הצעת חוק: דגימות עברייני מין יישמרו ל-50 שנה

ועדת החוקה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה המבקשת לקבוע כי ערכות הדגימה יישמרו במחסן הראיות המשטרתי וייפתחו בהתאם לבקשת הנפגעים
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה Envato

ועדת החוקה אישרה פה אחד לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לפיה דגימות של נפגעי עבירות מין יישמרו ל-50 שנים לבקשתם. ערכות הדגימה יישמרו במחסן הראיות המשטרתי ללא פתיחתן אלא לבקשת הנפגע/ת. ערכות הדגימה שנלקחו לפני תחילת החוק יישמרו בבתי החולים או במוסד אחר של משרד הבריאות ויועברו למרלוג המשטרה אם הנפגע יבקש זאת.

הצעת החוק נועדה להסדיר את אופן שמירת הדגימות הביולוגיות הנלקחות מנפגעי ונפגעות עבירות מין, ללא שימוש בהן במקרים שבהם הנפגע/ת לא מעוניינים להגיש תלונה וזאת כדי שאם יבקשו בעתיד לעשות כן, ניתן יהיה להשתמש בדגימות לצרכי זיהוי התוקף בחקירה משטרתית וגיבוש ראיות למשפט.

בהצעת החוק המקורית נקבע כי כלל הדגימות יועברו למכון לרפואה משפטית לצורך הפקת דנ"א וישמרו שם ללא הגבלת זמן לטובת הליכי חקירה ומשפט עתידיים. זאת בשונה מהמצב כיום, בו אם לא מוגשת תלונה תוך שלושה חודשים מושמדת הדגימה. במהלך הכנת הצעת החוק בוועדה, הוסכם כי הדגימות יישמרו – במרלוג – מחסן הראיות המשטרתי, וזאת כדי לאפשר שמירה לטווח ארוך יותר בתנאים הולמים יותר. המשטרה העריכה בדיונים כי עלות החוק תעמוד על מיליון שקלים.

מחלוקת עם המשטרה

חברי הוועדה הגיעו לפשרה במחלוקת מול המשטרה, על שלב הביניים שדרשה הוועדה שיאפשר לנפגעת לדעת האם יש זרע בדגימה גם ללא פתיחה בחקירה פלילית כאשר הנפגעת תוכל לקבל את המידע בחדרים האקוטיים בבתי החולים.

יו"ר הועדה ח"כ גלעד קריב ציין כי "לא הסכמנו להכפיף את הזכות של נפגעת עבירה לדעת אם נאנסה או לא, ליעילות החקירה המשטרתית. הזכות הזו של הנפגעת לדעת קודמת".

בהתייחסו לדברי המשטרה שהחומר הגנטי עלול לא להספיק לצורך התלונה במשטרה, אמר ח"כ קריב כי "החוק לא מנוסח מספיק טוב ביחס בין הסכמה לנטילת הדגימה לבין הסכמה לשימוש. זה חייב להיות ברור. ברגע שהמשטרה סירבה לעשות תהליך דו שלבי במרלוג, ייתכן שהבדיקה הראשונה בחדר האקוטי תהיה בדיקה של קיומו של חומר זר והיא תהיה פחות טובה".

"לא הסכמנו" הוסיף ח"כ קריב, "להכפיף את הזכות של נפגעת עבירה לדעת אם נאנסה או לא, ליעילות החקירה המשטרתית. הזכות הזו של הנפגעת לדעת קודמת. אין כרגע בחוק בנוסחו את אבן הראשה של ההסדר שגיבשנו כאן שהמשטרה אסור לה לפתוח את הערכה הפורנזית בלי הסכמה שנייה בכתב של הנפגעת. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שהנפגעת מגיעה לחדר האקוטי במצב נפשי מורכב, לכן הלכנו על הקונסטרוקציה שיש הסכמה אחת ללקיחת בדיקה פורנזית ויש הסכמה אחרת שגם היא בכתב לפתיחת הערכה".

____________________________________________________________

עו"ד שפיק דרבאשי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות