מדוע רמ"י פסלה הצעה מקוונת לרכישת דירה?

האם תקלה בשירות המקוון היא שמנעה מבני זוג שביקשו להשתתף במכרז להגיש את כל המסמכים לצורך רכישת דירה? והאם ביהמ"ש הכשיר את התמודדתם?
נעמה כהן |
זוג שותה קפה קורא מסמך
אילוסטרציה shutterstock

שופט בית משפט המחוזי נצרת, אשר קולה, קיבל עתירה של תובעים שהגישו מסמכים לרשות מקרקעי ישראל בדרך מקוונת, לאחר שרמ"י פירסמה מכרז מקוון להגשת בקשות להרשמה להגרלה לבחירת מגרשים, לטופס ההצעה צריך היה לצרף מסמכים שונים שהעותרים טענו שצירפו מסמכים אלו ונטען כי מסמכים אלו לא התקבלו אצלה. השופט הורה לרמ"י לשלם לעותרים הוצאות בסך 20 אלף שקלים.

העותרים טענו בעתירתם, שהינם בני זוג מחוסרי דיור והורים ל-3 ילדים, אשר ניגשו למכרז. לטענתם, הם צירפו את כל המסמכים הנדרשים בהתאם לתנאי המכרז, לרבות ת.ז. של שניהם, תצהיר מחוסרי דיור (נספח י' לתנאי המכרז), אישור מחוסרי דיור ותצהיר מילואים. בחודש ספטמבר, פורסמה באתר המשיבה רשימת ההצעות התקינות ואז הבחינו כי הצעתם לא הופיעה שם.

תקלה קטנה גדולה

לפיכך, כך לטענתם, הם פנו לרמ"י שטענו כי הם לא צירפו את המסמכים הנדרשים. העותרים טענו, כי שבו ופנו לרמ"י וטענו, כי להצעתם, שהוגשה במסלול של חסרי דיור, לא היה צורך בצירופו של אותו נספח ושבו וצירפו את כלל המסמכים, שצורפו לטענתם מלכתחילה, והוסיפו וטענו "לחילופין ולאור הטעות שנעשתה, ככל שרשות מקרקעי ישראל עומדת על צירוף המסמך, מבוקש לאפשר הגשתו מבלי לגרוע מן האמור לעיל" עוד נטען, כי רק לאחר 3 פניות נענתה פנייתם זו ונדחתה בקשתם.

השופט קולה שקיבל לבסוף את טענת העותרים קבע כי הוכח שהיה כשל, תקלה או הגדרה לא נכונה, ביחס לנספח ט'. עוד נקבע כי לא ניתנה לעותרים או לכל מציע אחרת, האפשרות, בזמן אמת, להדפיס קובץ PDF ובכך לאתר טעויות וכן המערכת המקוונת כולה, הייתה בשליטת רמ"י, ולא בשליטת העותרים, ומשכך אך טבעי הוא שרמ"י תוכיח שאכן לא היה כשל. טופס אישור הצעתם של העותרים לא צורף על ידי רמ"י וכן מדובר במכרז מרובה הצעות שאינן תקינות.

"מקבל אני את טענותיהם העובדתיות של העותרים, שאכן צירפו הם את כל המסמכים, שאכן צורפו לאחר מכן ומשכך בפני עובדה מוכחת, וסברות, או סטטיסטיקות, לא יכולות לשכנע בהיפוכם של דברים", כתב השופט קולה והוסיף: "התוצאה הינה, כי לאור כל מה שפורט לעיל, דין העתירה להתקבל ויש לצרף את הצעות העותרים כהצעה כשירה להצעות במכרז מושא העתירה ולאפשר להם להשתתף בהגרלת מגרשים המיועדים לכלל הציבור, בקטגוריה של חסרי דיור".

________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אשר קולה

________________________________________________________

עו"ד עמיחי זלצר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות