זהירות ברשת: כך תגנו על עצמכם מתרגילי עוקץ

בעידן הווירטואלי אנחנו מנהלים את חיינו דרך רשתות ומסכים וממתינים לנו שם נוכלים רבים. איך נמנע מהם? עו"ד ליאור שבי, חלוץ בייצוג נפגעי הונאות דיגיטליות, מסביר
%d7%9e%d7%a2%d7%99%d7%99%d7%9f-%d7%9c%d7%91%d7%99%d7%90 |
עו"ד ליאור שבי
עו"ד ליאור שבי

החיים שלנו מתנהלים כיום, במידה רבה, באופן וירטואלי – דרך רשתות ומסכים.

זה אומר חלק עצום מחיי המסחר והכלכלה – ואיפה שיש כסף, יש נוכלויות והונאות.

יש הונאות שעתיקות כמו המין האנושי, ורק עברו התאמה קלה לעידן הדיגיטלי.

כך הדבר עם עקיצות כמו "הנסיך הניגרי" המפורסם, שפעם היה עובד דרך מדור המודעות האישיות בעיתון, במקום באימייל.

מנגד יש הונאות שאפשריות רק בעידן המידע האינטראקטיבי והמיידי שמתאפשר באמצעות רשת האינטרנט, וסוג זה של הונאות מקבל הכרה הולכת וגוברת כתחום פלילי בפני עצמו.

עו"ד ליאור שבי הוא אחד החלוצים בישראל בתחום זה, שחשיבותו הולכת וגוברת בזמנים של אי-ודאות כלכלית, משבר קורונה למשל ועוד, בהם אנשים פגיעים במיוחד לפיתוי של כסף גדול ומכה מהירה באמצעות אתרי מסחר ברשת.

עו"ד שבי אצל ליאת ברטוב שדה בתוכנית "כן או LAW" באתר אוביטר, ומסביר מהי הסכנה החדשה הזו האורבת לחסכונותינו, כיצד להימנע ממנה – ומה לעשות במקרה שכבר נעקצנו.

על קריפטו ופורקס שמעתם?

הונאות דיגיטליות הן כאלה המתחפשות לאפיק השקעה לגיטימי המתבסס על מכשירים פיננסיים שמבוססות על רשתות מחשב. המכשירים הללו נחלקים בעיקר לשלושה סוגים עיקריים: אופציות בינאריות, פורקס, ומטבעות דיגיטליים, או מה שמכונה מטבעות קריפטו.

עו"ד ליאור שבי מסביר שבעוד האופציות הבינאריות נאסרו בישראל כליל – ב-2016 נאסר על מכירתן לתושבי ישראל, ושנה לאחר מכן נוסף לחוק איסור גורף גם להקים זירת מסחר בישראל המיועדת לתושבי חוץ.

לעניין המסחר בפורקס, המסחר עדיין מותר על פי החוק (למספר חברות מצומצם מאוד), וכך גם המסחר במטבעות קריפטו כמו הביטקוין ודומיו.

אופציות בינאריות נאסרו למסחר בארץ ובעולם – בעיקר בכלל השם הרע שנוצר למדינה בעקבות ניהול "זירת סוחר" מפוקפקת שמפועלת על ישראלים, וגם משום שלמעשה מדובר בניגוד אינטרסים מובנה – ה"ברוקר" מרוויח כשאתם מפסידים, ובאופציות בינאריות אין עליות מתונות, ירידות קלות – זה קזינו לכל דבר.

או שמרוויחים, או שסכום ההימור הלך כולו.

נעקצתם? מה חשוב לעשות?

מהםןה דרכים לזהות שההצעה שנתקלתם בה בשיטוטיכם ברשת היא בעצם הונאה דיגיטלית ולא אפשרות השקעה לגיטימית?

(על רגל אחת – אם זה נשמע טוב מכדי להיות אמיתי, זה כנראה אכן לא אמיתי) – ולמה מענה זריז במיוחד הוא בעצם סיבה לחשד בתחום הזה.

עו"ד ליאור שבי מציין שבעוד כל אדם יכול, בתנאים מסוימים, להתפתות וללכת שולל אחר הבטחות נוצצות לרווח מהיר, רוב הנופלים בתחום ההונאות הדיגיטליות הם אנשים מבוגרים יותר, שפחות מסתדרים עם טכנולוגיה, ולכן קל יותר למכור להם בדיות בתחום.

עו"ד שבי מלמד כיצד להתגונן במקרה שכבר נפלתם בפח. חשוב מאד לתעד – כבר מהרגע הראשון, ובכל סוג של עסקה ברשת – את כל המגעים מול הגורם, גם להקליט שיחות, ולהגיע לגורמי האכיפה ולבית המשפט עם תיק מוכח שלא ייגמר בגרסה מול גרסה. אז תיזהרו שם ברשת.


עו"ד ליאור שבי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות