכוש אשר נצבר לאחר הנישואין. אולם לכלל זה יש חריג: היה והוכחה כוונת שיתוף בנכס, הוא ייחשב לרכוש משותף וייכלל באיזון המשאבים בין בני הזוג.חשוב לציין כי הפסיקה בעניין זה התרחבה מאוד ובתי המשפט הקנו זכויות בדירות כאלו לבן זוג שטען כי השקיע כספים בדירה וכי ניתנו לו הבטחות כאלה ואחרות. לכ,ן חשוב ביותר כי הסכם הממון עליו יחתמו הצדדים יהיה מפורט דיו וירד  לפרטים הנוגעים לתרחישים עתידיים שונים של שיתוף בני הזוג בדירה.חשיבות נוכחות עורך מקצועי ומנוסה, אשר עיקר עיסוקו בדיני המשפחה וילווה את התהליך  קריטית וקיים צורך להיוועץ עמו  טרם החתימה על הסכם ממון.

 

עו״ד גלית צור מתמחה בדיני משפחה לרבות הסכמי גרושין, הסכמי שלום בית לחילופין גרושין, גישור משפחתי, אימוץ ילדים, ניהול תיקי גירושין בביהמ״ש לענייני משפחה ובבית הדין הרבני, מזונות, פירוק שיתוף ואיזון משאבים, משמורת הוצל״פ בתיקי משפחה ועוד.עו"ד צור הינה מגשרת מוסמכת עם התמחות והסמכה ספציפיים גם לגישור משפחה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות