מסתמן כחוק: תוספת לנשים שעבדו סמוך ללידה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק הקובעת כי נשים שעבדו בין 6 ל-9 חודשים מתוך 14 החודשים שקדמו ללידה יקבלו דמי לידה עבור שבוע נוסף. שר הרווחה: "יותר נשים יהיו זכאיות לגמול"
מעיין לביא |
אילוסטרציה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון – תנאי זכאות לדמי לידה), התשפ"ב-2021 של חברי הכנסת אימאן ח'טיב יאסין, מנסור עבאס, ווליד טאהא ומאזן גנאים, אליה הוצמדה הצעת חוק של חברת הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי. 30 תמכו בהצעה, ללא מתנגדים, והיא תועבר לוועדת העבודה והרווחה.

הצעת החוק מבקשת לקבוע כי נשים שעבדו ושולמו בעדן דמי ביטוח לאומי בעד 6 ל-9 חודשים מתוך 14 החודשים שקדמו ללידה, יקבלו דמי לידה בעד 9 שבועות במקום בעד 8 שבועות.

בדברי ההסבר נכתב כי "חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה–1995, קובע כי אישה זכאית לדמי לידה מלאים בעד תקופה של 15 שבועות, אם עבדה ושולמו בעדה דמי ביטוח בעד 10 חודשים מתוך 14 החודשים שקדמו ליום הקובע. ואולם, מבוטחת שעבדה בין 6 ל-9 חודשים מתוך 14 החודשים שקדמו ליום הקובע, אינה זכאית לדמי לידה מלאים אלא בעד 8 שבועות בלבד. מצב זה פוגע בנשים אשר לא הספיקו לעבוד את מספר החודשים הנדרש לפני הלידה, דבר שהוא נפוץ במציאות בה קיים קושי לנשים למצוא עבודה ולהשתלב בשוק העבודה, במיוחד בגילאים בהם רוב הנשים נכנסות להריון".

בדרך לצעדים נוספים

"כאמור, היות שהריון אינו בהכרח דבר מתוכנן, ועל כן ישנו גם קושי לתכננו מול מציאת עבודה והשלמת החודשים הנדרשים לפני ההיריון, מוצע לאפשר לנשים שעבדו בין 6 ל-9 חודשים לפני הלידה לקבל דמי לידה בעד שבוע נוסף, כדי לצמצם את הפגיעה בהן ובילדיהן".

ח"כ אימאן ח'טיב יאסין: "בהצעת החוק הזו אני ושותפיי לדרך מנסות ומנסים לקדם, ולו בדבר קטן, את אפשרות האימהות והילדים לקבל הזדמנויות לחיים טובים יותר. לכל אישה ותינוק מגיעה הזכות לנקודת התחלה בטוחה יותר, אם היא עובדת מחוץ לבית או בתוכו, אם קיבלה משכורת חודש, עשרה חודשים או שנים. כשיש רווחה כלכלית, בטוח שתהיה אפשרות לרווחה נפשית חברתית ובריאותית. אני חולמת על חוק אמיתי, עקרוני ומקיף לכלל הנשים. כולי תקווה שלא יירחק היום ונוכל לתת חופשת לידה מספיקה, שישה חודשים בתשלום, לפחות. בלתי אפשרי בעידן זה שיהיה רק מפרנס אחד בבית, ואנו רוצים להגיע למקום של רווחה אמיתית לכלל האזרחים".

שר הרווחה והביטחון החברתי, ח"כ מאיר כהן אמר כי הממשלה תומכת בהצעות החוק והוסיף: "על פי נתוני הביטוח הלאומי, עלות הצעת החוק מוערכת בין 4-7 מיליון שקלים בשנה, והיא תאריך של זכאותן של כ-3,600 נשים בשנה. אני ומשרד הרווחה תומכים בהארכת חופשת הלידה וחלוקתה בין האם לאב".

___________________________________________________________

עו"ד חנה בן יהודה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות