בגלל הסיכוי לשיקום: ביהמ"ש נמנע מלהרשיע בן 17

אף שהנער נאשם והודה בשורה של מקרים אלימים כלפי ילדים אחרים, בין השאר תוך שימוש בסכינים, קבע ביהמ"ש כי ירצה עבודות של"צ בלבד בשל מאמציו לחזור למוטב
דניאל בן חמו |
בעלו את הקטינה בזה אחר זה. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

שופטת בית משפט לנוער בנתניה, ליזי פרוינד, נמנעה מהרשעה בפלילים של נער כבן 17, שהואשם במספר עבירות אלימות ורכוש והטילה עליו לבצע 150 שעות של"צ וכן יתחייב שימנע במשך 12 חודשים מביצוע כל עבירת אלימות לרבות איומים וכן כל עבירת רכוש. ביהמ"ש החליט לאפשר לנער להמשיך בתהליך השיקום שהחל ואף הביע סיפוק רב מהדרך שעשה עד כה."כמי שליוותה את הנאשם בדרכו זו משך שנים", כתבה השופטת, "אציין את הפער, הבלתי נתפס, בין הילד שהופיע בפניי תחילה לבין מי שעומד בפניי לדין היום. אפילו יכולת פשוטה של הבנת הנאמר, נחזתה אז כיכולת שאינה ברת השגה. כעת מתפקד כנדרש ומגלה תובנות ראויות ושאיפות נורמטיביות, תוך התנסחות בוטחת – כל אלה מעוררים השתאות".

הנאשם הודה בעובדותיהם של שבעה כתבי אישום מתוקנים שעניינם עבירות אלימות ורכוש שהוגשו במהלך השנים 2016-2021, מאז היה בן 12, אותם צרף זה לזה. על פי כתבי האישום, בעת שהיה בן 12 ניגש הנאשם לחבורת קטינים ששחקו במקום עם בלוני מים והורה להם למסרם לידיו. עת סירבו הקטינים לעשות כן, הניף לעברם סכין מטבח וחזר על דרישתו. כשנכנעו לאיומיו, זרק עליהם את בלוני המים וברח מהמקום.

במקרה אחר, כך לפי האישום, בגיל 14 במהלך שיעור בבית הספר בתגובה לבקשת המורה מהנאשם להפסיק להפריע למהלך השיעור, איים בפגיעה בגופה כשאמר לה "תכף אני אתן לך בוקס" ודחף אותה בכתפה. באותה שנה בזמן הלימודים, עת שיחק הנאשם כדורגל בבית הספר נצמד לקטין אחר. לאחר שזה הרחיקו מעליו, תקף אותו הנאשם בסטירת לחי אשר מעוצמתה נפלו משקפיו.

בגיל 15 העבירות הסלימו כאשר נכנס הנאשם יחד עם חברו לחנות מוצרי חשמל בנתניה וצעק "זה שוד, תפתחו את הקופות". בתגובה, הורה בנו של בעל החנות לנאשם לצאת מיד מהחנות וקרא לאביו שהיה באותה עת בקומה השנייה של העסק. הנאשם הוסיף ואמר לשניים "אני אשרוף לכם את החנות" והורה לחברו להתקשר לגורם שלישי כמוטיב מאיים. בעל החנות אחז בנאשם על מנת למנוע ממנו לברוח והוזעקה משטרה, אך זה נמלט ובסופו של דבר נתפס בקרבת מקום על ידי השוטרים.

ביקש הזדמנות נוספת

עוד באותה שנה בקניון עיר ימים בנתניה, ביקש המתלונן להיכנס לשירותי הקניון, משהתקרב לכניסת השירותים פגש בנאשם וחברו ששחקו באותה עת במכונת שטיפת הרצפות ומנעו ממנו לעבור. לאחר שעלה בידו של המתלונן להיכנס לשירותים, העיר לנאשם וחברו כי התנהגותם אינה ראויה, בתגובה איגפו אותו השניים משני צדדיו באומרם "מה אתה רוצה מכות?" והנאשם אף בעט בגבו. לפני כשנה הוא גנב בשמים באלפי שקלים מחנויות בקניון עיר ימים בנתניה. והשנה בעת ששהה בפנימייה תקף מדריך שהתווכח עם חברו ולאחר מכן אף גרם נזק.

אחיותיו של הנאשם, סיפרו בבית המשפט כי בעת ביצוע העבירות הנאשם היה צעיר מאוד ולא הבין את השלכות מעשיו, על אף תמיכת המשפחה לא קיבל את הכלים הנכונים להתמודד עם סביבת מגורי המשפחה בשכונה מאוד בעייתית, כהגדרתן. כיום עבר שינוי משמעותי, מגלה אחריות, ברצונו להתגייס ולזכות בהזדמנות נוספת. על כן ביקשו – "לראות אותו באור ולא בחושך".

השופטת פרויינד שהחליטה כי האינטרס הינו שיקום הנאשם, ציינה שעיקרן של העבירות רכוש והפעלת אלימות פיזית או מילולית הן כלפי קטינים והן כלפי בגירים תוך גילוי בריונות ברורה ובוטה והעדר מורא מן החוק והתנהגותו הנשנית, כנלמד מצבר כתבי האישום, מלמדת על אימוץ נורמות התנהלות פסולות כתגובה ובמקום בו אינו שבע רצון מתגובת האחר.

התקדמות מעוררת השתאות

"על בית המשפט להביע שאט נפש מביצוע מעשי אלימות בכלל ובפרט כאשר אלה מבוצעים בחבורה כנגד קטין אחר, כפי שנעשה גם בענייננו ", כתבה השופטת בהחלטתה. "כבר נפסק לא אחת בעניינים אלה כי על הענישה לבטא את סלידתה של החברה מן האלימות החמורה, חסרת התכלית, הנעוצה בעניין של מה בכך ולהרתיע מפני תפיסתו עולם שגויות המסכנות את שלום הציבור כולו".

למרות זאת ציינה השופטת פרויינד כי כאשר מדובר על עבריין קטין יש לתת במלאכת האיזון האמורה משקל רב במיוחד לנסיבותיו האישיות של העבריין, לגילו ולסיכויי שיקומו. "כמי שליוותה את הנאשם בדרכו זו משך שנים", כתבה השופטת, "אציין את הפער, הבלתי נתפס, בין הילד שהופיע בפניי תחילה לבין מי שעומד בפניי לדין היום. אפילו יכולת פשוטה של הבנת הנאמר, נחזתה אז כיכולת שאינה ברת השגה. כעת מתפקד כנדרש ומגלה תובנות ראויות ושאיפות נורמטיביות, תוך התנסחות בוטחת – כל אלה מעוררים השתאות. כך ממש. דומה שיש בכך, להוות מסר ומקור הסקת מסקנות לכל העוסקים באבחון והשמה".

_______________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת ליזי פרוינד

________________________________________________________________

עו"ד מור עטיה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות