הקמת משפחה בקהילה גאה – כך תעשו זאת נכון

עו"ד רן רייכמן, בעל משרד מוביל לדיני משפחה, משרטט את הדרך המשפטית שתבטיח לבני זוג חד-מיניים את הזכויות המגיעות להם בכל שלב בדרך להקמת בית משלכם
עו"ד רן רייכמן |
עו"ד רן רייכמן

למרבה הצער, ישראל מפגרת אחרי מרבית המדינות המפותחות ביחסה לזכויות הקהילה הגאה. הסיבות לכך ידועות ועם כל כמה שהדבר אולי מקומם, זוהי עדיין המציאות וחשוב לדעת כיצד להתמודד איתה. בני זוג חד-מיניים, ובמיוחד כאלה המגדלים ילדים יחדיו, נאלצים להיעזר בליווי משפטי על מנת להבטיח זכויות שהחוק מקנה באופן אוטומטי להורים הטרוסקסואליים.

משרדנו מתמחה בשירותים אלה, אותם אפשר לחלק לארבעה תחומים עיקריים:

הסכם חיים משותפים

זהו הסכם ממון בין בני זוג חד-מיניים, המחליף את הזכויות האוטומטיות שנותן החוק לבני זוג נשואים. את ההסכם הזה ניתן לערוך כך שיתאים בדיוק לנסיבות, לצרכים ולהעדפות שלכם.

מדובר כמובן גם בענייני כסף ורכוש אבל לא רק – כך למשל ניתן בהסכם לוודא כי לבני הזוג יש הסמכות לקבל זה עבור זה החלטות רפואיות במקרה של מחלה קשה שגוזלת מן החולה את היכולת להחליט לבד.

לעתים מבקשים בני זוג דווקא לערוך הסכם בכדי לקבוע ולהבהיר כי אין ביניהם יחסי ממון וכי במקרה של פרידה לא תהיה חלוקת רכוש.

זוג חד מיני הומו להטב להט"ב
אילוסטרציה envato

בעצם מדובר באותו הסכם אותו עורכים ידועים בציבור הטרוסקסואליים, שבניגוד לבני זוג חד-מיניים, יש ביכולתם להינשא על פי חוק, אולם מסיבות אלה ואחרות השמורות עמם, הם אינם מעוניינים לעשות זאת. כל עוד אין באפשרותם של בני זוג חד מיניים להינשא בישראל, מומלץ להם לערוך הסכם ממון אשר יבהיר את זכויותיהם וחובותיהם ההדדיות.

הסדרי ראייה

בניגוד להורים הטרוסקסואליים, ששניהם בעלי זיקה גנטית לקטין, החוק אינו מכיר אוטומטית בזכויותיו של ההורה הלא-משמורן, וזה צריך להגיש תביעה בכדי לקבל את ההכרה הזו. הדבר נכון לא רק לבני זוג חד-מיניים אשר הקימו יחד בית וגידלו יחד ילד בטרם החליטו להיפרד, אלא גם לבני זוג גבר ואישה, אשר החליטו להביא יחד ילד לעולם מבלי להיות בני זוג רומנטיים.

גם במקרה זה, ההורה הלא-משמורן יצטרך להשיג הכרה מבית המשפט במעמדו, על סמך מעורבותו בחיי הקטין ובעיקר טובת הקטין. לאחר השגת הכרה עקרונית זו, אפשר להגיש תביעה להסדרי ראייה אם לא מצליחים להגיע להבנה עם ההורה השני.

עו"ד רן רייכמן

הסכמי הורות

בקהילה הגאה קורה לא אחת שגבר ואישה, שניהם בעלי נטייה חד-מינית גמורה, חוברים יחד אך ורק לצורך הולדת צאצא משותף.

במקרים אלה חשוב ביותר לערוך הסכם המפרט בדיוק את הזכויות והחובות של כל צד.

לעתים מדובר רק ב"תרומת זרע" כשהאם כלל אינה מעוניינת שהגבר ימלא תפקיד משמעותי בחיי הילד, ולעתים מתכוונים שני הצדדים לגדל את הילד בהורות משותפת של זוג "פרוד" לכל דבר.

בכל מקרה חשוב לערוך הסכם מדויק אצל עורך דין שמכיר את המלכודות בדרך.

צו הורות פסיקתי

צו זה בעצם הופך את בן או בת הזוג הלא-גנטיים לבעלי מעמד משפטי של הורה כלפי הילד. צו הורות פסיקתי יכול להתבצע בהסכמת שני בני הזוג, או במצב של פרידה ומחלוקת.

כאשר הוא מתבצע בהסכמה הוא בעצם מחליף תהליך של אימוץ, והוא עדיף על אימוץ מפני שהוא קל ומהיר יותר, ומפני שוועדות האימוץ שמרניות יותר מבתי המשפט ומקשות יותר, למרבה הצער, על זוגות גאים.

במקרה שבו בני זוג מאותו מין גידלו יחד קטין במשך תקופה בטרם החליטו להיפרד, יכול בן הזוג הלא-משמורן לעתור לצו הורות פסיקתי על מנת להמשיך לתפקד כהורה בחיי הילד כמו אב הטרוסקסואלי פרוד.

לאתר רן רייכמן – משרד עורכי דין לחצו כאן.


עו"ד רן רייכמן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות